Obsah filmu Basídž
Režisér
Mehran Tamadon, Íránec žijící ve Francii, se vypravil do své rodné země s cílem proniknout do myšlenkového světa fanatických příznivců Íránské islámské republiky, tzv. basídžů. Tito lidé se poprvé objevili během irácko-íránské války jako členové dobrovolných polovojenských jednotek a dodnes slouží jako civilní milice zcela oddané idejím islámské republiky. Právě oni stáli v čele nejbrutálnějších útoků na opoziční demonstranty při posledních íránských volbách. Mehran Tamadon, sám ateista a syn komunistických aktivistů, se během téměř tříletého natáčení snažil skrze nespočet...
Režisér Mehran Tamadon, Íránec žijící ve Francii, se vypravil do své rodné země s cílem proniknout do myšlenkového světa fanatických příznivců Íránské islámské republiky, tzv. basídžů. Tito lidé se poprvé objevili během irácko-íránské války jako členové dobrovolných polovojenských jednotek a dodnes slouží jako civilní milice zcela oddané idejím islámské republiky. Právě oni stáli v čele nejbrutálnějších útoků na opoziční demonstranty při posledních íránských volbách. Mehran Tamadon, sám ateista a syn komunistických aktivistů, se během téměř tříletého natáčení snažil skrze nespočet rozhovorů pochopit, kde pramení náboženský fundamentalismus jdoucí ruku v ruce s netolerancí a nacionalismem. Jeho osobitý filmový dialog se z velké části odehrává na poutním místě poblíž hranice s Irákem, kam denně proudí tisíce Íránců uctít nesmrtelnou památku mučedníků zahynuvších během irácko-íránského konfliktu. Právě mučedníci z řad basídžů se zde dodnes těší největší úctě.
Festival Jeden svět 2010 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 31.3.2011
válka je požehnáním !?!?!?
I takovýto výrok může zaznít naprosto vážně, i o něm je možné vést rozsáhlé úvahy a diskuze. Íránský dokument Bassidji nás seznámí se zemí plnou mučedníků, kde každý, kdo stojí mimo tuto kategorii, je svým způsobem méněcenný. Je plný, na můj vkus až hodně intelektuální polemiky a filozofických rozmluv, které jej můžou znepřístupnit širšímu diváckému spektru. Vedou se zde rozhovory o různých aspektech islámu, které jsou sice nesmírně dlouhé, ale na druhé straně nutné k pochopení rozdílnosti našich kultur. Vznik tohoto dokumentu je záslužným činem a určitě by bylo zapotřebí podobných filmů více. Na druhou stranu je nutno přiznat, že právě tenhle je v některých sekvencích zdlouhavý až značně nad únosnou míru. Je známo, že méně někdy může znamenat více a dokážu si živě představit, že ne každý snese toto rozvleklé tempo po celé bezmála dvě hodiny a raději film vypne. Pak totiž celá myšlenka vzájemného poznání a snad i pochopení zabije sama sebe. Za svou osobu však tvrdím, že ty dvě hodiny nebyly zahozené.