Americký snímek Henry June (1990) vznikl podle deníků Anais Ninové (publikovaných až po její smrti), v nichž autorka popisuje svůj vztah ke spisovateli Henrymu Millerovi a k jeho ženě June. Anais (
Maria de Medeirosová) žije se svým dobře situovaným manželem Hugem (
Richard E. Grant) na předměstí Paříže a touží vyměnit svou šedivou existenci za společensky bohatší, bohémský způsob života. Ten nalezne v náručí Henryho Millera, s nímž ji Hugo seznámí. Anais je k zemitému spisovateli sexuálně přitahována, ale její dřímající vášně opravdu rozdmychá až setkání se smyslnou Millerovou manželkou June (
Uma Thurmanová).
Americký režisér
Philip Kaufman (1) (nar. 1936) otevřeně zobrazil partnerské vztahy už ve své adaptaci Kunderova románu Nesnesitelná lehkost bytí (1988). V Henrym June se pokusil zajít ještě dál, což mu v americké distribuci jako prvnímu vyneslo cenzurní omezení NC-17. Přes vypjatost erotických scén však tato stránka filmu není dominantní. V popředí Kaufmanova zájmu (scénář napsal společně s manželkou Rose) je atmosféra Paříže roku 1931 a prostředí umělecké bohémy, k níž Miller patřil. Snímek zaujme uměřenými hereckými výkony hlavních představitelů a citlivým přístupem francouzského kameramana Philippa Rousselota, jenž byl za svou práci nominován na Oscara.
Zdroj: ČT
Film Philipa Kaufmana vypráví o složité spleti vztahů mezi vdanou spisovatelkou Anais Ninovou, jejím literárním vzorem Henrym Millerem a jeho ženou June v Paříži třicátých let minulého století.
Jde přitom především o vzájemné působení mezi sexuální emancipací a využitím těchto zkušeností v literatuře. Problém filmové adaptace natolik svébytné literární předlohy se projevu během děje neustále.
Režisér
Philip Kaufman (1) je známý svým sklonem k epickému vyprávění a jeho snaha o uvolněnou prezentaci sexuality se přitom často ztrácí v samoúčelných manýristických obrazech.