Zari
ohodnotit

6. den

The 6th Day

Další název:
Šestý den; On the Sixth Day; Šiesty deň (SK)
Žánr:
Rok:
2000
Délka:
124 minut
Premiéra v ČR:
4.1.2001
„Naklonovaný dvojník ho připravil o všechno, kromě vůle přežít!“
Popis / Obsah / Info k filmu 6. den
Po nezdařeném experimentu před deseti lety byly přijaty "zákony šestého dne", které každého existujícího nelegálního klona odsuzují k smrti a jeho tvůrce k dlouhému pobytu ve vězení. Jenomže klon od pravého člověka se nedá rozeznat, a tak si padouch Drucker začal budovat z klonů soukromé impérium. Když mu umře zabiják nebo fotbalová hvězda, do dvou minut ho má zpátky se stejnými schopnostmi a pamětí jako předtím. Díky nešťastné shodě náhod se pilot Adam, vozící bohaté zákazníky na lyžařské výlety, vymění se svým kolegou, a aby nebyl problém, tak se vydává za něj. Poté je celá osádka vrtulníku usmrcena anarchistou a všechna těla putují do klonovací laboratoře. Omylem je naklonován i Adam, který samozřejmě stále žije. A jaké je pak jeho překvapení, když přijde domů a zjistí, že na jeho místě uprostřed milované rodiny se ocitl dokonalý dvojník, do nejmenšího detailu shodný s originálem. Dříve než se stačí vzpamatovat z přímé konfrontace se svým klonem, musí čelit vražednému útoku nelidsky dokonalých zabijáků. Boj začíná a Adam bude muset příjít na to, kdo má zájem na jeho smrti.

Zdroj: Nova


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu 6. den
Superhvězda Arnold Schwarzenegger hraje špičkového pilota blízké budoucnosti Adama, který má vážné problémy se svou totožností. Znepřátelená společnost ho totiž ilegálně naklonovala a nyní se ho snaží zabít, aby zametla stopy. Vytržen z jeho milující rodiny musí nyní Adam čelit své vlastní věrné kopii, a tak běží s časem o závod, aby zachránil jak svůj život,tak svět před tajným klonujícím hnutím. Od režiséra filmu Zítřek nikdy neumírá. Film Šestý den je hvězdně obsazen herci jako Robert Duvall (Drtivý dopad, 60 sekund) a Michael Rapaport (Útok z hlubin, Země policajtů). Připravte se na perfektní sci-fi s dvojitým Arnoldem a dvojitou porcí akce!


Autor: vlk1410

Popis / Obsah / Info k filmu 6. den
Díky technologii klonování se stal svět nedaleké budoucnosti rájem na Zemi. Smrtelné choroby přestaly existovat, váš nový pes může být navržen tak, aby barevně ladil s pohovkou ve vašem obýváku, na které se vyzývavě protahuje ideální virtuální přítelkyně, hologram přesně podle vašich snů a představ. Aby se vědecký pokrok jako už tolikrát v historii neobrátil proti lidstvu, upravuje pravidla klonování přísný “Zákon šestého dne”, pojmenovaný podle Starého Zákona. Právě šestého dne od počátku světa stvořil Bůh člověka... Bývalý pilot bojové helikoptéry Adam Gibson (Arnold Schwarzenegger) se jednoho večera vrátí domů a zjistí, že na jeho místě uprostřed milované rodiny se ocitl dokonalý dvojník, do nejmenšího detailu shodný s originálem. Dříve než se válečný veterán stačí vzpamatovat z přímé konfrontace se svým klonem, jehož existence je teoreticky vyloučena “Zákonem šestého dne”, musí čelit vražednému útoku nelidsky dokonalých zabijáků. Kdo a proč může mít zájem na smrti bezvýznamného pilota? Jen jediná věc je už v tuto chvíli jasná – svou kůži zkušeného válečného pilota neprodá Adam Gibson lacino…


