
Kategorie: Kino
Recenze: Děti Nagana
Autor: Tomáš Kordík -
Přečteno: 1803x
Do toho se klučinovi líbí spolužačka Káťa, nicméně protože se jedná o rodinnou sportovní komedii, dočkáme se samozřejmě na závěr důležitého zápasu – nejen jako v sérii o Rockym či Danielovi, jenž soupeře v rozhodující moment rovněž vždycky uzemnil nějakým efektním a efektivním způsobem. Tentokrát se jedná o vesnické utkání mezi bandou dětí a jejich o něco staršími spolužáky. Vývoj mače nám trochu pomůže objasnit, proč film startuje komentářem pánů Vichnara a Záruby a obrázky ze semifinálového zápasu s Kanadou, který dospěl k samostatným nájezdům. Vítězné finále bohužel neuvidíme (protože pro režiséra paradoxně nebylo až tak velkým zážitkem), což je celkem matoucí, ale dobře. Záhy se tedy přeneseme do léta osmadevadesátého roku, kdy malí kluci nadále chtěli být jako Hašek, Jágr, Ručínský, Šlégr, Růžička, Reichel, Patera, Martin Procházka, Libor Procházka, Hamrlík, Šmehlík, Čechmánek, Hnilička, Moravec, Čaloun, Straka, Lang, Špaček, Svoboda, Kučera, Hejduk, Beránek a Dopita. Všichni jmenovaní budou mít už navždycky punc výjimečnosti a v jistém směru nedotknutelnosti. Tak jako jejich případní následovníci, ačkoli ti se možná ještě nenarodili.
Karlovi možná opravdu ujel vlak, ale díky tomu může kluky naučit hrát tak, aby byli minimálně vyrovnanými soupeři staršímu a vyhranějšímu týmu. V případě tréninku a rad nás fakticky nečeká nic, co bychom neviděli a neslyšeli v jiných audiovizuálních dílech. Ale pořád je to zábava. I navzdory některým nelogičnostem či těm scénám a postupům, které nemají takové vyznění, jaké měly mít. Tyhle nedorazy a naivitu lze určitě odpustit, protože myšlenka jest ušlechtilá, tak jako věnování filmu Ivanu Hlinkovi a všem výše uvedeným olympijským vítězům. Potěší i slogan věřící v to, že žádný sen není příliš velký. Pro Dana Pánka se totiž evidentně jedná o velmi osobní projekt. A u takových bývají komerční úspěch a snaha o lidovost a víravost až druhořadé.
Děti Nagana mají v podstatě jedinou hodně výraznou vadu, kterou představuje střihová skladba, a to nejen ve scéně zápasu (viz například útěk přes plot před psem), jelikož si bere za cíl dynamiku na úkor pocitové a kontinuální složky, což narušuje nerušené sledování. To samé platí třeba i pro lyrické záběry z cesty na předchozí zápas, při kterých se dost mění tempo. To samo o sobě také není chyba, ale rovněž v tomto případě je – jak kdysi prostřednictvím Miroslava Macháčka řekla v dokumentu Praha, neklidné srdce Evropy režisérka Věra Chytilová – nejdůležitější vědomí souvislostí. Tedy by nemělo stačit pouze tvrzení, že poklidná cesta na plátně vypadá dobře. Natáčelo se minulý rok v létě a k pětadvacátému výročí musel být film hotový, takže na postprodukci holt bylo času méně, než by bývalo bylo zapotřebí. Přesto platí, že Děti Nagana určitě nezklamaly, nicméně v tomto směru je dobré si připomenout, že nevyprávějí o samotných hráčích, nýbrž o tom, jak svým slavným vítězstvím přepsali dějiny a pobláznili/inspirovali mnohé další.
FOTO: Bontonfilm