Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 25.12.2012
Panna a netvor (1978)
Nádherná Zdena Studénková (*1954) a jedinečný Vlastimil Harapes (*1948) v pohádkové symfonii Juraje Herze (*1934) Panna a netvor. Tak lze stručně shrnout mé hodnocení pohádky či hororu a dramatu z roku 1978, který jedinečně doplňuje podkres Petra Hapky (*1944).
Herzova Panna a netvor je jedinečným důkazem, že kvalitní pohádkové drama lze vytvořit bez zbytečných počítačových efektů, pouze dokonalou řemeslnou filmařskou prací doplněnou excelentní výtvarnou stránkou filmu. Zpracování Hrubínova a Hofmanova námětu tak zcela pokořuje aktuální „blockbustery“ i tolik oblíbené fantasy filmy. Bohužel zůstává na kraji zájmů mediálních společností, které raději uvádějí sociální nebo socialistické pohádkové utopie, které k mému údivu divák jednoduše nepřepne.
Námět k filmu Juraje Herze poskytnul český básník, dramatik i prozaik, pražský rodák, ale posázavský obyvatel František Hrubín (1910-1971) a dopracoval je spisovatel a scénárista Ota Hofman (1928-1989). Jelikož Hrubín vynikal i coby překladatel z francouzštiny, neunikla mu ani původní francouzská pohádka s prvky hororu (další důkaz toho, že pohádky opravdu nejsou jen pro děti) La belle et la bête. Jen původní zvíře (lva) bylo nahrazeno ptákem.
Začněme tedy dějem. Ten zcela naplňuje principy pohádky, ať se už jedná o magická čísla (tři sestry), nadpřirozené postavy i jevy či neurčitost místa a času. Najdeme v něm prvky shodné s learovskými motivy, pohádkou Sůl nad zlato, Popelka a s jinými díly. Dějová linie pohádky je prostá. Hodná dcera (povahou podobná Popelce) zachrání svého otce (Václav Voska – 1918-1982) před jistou smrtí, a přitom nezanevře na své dvě marnotratné sestry (Jana Brejchová - *1940, Zuzana Kocúriková - *1948), zamiluje se do netvora a dokáže, že láska není pouze záležitostí vizáže, nýbrž intuice a citu.
Bez použití nějakých zvláštních počítačových efektů se Herzovi podařilo ve filmu stupňovat napětí a strach, který vyústí ve šťastný konec. Dokonalé masky i skvělé (chce se mi říci bezchybné) herecké výkony, nemluvě i o skvělé hudbě Petra Hapky jen podpoří zážitek, který si divák odnáší.
Od úvodní scény až po klimax a velkolepé finále děje se ani dnešní divák nenudí.