Recenze: Fontána

Vydáno dne 09.03.2007
Nový film Darrena Aronofskyho je v určitých kruzích očekávaný s neskrývaným a nekritickým nadšením. Talentovaný tvůrce si vydobil pověst už svými předchozími snímky, které rozhodně na rozdíl od mnoha jiných nepřinášely jen třeskutou zábavu, popřípadě hloupé moralizování, ale uváděly jasný příběh se silnou myšlenkou...
Budiž světloPřestože se jeho předešlému filmu Rekviem za sen vyčítá banálnost a jednoduchost, v určitých aspektech odhalil mnohem větší hloubku problému než jiné známější filmy zabývající se drogovou tematikou (ať už třeba Traffic: Nadvláda gangů anebo Šňup). Fontána má být filozofickým zamyšlením se nad otázkami, které v jistém období života a někdy i celou dobu zaměstnávají každého z nás - nesmrtelnost, láska, oddanost a samota. Aronofsky rozehrává svou meditaci nad těmito tématy ve velkém, opulentním stylu. Děj je rozdělený na tři epizody odehrávající se v minulosti a blízké a vzdálené budoucnosti. Většina jiných tvůrců by si nad takovým složitým pojetím vylámala zuby, ale Aronofskému se podařilo stvořit dílo, kterým připomněl filmy ruského myslitele a filmaře Andreje Tarkovskyho. Tedy Tarkovskyho dvacátého prvního století, rychlejšího, vizuálně baroknějšího a v myšlenkách prostějšího a srozumitelnějšího.

Fontána by mohla být náročnou podívanou pro úzký okruh lidí, ale naštěstí pro ten kouzelný film a pro samotného Aronofskyho se mu podařilo sehnat ty nejlepší spolupracovníky, a tak i když nejste fanoušci filozofie, můžete se nechat unášet strhujícími obrazy, hudbou a hereckými výkony.

Obřadní soubojRachel Weisz s Hugh Jackmanem ztvárnili ústřední dvojici procházející časovými úseky a hledající věčné spojení. Zejména Jackman ukazuje, že dokáže zahrát jakoukoli polohu a místy je jeho projev vyloženě strhující. Weisz v některých scénách příliš spoléhá na své osvědčené výrazy a neutuchající šarm, ale i přesto podává standardně vynikající výkon, jímž se už dlouho řadí k nejlepším současným herečkám. Z vedlejších rolí vyniká zejména otec Avila Marka Margolise, ale ani Sean Patrick Thomas, který ztvárnil Antonia, nezapadá a potvrzuje svou pozici jedné z nadějných černošských hvězd Hollywoodu.

Vizuální stránka je originální, přímo magická. Každý záběr působí jako umělecké dílo a je do detailu propracovaný, snové prostředí ještě podtrhuje v určitém směru velmi abstraktní děj s mnoha nedořečenými myšlenkami a nejednoznačnými odpověďmi.  Hudba Clinta Mansella se podílí na tvorbě celkové těžko uchopitelné a velice intenzivní atmosféry. Je v tom nejlepším smyslu toho slova klasická. Vyžívá se ve smyčcích, jemné podbarvující skladby bravurně střídá s naléhavými a prudkými melodiemi, ale nikdy na sebe nestrhává přílišnou pozornost.

Celkově je Fontána velice opravdovým snímkem, který i přes svou místy poněkud kostrbatou snahu o filozofičnost, nabízí silnou uměleckou výpověď, která se v tak velkých filmových projektech vidí málokdy. A i když není Aronofskyho snímek lehko rozluštitelnou hádankou, určitě stojí za to ho vidět a zhodnotit si jej podle svých osobních měřítek. Rozhodně to není ztráta času ani peněz.

(Autor: Štěpánka Červinková)

Romeo a Julie (Romeo and Juliet)

Romeo a Julie