Obsah filmu Švéd v žigulíku
Automobilka Lada v Toljatti měla v sedmdesátých letech západnímu světu ukázat zázrak sovětské prosperity. Byla dokonalou utopií, o které se nikdo neodvážil pochybovat. O více jak čtyřicet let později prodělává miliardy rublů ročně a pomalu se rozpadá. A nikdo se jí neodváží dotknout.
Švédský krizový manažer má v upadající továrně předvést zázrak kapitalistického obchodního modelu. Bo Inge Andersson, bývalý voják, který už jednu ruskou automobilku vzkřísil, přichází do Toljatti s malým týmem a velkým cílem. Stát se prvním cizincem, který společnost dovede k zisku. A nikdo se mu neodváží vzdorovat. Zatím.
S prvními kroky k záchraně se...
Automobilka Lada v Toljatti měla v sedmdesátých letech západnímu světu ukázat zázrak sovětské prosperity. Byla dokonalou utopií, o které se nikdo neodvážil pochybovat. O více jak čtyřicet let později prodělává miliardy rublů ročně a pomalu se rozpadá. A nikdo se jí neodváží dotknout.
Švédský krizový manažer má v upadající továrně předvést zázrak kapitalistického obchodního modelu. Bo Inge Andersson, bývalý voják, který už jednu ruskou automobilku vzkřísil, přichází do Toljatti s malým týmem a velkým cílem. Stát se prvním cizincem, který společnost dovede k zisku. A nikdo se mu neodváží vzdorovat. Zatím.
S prvními kroky k záchraně se odhaluje podstata světa kolem. Sovětský sen v nadživotní velikosti za sebou zanechal jen opuštěná letní střediska a provinční vojenské přehlídky. Velké plány pro obyvatele Toljatti nic neznamenají. Co udělají, až jim někdo začne obracet svět vzhůru nohama?
Švéd v Žigulíku je příběh o velkých plánech a ještě větší absurditě.
Zdroj: Pilot Film < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (2)
Související odkaz
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 15.11.2018
Sonda do způsobu ruského myšlení
Sonda do současné ruské (post?)komunistické společnosti. Sleduje velkou rozmazlenost ruských občanů státem. Prostě velmi zajímavý dokument, který diváka vybízí k zamyšlení nad různými národními mentalitami a rozdílnými přístupy k řízení firmy i práci samotné. Zní to jen jako business dokument, ale není tu minuta i problematika lidských vztahů na pracovišti v čistě osobní nebo dokonce partnerské rovině. Doporučuji. 9/10
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 29.8.2018
Dokument z ruské automobilky v Togliatti, kde se vyráběly legendární ”žigulíky“, alias Lady. Pro ty, co to nepamatujou: Žigulíky byly za komančů auty ”vyšší střední vrstvy“. Byl proletářský plebs, (obyčejní dělníci), který neměl žádná auta /těch byla většina/, pak nižší střední třída, (mistři, malý vedoucí, nižší komunističtí funkcionáři), ti měli škodovky. Nad nimi vyšší střední třída, (šéfové ve fabrikách, doktoři, vyšší komunističtí funkcionáři, šikovní meloucháři, hospodští, zelináři a řezníci), tito měli žigulíky. No a nakonec ještě elita, (veksláci a velmi vysocí komunističtí funkcionáři), kteří měli zapaďácká auta z Tuzexu.
Dokument zastihuje automobilku v okamžiku, kdy se jí, po bolestné kapitalistické transformaci, z úpadku snaží vytáhnout švédský krizový manager Bo Andersson. Prototyp tvrdého kapitalisty, který se sice občas snaží ukázat lidštější tvář, ale… …ale tvrdej je. Povede se mu sice automobilku pozvednout, (i za cenu propouštění), a uvést na trh nový úspěšný model Lada Granta, leč nakonec stejně narazí na ”ruská specifika“ a je ”odejit“. Bál jsem, se, že mě tato podnikatelská tématika tolik nezaujme, ale dokument rozhodně zajímavý je a to nejen tím, že Anderssonova přítelkyně-partnerka je Češka, (ano tak trochu balada o tom, jak šéf sbalil podřízenou, či naopak?). I někteří jeho další spolupracovníci z řad manažerů jsou Češi, takže v dokumentu je výrazná ”česká stopa“, nejen osobou režiséra.