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu 6. den
Arnold Schwarzenegger byl nedávno vyhlášen hollywoodskou osobností, která by nejvíc potřebovala natočit nějaký dobrý film. Už sedm let trpím na každé nové premiéře: Pravdivé lži? Průměr, snad se vzchopí a přestane ze sebe dělat komika. Junior? Bože... nevzchopil se, ale Likvidátor, to už bude zase starý dobrý Arnold, na těch fotkách má v každé ruce jednu bouchačku. Tak to se nepovedlo. Rolničky... zase komedie! A úplně příšerná. Konec světa? Konec Arnolda? Ale ten 6. den bude o klonování. Co nezmůže jeden Arnold, zmůžou dva. Bude to dobrý film. Že ano? Že jo? Prosím, prosím!
Ovšem že není. Na ty dvě hvězdičky, které jsme mu přidělili, má jakž takž. Arnold je asi prokletý - jako by parodií Poslední akční hrdina urazil boha akce a ten se k němu od té doby obrací zády.
Režisér Roger Spottiswoode už jednoho svalovce zavraždil - nad jeho pastišem Stůj, nebo maminka vystřelí!, ve kterém šaškoval pro změnu Sylvester Stallone, se mi sice chtělo brečet, ale pak jsem se rozhodl si tento zážitek ve své soukromé databázi zařadit do kategorie „bizarní'. Spottiswoode od té doby ale natočil už průměrnou bondovku (Zítřek nikdy neumírá) a filmem s Arnoldem se hodlal odpíchnout k akčnímu nebi. Ale nepovedlo se mu to. Jako by mu někdo bránil.
6. den je zvláštní film. Vypráví o dvou Arnoldech (jeden klonovaný, jeden skutečný, však víte), kteří se přetahují o svou identitu. 0 identitu tohohle filmu se taky někdo pořád přetahoval. Někdo (řekl bych, že režisér) chtěl udělat moderní akční film. Měl dobré téma, zajímavě obsazené herce (kromě Michaelů Rapaporta a Rookera hlavně Tony Goldwyn v hlavní záporné roli), zábavné postavy (neustále zabíjení a opět klonovaní zabijáci), spoustu promyšlených zábavných detailů (zvlášť klonování domácích mazlíčků pod názvem RePet) i silnou vizuální ambici. Jeho režie není moc originální, ale to by v Arnoldově filmu nikdo tolik nechtěl. Bohužel není ani mistr akčních sekvencí, což by se zase docela hodilo.
Ale ať už se snaží, jak chce - někdo mu tu práci kazí.
Nabourává se mezi akční záběry sentimentálními grimasami, křečovitě si vymiňuje existenci vypjatých emocionálních okamžiků, během nichž by mohl svůj kamenný obličej alespoň trochu zkroutit utrpením, dokonce zabředá do filozofických rozhovorů se sebou samým (díky existenci klonu sebe samého tak může činit dokonce i formou dialogu). Prostě hraje. Ano, tím sabotérem je Arnold sám. To on je největší slabinou
6. dne. Je to prostě tragédie.
Možná by se to dalo zachránit akčními psími kusy s tryskoptérami, paprskomety a nádržemi plnými klonů. Jenže ani strhující akce se nekoná. A Arnoldovy vlasy jsou šedivější, nohy neohebnější a tvář ztrácí ostré rysy. Ztratil jsi další šanci, Arnolde. Ale dám ti ještě jednu. Poslední.
TOMÁŠ BALDÝNSKÝ Premiere 2001/1/35
OBSAH:
V blízké budoucnosti se klonuje leccos - od domácích zvířátek, která se vám vracejí z hájemství smrti jako „RePetové", po ryby
a dobytek k jídlu. Jen klonován( lidí Je „zákonem Šestého dne" zakázáno. Pilot tryskoptéry Adam Gibson přežije smrtelnou nehodu a zjistí, že místo u jeho rodiny už zaujal klon. A společnost Replacement Technologies se musí pravého Gibsona zbavit, jinak by vyšly její nekalé praktiky najevo.

