Roland Emmerich se narodil 10. listopadu 1955. Vystudoval filmovou školu v Mnichově a roku 1984 byl promítán jeho studentský film Das Arche Noah Prinzip (Princip Noemovy archy) na filmovém festivalu v Berlíně.Už tehdy bylo jasné, že se nespokojí s malými filmy, jeho snímek měl největší rozpočet, jakým v Německu studentský film kdy disponoval. Velmi rychle se Emmerich ve světě filmu usadil a natočil v Německu několik snímků. Definitivní průlom zaznamenal v roce 1990 s akčním sci-fi snímkem
Měsíc 44 (1990), který mu otevřel dveře do Hollywoodu. Emmerichovi stačilo pouhých 8 let, která uplynula od jeho studentského filmu, aby dostal možnost natočit akční hollywoodsky snímek.
Od počátku bylo jasné, že Emnmerich je megaloman, který si jde tvrdě za svým cílem a chce točit komerční hity bez větších uměleckých ambicí. První hollywoodský film Rolanda Emmericha,
Univerzální voják (1992), rozhodně neohromil diváky propracovaným scénářem. Pro režisérovu tvorbu byly od samého počátku důležité speciální efekty, které jej fascinují. Samotný příběh pro něj není tolik důležitý, je pouze prostředkem, jak na diváka zapůsobit vizuálně nabitou podívanou. Časem se u něj v Hollywoodu stalo pravidlem, že jeho tituly obsahovaly přemíru patriotismu, patetických proslovů (nejen) prezidentů. Jeho fascinace vědou a armádou režisér příliš neskrývá a tak se zástupci těchto „oborů“ vyskytují takřka v každém jeho filmu.
Na většině svých filmů dříve spolupracoval s producentem
Deanem Devlinem a společně napsali také např. scénář k filmu
Hvězdná brána (1994), který se řadí mezi působivé sci-fi snímky. Roland Emmerich se stal jedním z komerčně nejúspěšnějších tvůrců Hollywoodu. Jeho třetí americký snímek
Den nezávislosti (1996) vydělal celosvětově neuvěřitelných 800 milionů dolarů. Nejvýdělečnější a největší filmový hit už žádný z jeho dalších filmů nepřekonal.
Godzilla (1998) s rozpočtem 125 milionů vydělala zhruba o polovinu méně, na konto v USA tržby dosáhly 136 milionů, což je hodně slabý výsledek.
Válečný snímek
Patriot (2000) nebyl také příliš velký hit. Další z Emmerichových katastrofických snímků bylo
Den poté (2004), které režisérovi napravilo reputaci a přisypalo do zlatého prasátka přes půl miliardy dolarů z celého světa. Jeho doposud největším „přestřelením“ byl propadák
10 000 př.n.l. (2008), který ve Spojených státech nevydělal příliš mnoho peněz, což částečně napravily tržby ze světových kin.
Po neúspěchu snímku se režisér vrátil k žánru, který ovládá nejlépe. Velkolepý katastrofický film
2012 (2009) pojednávající o konci světa obsahuje vše, co se od režiséra dalo očekávat. Příběh v pozadí nechává prostor pro bombastické vizuální a speciální efekty. Svoje filmy tvoří pro masy a nejvíce si je lze vychutnat na velkém plátně.
Autor: Langley .