Recenze: Transformers

Vydáno dne 15.08.2007
Neúprosně se blíží 16. srpna a s ním také přichází nejočekávanější hit letošního léta. Snímek Transformers vznikl podle populárního animovaného filmu a seriálu pro děti. Michael Bay spolu se Stevenem Spielbergem za zády udělali z animovaných postaviček obrovské „skutečné“ návštěvníky naší planety. Scénář k tomuto velkolepému snímku napsal komiksový autor a nadšenec John Rogers.

trJiž mnoho let dvě vyspělé rasy křižují vesmírem a hledají zdroj vší energie, prajiskru. Kdysi žily na jedné planetě, ale jedna z obou skupin, Decepticons, ji chtěli jen pro sebe, a tak začala válka. Jejich země byla zničena a i ti „hodní“ Autobots museli domov opustit. Obě skupiny Transformers se dozvěděli, že Prajiskra je skryta někde na Zemi. Teď už jen zbývá zjistit, kde jsou ukryty její souřadnice.

Sam Witwicky je na první pohled zcela normální, možná trochu nešikovný mladý kluk. Chodí do té samé školy již od první třídy a snad již od prvního školního dne je zamilovaný do jedné dívky. Ta má bohužel zájem čistě o jeho spolužáky. Vše se mění, když si Sam koupí nové auto, které zčásti ovládá jeho samotného. Netuší totiž, že si nekoupil jen obyčejné auto. Když vše vyjde najevo, je mu jasné, proč si tento Autobot vybral právě jeho. On je majitelem kódu k místu, kde je Prajiskra ukrytá. Začíná závod s časem, kteří Transformers Prajiskru získají jako první a vyhrají tím dlouhotrvající válku.

tr2Dlouho, skutečně dlouho očekávaný film se konečně dostává do našich kin. Kdo Transformers nezná, může mu příběh připadat jako další „blbost“ z žánru. A i ti, kdo je znají, mohou mít zajisté velké obavy jak film dopadl. Všechny mohu ale uklidnit. Michael Bay je sice už ohraný, ovšem ve spojení s producenty Stevenem Spielbergem, Lorenzem di Bonavenurem (Odstřelovač), Tomem DeSanto (série X-men), Donem Murphym (Takoví normální zabijáci) a Ianem Bryceem (Zachraňte vojína Ryana) vzniká velmi kvalitní a zábavný snímek.

Akční scény jsou skutečně prvotřídní. Aby také ne, mají je na svědomí největší mistři v oboru. Je jich tam mnoho a každá je svým způsobem originální. Hudba bohužel tak výrazná není a ztrácí se do pozadí akčního děje. Velkou pochvalu si zaslouží scénář. Skvěle vystihuje reakce na určité situace a navíc celý film protkává humorem. Nejenže si budete užívat akční scény, navíc se i pořádně zasmějete. Kamera a její způsob snímání často funguje jak má, chvílemi bohužel film obrazově připomíná starší Bayovy filmy. Herecké výkony jsou celkem dobré, Shia LaBeouf je v roli Sama skvělý a i začínající Megan Fox v roli krásné Mikaely celkem příjemně překvapila.

Dokonce i slaďoučký happy end tolik nevadí. Lepší než aby snímek skončil klišoidní smrtí někoho z hlavních hrdinů. Film mě hodně mile překvapil a myslím, že tvůrci ze sebe vydali to nejlepší.

(Autor: Ela Cerovská)