Autor/Zdroj: Baldýnský Tomáš/Premiere


(TH E 6th DAY)
SONY PICTURES ENTERTAINMENT
~.ežie: Roger Spottiswoode
Hraji: Arnold Schwarzenegger, Tony Goldwyn, Robert Duvall, Michael Rapaport, Michaea F~aakerr Sarah Wynterová, Ulřendy Crewsonová
Název vychází z Bible: „...a šestý den Bůh stvořil muže".
Režisér Roger Spottiswoode natočil film o světě nedaleké budoucnosti, ve kterém všechna zvířena ryby i domácí mazlíčkové mohou být klonováni. Ale klonováni lidí je ilegální až do chvíle, kdy se Adam Gibson (Amold Schwarzenegger) vrátí domů z práce a zjistí, že jeho místa obsadil klonovaný dvojník. Cítí se vytržený z rodiny a noří se do zlověstného světa, kterému nerozumí. Gibson musí nejen zachránit sám sebe před vrahy, kteří ho chtějí zničit, aby tím zachránili tajemství a jeho klonování, ale také odkrýt, kdo a co je v pozadí situace, ve které se ocitl.
6. den je drama o Gibsonově boji za znovuzískání svého života a rodiny.
cílová skupina: 15 - 35 počet kopií: 15 žánr: sci-fi

Autor/Zdroj: /reklamní materiály distributora


Arnoldova dvojrole v jeho typicky kladné poloze – sympatický letec a jeho klon. Oba společně bojují proti ničemovi, který jako vládce genetické laboratoře chce být i vládcem celého světa.

