Obsah filmu Zámek
Film Michaela Hanekeho věrně rozvíjí kafkovský pocit bezvýchodného bloudění, paradoxní situaci, kdy je člověk semlet systémem zdánlivě bez jakéhokoli důvodu. Zachovává fragmentárnost románu a podtrhuje nemožnost vzájemného dorozumění, neurčitost prostoru a neuchopitelnost všemocných institucí.
Letošní vítěz canneského festivalu Michael Haneke přistoupil před dvanácti lety ke Kafkově nedokončené předloze s respektem: film končí uprostřed promluvy a velmi sugestivně vystihuje kafkovský existencionalismus, především neurčitostí prostoru a neuchopitelností institucí i charakterů. Zeměměřiči K. se nedaří dostat na zámek, třebaže tam byl v...
Film Michaela Hanekeho věrně rozvíjí kafkovský pocit bezvýchodného bloudění, paradoxní situaci, kdy je člověk semlet systémem zdánlivě bez jakéhokoli důvodu. Zachovává fragmentárnost románu a podtrhuje nemožnost vzájemného dorozumění, neurčitost prostoru a neuchopitelnost všemocných institucí.
Letošní vítěz canneského festivalu Michael Haneke přistoupil před dvanácti lety ke Kafkově nedokončené předloze s respektem: film končí uprostřed promluvy a velmi sugestivně vystihuje kafkovský existencionalismus, především neurčitostí prostoru a neuchopitelností institucí i charakterů. Zeměměřiči K. se nedaří dostat na zámek, třebaže tam byl v pracovní záležitosti povolán. Jeho pokusy o proniknutí vrstvami byrokracie jsou odsouzeny k neúspěchu stejně jako snaha vyjít s uzavřenými obyvateli podzámčí. Chlad panuje venku a je cítit i v chování vesničanů. Hanekeho adaptace zdůrazňuje neschopnost komunikace, odcizení, strach, uzavřenost. Čím více se K. vzpírá, tím svízelnější a klaustrofobnější je jeho situace: dostat se z role sotva tolerovaného cizince mu není umožněno.
Výrazný snímek vznikl ve finančním zázemí televizní koprodukce (Arte, ORF, BR). Dle slov režiséra může být televizní tvorba realizována pouze „proti" instituci a cokoli nekonvenčního vyžaduje značný boj. Literární adaptace však mohou být výjimkou, protože se zdají být „politicky neškodné". Spojnici s další Hanekeho tvorbou lze nalézt v nejednoznačnosti plastických, ale přitom zastřených postav, které jakoby žily nezávisle na příběhu. Vyprávění jejich jednání nevysvětluje, nezaujímá k němu postoj; svobodu interpretovat či soudit tak režisér ponechává divákovi,
(pl)
katalog 1. Festivalu nad řekou < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 28.1.2016
Výnos ako zmysel života
"Co však jste vy, o jehož svolení k sňatku se zde tak pokorně ucházíme! Ze zámku nejste, z vesnice nejste, nic nejste. Ale bohužel jste přece něco, jste cizinec, někdo, kdo je přes počet a všude se plete do cesty, kvůli komu jsou neustále oplétačky, kvůli komu se musí vystěhovat služky, někdo, jehož záměry jsou nejasné, kdo svedl naši malou Frídu a jemuž ji bohužel musíme dát za ženu." Jedna z tých dokonalých pasáží v Kafkovom Zámku, a ktorá dosť objasňuje, o čo vlastne ide v tom diele. Zámok je fakt neveselé čítanie o neznámom mužovi, čo využíva všetky možné i nemožné prostriedky, aby sa dostal na pozíciu zememerača do zámku, a proti nemu sú všetky možné i nemožné okolnosti, len aby sa tam nedostal. Absurdný súboj a jasná deklarácia nemohúcnosti, aj keď budete neviem aký silný a plní odhodlania. Toľko kniha. Film má u mňa jeden hlavný problém, nemal som z neho také pocity ako z knihy. Jednoducho kniha vás dovedie do absurdného temného prostredia podzámčia, a z filmu vôbec nejde taký pocit. Film je akási rutina, nezachytil dostatočne atmosféru, tie kulisy tiež nie sú také, aké som si predstavoval, možno až viac moderné, ako je zdravé. Jediné pozitívum, výkony niektorých hercov boli výborné, ale iba tých menších úloh, samotný K., neviem mu tu prísť na chuť, taký stred. A ešte vrchol filmu bola tá totálne bizarná scéna u prednostu a prednostov oskarový výkon, Geniálne (takto nejako to zrejme fungovalo kedysi a takto nejako to funguje aj dnes, tá byrokratická mašinéria). Inak film priemer, od ktorého som čakal viac, dokonca neviem či malo zmysel takto rutinne sfilmovať práve Zámok. Inak Kafku som čítal všetko zásadné okrem Procesu. Priznám sa, že práveže viac ako Amerika i Zámok sa mi páčia zbierky poviedok Rozjímanie, Vidiecky lekár (skutočne niektoré poviedky sú na hranici absurdnej geniality - Arabi a šakalovia) a nakoniec poviedka Ortieľ (ty si predsa diablovo dieťa)