Zari
ohodnotit

Zabitá neděle

Žánr:
Rok:
1969
Délka:
78 minut
Premiéra v ČR:
1.4.1990
"Je-li světlo v tobě tmou, jaká bude sama tma". Český film z roku 1969 podle stejnojmenné novrly Jiřího Křenka vyznamenaný Zvláštní cenou poroty na MFF v San Remu 1989.“
Popis / Obsah / Info k filmu Zabitá neděle
Zabitá neděle je sugestivní studií člověka na pokraji zkázy, který propadá apatii a utápí pocit zmaru v alkoholu. Kritický pohled do života důstojníka Arnošta však zůstává pouze konstatováním, aniž by nabízel vysvětlení, jak se člověk do této situace může dostat.

Jediný celovečerní film dokumentaristky Drahomíry Vihanové z 60. let evokuje prázdnotu jednoho volného dne mladého důstojníka Arnošta, který prochází životní krizí. Pocit zmaru si vybíjí na lidech, kteří se mu snaží pomoct. Výjimku představuje jen malá holčička. Její přímost a nevinnost kontrastuje se světem důstojníka a podtrhuje tak bezútěšnost jeho života, charakteristickou pro filmy a společenskou mentalitu tohoto období. Vihanová film koncipovala pomocí složité narativní struktury využívající četných retrospektiv, experimentů se střihovou skladbou a iluze subjektivního vnímání času. Kamera, která expresívne panorámuje interiéry Arnoštova bytu a exteriéry maloměstských ulic, pocit zmaru jen umocňuje.
Asynchronní zvuk často vytváří kontrapunkt k obrazu. Ani varhanní hudba příběh nepod-malovává, nýbrž vytváří kontrast k Arnoštově životnímu postoji.
Na počátku normalizace bylo filmu pro jeho neúprosnou analýzu socialistické společnosti znemožněno zařazení do distribuce. Na plátna kin se dostal až po 18 letech, kdy byl uveden na festivalu autorských filmů v San Remu a ohodnocen zvláštní cenou poroty. Do české distribuce byl opožděně uveden až v roce 1990 a Drahomíře Vihanové umožnil dodatečně si vydobýt místo mezi příslušníky československé nové vlny.
(tef)
katalog 1. Festivalu nad řekou


Popis / Obsah / Info k filmu Zabitá neděle
Tragický příběh zbytečného života. Nadporučík Arnošt uzavírá svou životní bilanci. Neprávem opomíjený debut dokumentaristky D.V.
Březina Václav/Lexikon českého filmu


Ocenění: Zvláštní cena poroty na MFF autorského filmu v San Remu 1989; Cena za první film v kategorii trezorových filmů na Dnech českého a slovenského filmu 1990; Cena VI. Vančury pro D. Vihanovou na FFP - léto '90
Hraný debut vynikající české dokumentaristky čekal na své uvedení dvacet let. Komorní příběh armádního důstojníka v malém městě během jedné letní neděle natočila Vihanová s důrazem na atmosféru a evokaci pocitu marnosti a banality okamžiků neužitečného, promarněného života. Nadporučík Amošt cítí svoji prázdnotu a podvědomě utíká do vzpomínek a představ, které s nimi souvisí. Ubitý jednotvárností a neschopný vystoupit z nesmyslnosti mechanicky naplňované existence v zakletém, odcizeném světě zastaveného času (sugerovaném fascinujícím obrazem letním sluncem spáleného a zchátralého města jako kulisy nudy a letargie, zahnojené svobodárny, páchnoucího sklepa plného krysích terčů, uzavřeného prostoru Okružní ulice), zosobňuje vnitřní situaci člověka konce 60. let. Podstatným stylotvorným prvkem je střih, udělující filmu osobitý „hudební rytmus, kompenzující jeho méně výraznou dramatickou výstavbu. Ve scéně s pistolí je mistrovsky popsán mechanismus odcizení.
Kino ART


Tragický příběh zbytečného života Nadporučík Arnošt uzavírá svou životní bilanci. Film bude uveden za přítomnosti herce Ivana Palúcha v rámci Slovenského dne jako počáteční program nového cyklu Slovenští herci v českém filmu.
Letní filmová škola