Autor/Zdroj: /vlastní


Popis / Obsah / Info k filmu 6. den
Fakt je, že kdyby to Bůh zabalil už v sobotu, o hodně bychom přišli. A taky je ravda že kdybychom se množili a plodili jen jím doporučeným (a vcelku příjemným) způsobem, ušetřili bychom si lecjakou starost. Fušovat do řemesla se prostě nikomu nemá, a když chtějí novodobí Frankensteinové z RePetu v sádkách na klony (kde se Arnold při natáčení málem utopil) zmáknout na počkání to, k čemu se Hospodin propracovával šest dní, nedopadne to dobře! Zvlášť když se bez laskavého svolení jmenovaného pokusili o vytvoření neautorizované repliky Conana, Terminátora, Policajta ze školky a trojnásobného Mr. World, božského Arnieho, takto bývalého bojového pilota Adama Gibsona, kterému nebude nikdo beztrestně sahat na rodinu a konzervativní představy o životě. Jeho existenciální filozofie je jednoduchá jako rána pěstí: Člověk se má narodit, žít a zemřít! A když tohle svaté pravidlo začne někdo mrvit, je třeba dát mu do držky dřív, než vytvoří nový, nebezpečný precedens! Kdyby takhle načerno naroubovali subtilního intelektuála Woodyho Allena, asi by jim to prošlo, ale třiapadesátiletý Arnie má pořád ještě páru, a když se rozzlobí, dokáže být zlý. Sebrali mu jeho život, manželku a dceru, kouří jeho cigára a navíc mu sežrali narozeninový dort! Koho by to nenaštvalo...
„Já se vrátím!"
Vyhrožoval kdysi jako T 800 a jako chlap, co drží slovo, to zhruba před rokem (bohužel) splnil. Tehdy se zdálo, že jeho vražedný satanský comeback Konec světa bude i definitivním koncem jeho filmové kariéry a on se místo na nové premiéry svých propadáků příště vypraví raději na primárky nebo na ryby. A tak bylo něco až morbidně očistného ve finále tohoto zpatlaného kýče, kdy se v nerovném boji se satanem nakonec sám nabodává na meč anděla a zdá se, že tak symbolicky, nicméně definitivně, končí. Ale naivní romantik-spřízněnec, který to pochopil jako úlevnou katarzi a vykoupení, i okoralý cynik-odpůrce, pro něhož je jen mrtvý Schwarzenegger dobrý Schwarzenegger, tentokrát oba svorně spolkli hada. Neboť Arnie se s vitalitou kyborga modelové řady T 1000 obratem zregeneroval (nezaměňuj s degeneroval) a potvrdil, že hrozbu svého návratu mínil vskutku vážně. Jenomže každý, tedy i akční hrdina, by se měl vracet vždycky tam, kam patří, odkud vzešel a kde se koneckonců také cítí nejlépe. A Arnieho místo je v akčních thrillerech, jako bylo Komando, gangsterských thrillerech typu Špinavá dohoda, kriminálních thrillerech ve stylu Rudého horka či sci-fi thrillerech, střižených v linii Terminátora, Predátora nebo Total Recallu. V těchto polohách a rolích šitých na míru je jeho monumentální neherectví předností, minimalizace replik ho nenutí k trapným deklamacím a zvyšuje šanci na to, že se stanou kultovními hláškami. Tak jsme ho poznali a měli rádi, než jeho muskulatura atrofovala v platonických pokusech neúspěšně se přehrát do rodinných komedií a v bolestných křečích, v nichž byl porozen třeba trapný „potrat" jménem Junior. Chtěli jsme si ho pamatovat jinak - jenomže on se vrátil! A po fatálním Konci světa zamířil ve futuristické metafoře na jeho počátek, do 6. dne stvoření, z něhož geniální genetici učinili normální pracovní šichtu v tajných laborkách RePetu.
Bít či nebýt
To není pravopisná chyba v mezititulku, ale akční modifikace klasické řečnické otázky, jež je existenciálním imperativem všech hrdinů, kteří dobře vědí, že kdo dá včas první slušnou ránu, přežije. Ale i klasičtí bouchači musejí přijmout nové parametry žánru, které dnes nastavují akční pecky, jako jsou Matrix nebo Klub rváčů. Patnáct let stará klasika schwarzeneggerovského ražení je dnes už spíš jen staromódní relikvií pro pamětníky a neoživí ji ani více či méně krkolomné pokusy o implantování pseudofilozofické či společensky naléhavé myšlenky. Jean-Claude Van Damme či Steven Seagal na tohle rigidní pojetí dojeli, Bruce Willis a Nicolas Cage včas převlékli dresy - vytrvalý staromilec Arnold zůstal někde v půli cesty. Spolu s režisérem Rogerem Spottiswoodem (Zítřek nikdy neumírá) vsadili na autentické diskuse o klonování živých organismů a situovali svoji fikci do „budoucnosti bližší, než si myslíme". Po ulicích tu jezdí naprogramovatelná auta (která vypadají skoro jako ta naše), doma na vás čeká virtuální milenka (která jako by přiskotačila rovnou z internetu), palné zbraně mají laserový kalibr a navíc tu platí všeobecný zákaz hulení a klonování lidí. Není obtížné uvěřit, že tohle by mohla být za dohledných pár let naše realita. Méně kredibilní a excitující je pak příběh, který je do ní zasazen, jemuž by nepochybně prospěla ostřejší scenáristická tužka manželů Wibberleyových (sem tam nějaký ten vtípek nestačí) i střihačské tempo „brzdařského" tria Arcand, Conte, Fortin (ilustrativně dokumentující, že méně bývá často více). Jako by se tvůrci nedokázali rozhodnout, zda chtějí primárně řešit etické, filozofické a vědecké problémy klonování, Adamův rodinný život nebo akční pointy a zda má Arnie více meditovat, nyvě šmírovat svoji zcizenou rodinu nebo rovnou zmasakrovat své protivníky. Ostatně v souvislosti se vzdálenou reminiscencí na Total Recall se toho v 6. dni poměrně dlouho příliš moc neděje a ani zlosyni z RePetu, úchylný miliardář Tony Goldwyn a jeho vědecký poskok dr. Robert Duvall, nejsou tak přesvědčivě ujetí, démoničtí a paranoidní, jak bývá v podobných případech slušným zvykem. Vcelku již filmově provětrané téma (Jako vejce vejci), je tu interpretováno trochu příliš učesaně, předvídatelně a odzkoušeně, všechno tu šlape sice spořádaně, ale jakoby na půl plynu, tak jako Adamův Cadillac z roku 1957, sem tam se přitvrdí a sem tam je to trochu samoúčelné (počítačový průlet tryskoptér horskými kaňony). Tenhle Schwarzeneggerův bio-techno thriller je sice o poctivých 20 % lepší nežli jeho makabrózní kolaps Konec světa a velký Arnold v něm potvrdil své neherecké kvality (jež v uniformní dvojroli obzvlášť vyniknou). A vy najednou rozumíte jeho vitálnímu odporu proti klonování a stáváte se fundamentalistou přirozeného života - protože jeden Arnold opravdu stačí!
Michal Šobr Cinema 2001/1/76

