Obsah filmu Billy Lhář
Útěk před realitou ke snění nebývá nejlepší řešení.
Billy Fisher je povaleč a snílek. Pracuje sice v pohřebním ústavu, kam pravidelně přichází s notnou dávkou zpoždění, žije však ve svém vlastním světě fantazie, ve kterém je absolutistickým vládcem a vůdcem, za nímž jdou s nadšením davy. Ve svých představách je králem, milovníkem či jiným idealizovaným hrdinou. Rád by se stal scenáristou a pracoval pro věhlasného komika Boona, není však schopen pro svůj cíl nic udělat. Jeho rozpolcená osobnost se zmítá mezi touhou splnit si svůj sen a strachem z téhož. Proto lže nejen svému okolí, ale především sám sobě. Jedinou spásou pro něj může být...
Útěk před realitou ke snění nebývá nejlepší řešení.
Billy Fisher je povaleč a snílek. Pracuje sice v pohřebním ústavu, kam pravidelně přichází s notnou dávkou zpoždění, žije však ve svém vlastním světě fantazie, ve kterém je absolutistickým vládcem a vůdcem, za nímž jdou s nadšením davy. Ve svých představách je králem, milovníkem či jiným idealizovaným hrdinou. Rád by se stal scenáristou a pracoval pro věhlasného komika Boona, není však schopen pro svůj cíl nic udělat. Jeho rozpolcená osobnost se zmítá mezi touhou splnit si svůj sen a strachem z téhož. Proto lže nejen svému okolí, ale především sám sobě. Jedinou spásou pro něj může být dívka Liz. Pro tu je však velmi těžké přivést věčného snílka do reality.
John Schlesinger předkládá divákovi zajímavou studii charakteru a doby. Film podle předlohy Keitha Waterhouse se proměňuje z komedie v tragédii člověka, jenž si svůj chmurný osud není schopen uvědomit. Realističnost umocňuje civilní pojetí námětu a ztvárnění postav. Zajímavý herecký výkon Toma Courtneye v roli Billyho Fishera podporuje minimalistická kamera a adekvátní hudební doprovod.
Česká televize < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 8.8.2011
Podobně jako v Takovém milování, i tenhle Schlesingerův hrdina je mladík, který si moc neví rady se svým životem a jeho nasměrováním. Billy má spoustu plánů ale minimum odhodlání jim vyjít vstříc. Řeší to neustálými výmysly a mystifikacemi, jimiž balamutí i sám sebe. Jako únik před šedivou realitou maloměsta si vyfantazíroval svůj vlastní svět, kde je hlavou státu, hrdinou, člověkem, kterého každý obdivuje, vládnou tam velká slova a gesta. Ve skutečnosti ale není schopen odhodlat se k rozhodujícímu kroku jakýmkoliv směrem. Právě ta hraniční místa, kdy se Billy propadá do snění nebo naopak, jsou natočená velice objevně a i dnes to působí zajímavě a neotřele. Konec vyznívá o dost pesimističtěji než Takové milování i když není úplně jasné jestli Billyho závěrečné selhání způsobila jen zbabělost nebo i cosi jako zodpovědnost k rodině. Schlesinger šel v psychologickém portrétu tentokrát ještě hlouběji a já se budu rád dál probírat jeho filmografií.