Popis / Obsah / Info k filmu Zabitá neděle
Svůj celovečerní hraný debut Zabitá neděle, komorní příběh armádního důstojníka z posádky na malém městě, natočila režisérka Drahomíra Vihanová v roce 1969. Předlohou byla novela ze stejnojmenného triptychu Jiřího Křenka odměněná v armádní literární soutěži. Autor při psaní vycházel z vlastních zkušeností a ze skutečného případu, jenže film musel počkat na své uvedení k kinech dvacet let - pro "normalizačně" nepřijatelný pohled na svět (a na armádu), pohled údajně plný pesimismu, dekadence a odcizení, jenž by1 samozřejmě "v rozporu se zásadami socialistického umění“. Faktem zůstává, že důraz je položen na atmosféru a evokaci pocitů marnosti a banality okamžiků neužitečného, zmarněného života. Jenže právě to je skutečným odrazem reality, přiblížením se k pravdě o světě a o životě. Navíc ve formě výrazně umělecky stylizované a přesvědčivé. Nadporučík Arnošt cítí svou prázdnotu (v pravém slova smyslu) a podvědomě se utíká do vzpomínek jež mu útržkovitě probíhají hlavou, a k představám, jež se vzpomínkami těsně souvisejí. K retrospektivám a vizím ještě přistupuje hrdinův vnitřní monolog. - Režisérce šlo samozřejmě o víc než o obrázek fyzického a morálního úpadku jednoho vojáka; vyslovuje se především k vnitřní situaci člověka konce šedesátých let, žijícího v totalitarismu, nepřipouštějícím opozici. Zobecněni dosahuje vedle ryze filmových prostředků i prokládáním kostelních nápisů se sentencemi z evangelií. Detailním popisem jedné letní neděle se ji daří vyjádřit pocit absurdity, vzniklé z nesmyslnosti mechanicky naplňované existence. - Zabitá neděle, jejíž smutný osud ovlivnil život . i profesionální dráhu dnes významné dokumentaristky, se dočkala světové premiéry na 32. MF autorského filmu v San Remu 1989, kde získala Zvláštní cenu poroty.

Autor/Zdroj: /Filmový přehled


Zabitá neděle
(ČTV uvádí:14. února 1992)
Když v roce 1965 ukončila režisérka Drahomíra Vihanová svým pozoruhodným snímkem Fuga na černých klávesách studia na pražské FAMU, bylo zřejmé, že se na poli nastupující filmařské generace objevuje další výrazná osobnost. Když o čtyři roky později natočila svůj první celovečerní hraný film Zabitá neděle, mistrovskou studii zmarněné lidské existence v ubíjejícím toku života jedné zastrčené vojenské posádky, byla již hotovou režisérkou nezaměnitelného tvůrčího rukopisu. Snoubila se v něm schopnost dokumentárního postižení životní autenticity s uměním povýšit příběh do stylizované roviny. Úspěšného spojení těchto dvou zdánlivě protikladných principů dosáhla svým mimořádným citem pro střihovou skladbu, získaným mimo jiné širokým hudebním vzděláním. Psal se rok 1969 a Zabitá neděle putovala do trezoru. Sama režisérka ji poprvé vidéla až po osmnácti letech, dva roky před jeho světovou premiérou na festivalu autorských filmů v San Remu, kde v roce 1989 získala Zvláštní cenu poroty. Nucený odchod z Barrandova přivedl pak Drahomíru Vihanovou k dokumentaristice. Stala se její českou první dámou. Touha po návratu k hranému Blmu vlak přetrvala dodneška.
V Zabité neděli, natočené podle stejnojmenné novely Jiřího Křenka, rozehrává režisérka mezní situaci jednoho lidského života. Nadporučík Arnošt cítí ve svém okolí i v sobě samém prázdnotu a ani alkohol, ani útěky do vzpomínek a představ jej nemohou uchránit před stále sílícími pocity absurdity a marnosti, před vědomím vlastní neužitečnosti a zbytečnosti. Jeho pád je jistě metaforou o stavu naši společnosti, ale má i platnost mnohem širší. Arnošt je klasickým případem odcizeného hrdiny dvacátého století, člověka ztrácejícího schopnost komunikace s ostatními, ale především schopnost žít a konat v souladu se sebou samým. Jinak řečeno být v životě tím, kým opravdu ve své podstatě je.
sdk Cinema 1992/2/39

Autor/Zdroj: sdk/Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama

TV Program

ČT1 - Kolo plné hvězd (2011) [TV poř...

10:35 - 11:30

46 minut již uběhlo
9 minut zbývá do konce

ČT2 - Francie, má láska

11:20 - 12:20

1 minut již uběhlo
59 minut zbývá do konce

NOVA - Můj přítel Monk (2002) [TV ser...

10:55 - 11:45

26 minut již uběhlo
24 minut zbývá do konce

Prima - Policie Hamburk (2007) [TV ser...

10:25 - 11:25

56 minut již uběhlo
4 minut zbývá do konce

Reklama