Autor/Zdroj: Šobr Michal/Cinema


Po nepříliš Zdařilém satanském hororu Konec světa se Arnold Schwarzenegger vrací k osvědčenému žánru sci-fi. Pod režijním vedením zkušeného Rogera Spottiswoodea, který své schopnosti rozvíjet akční příběh dokázal mj. v bondovce Zítřek nikdy neumírá (1997), spojuje akční hvězda v roli obyčejného otce rodiny, zapleteného do mocenského komplotu kolem klonování, napínavou futuristickou podívanou s tradičními prvky rodinné story. - V blízké budoucnosti sice panuje oficiální zákaz klonování lidí nazvaný podle Bible „Zákon šestého dne ", doktor Griffin Weir však na své klinice klonované dvojníky vytváří pod patronátem ziskuchtivého obchodníka Druckera. Jedním z lékařových nedobrovolných klientů se stane i pilot "tryskoptéry" Adam Gibson, který měl zahynout rukou teroristů a který byl nepozorovaně nahrazen dvojníkem. Když se zjistí, že došlo k omylu, který by mohl protiprávní machinace prozradit, nezbývá než zlikvidovat „originál" prostřednictvím naklonovaných zabijáků. Skutečný Gibson však touži přijít celému komplotu na kloub a vrátit se ke své rodině a ke svému bývalému životu. Spojí se proto dokonce se svým klonovaným dvojníkem... - Svět blízké budoucnosti posloužil autorům k řadě vtipných komentářů rta téma současné reality. Avšak na rozdíl např. od obdobně koncipovaného snímku Demolition Mmn tvůrci nevyužívají důsledně nabízející se komediální nadsázku. Hravé futuristické motivy zůstávají jen ozdobami staromódně „vážného" varování před zneužitím vědy nekontrolovatelnými mocenskými strukturami. V jeho zájmu se scenáristé zřekli i rozvíjení většiny potenciálně vděčných motivů (např. předčasně zlikvidovali monstrózní panenku Sim-Pala). Také proto děj, jen lopotně posunovaný kupředu vyhasínajícím charismatem třiapadesátiletého hlavního představitele, připomíná spíš nesouvislou mozaiku nabalenou na předvídatelnou story než působivě rozehrané vyprávění. Ozvuky mistrovského díla žánru Blade Runnera či Schwarzeneggerova blockbusteru Total Recall jen stvrzují atmosféru vyčerpáni, která 6. den navzdory nápaditým jednotlivostem prostupuje.
Alena Prokopová Filmový přehled 2001/1/27

Autor/Zdroj: Prokopová Alena/Filmový přehled


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Putování s dinosaury (Walking with Dinosaurs)

Putování s dinosaury
Walking with Dinosaurs

Bengt Djurberg

Djurberg Bengt

Naposled navštívené:
Putování s dinosaury (Walking with Dinosaurs)

Putování s dinosaury
Walking with Dinosaurs

Bengt Djurberg

Djurberg Bengt