Program dvanáctého ročníku bude znovu rozdělen celkem do osmi programových sekcí. V sekci To je vražda, napsala se dočkáme adaptací detektivních románů ženských autorek, čímž si ověříme, že drsné detektivky a kriminálky nepsali jen Raymond Chandler nebo James M. Cain. Spisovatelka Vera Caspary napsala román Bedelia, podle kterého byl natočen stejnojmenný počin, který bude uveden spolu s tím ještě slavnějším, tedy s Laurou, ve které ztvárnila titulní úlohu okouzlující ikona žánru Gene Tierney. Chybět nebude ani Točité schodiště podle Ethel Liny White. Každý rok se také vybírají noirové projekty z jedné konkrétní země. Minulý rok to byla Argentina, letos se naopak nehledalo daleko, protože na řadu přichází sousední Polsko.
foto z filmu Pouštní běsy
Konečně se dostane také na subžánr Tech-noir, pojmenovaný podle nočního podniku na Pico Boulevardu, kde v Terminátorovi dojde na první konfrontaci T-800 a Sarah Connorové. Jedná se o temné filmy, kde se dystopická vize (budoucí) společnosti snoubí se zájmem o technologie. Do této kategorie bychom dále zařadili filmy jako Upgrade (recenze) nebo Břímě běsu (recenze). Letošní režisérská retrospektiva se zaměří na Phila Karlsona – jednu z nejvýraznějších osobností amerického filmu noir 50. let. Tradiční POCTY hereckým ikonám klasického Hollywoodu budou patřit herečce s českými kořeny Kim Novak, konkrétně prostřednictvím snímku Snadný cíl, a také a Edwardu G. Robinsonovi, jakého budou mnozí znát z klasik Pojistka smrti či Key Largo (recenze). Noir Film Festival jej však připomene jako drsného otce rodiny Monettiů ve snímku Dům cizinců z roku 1949.
foto z filmu Točité schodiště
Návštěvníky a návštěvnice rovněž čeká za osobní účasti režiséra Pavla Soukupa a herců Petra Lněničky a Petra Uhlíka zvláštní filmové uvedení šestidílného seriálu Metoda Markovič: Hojer, který si díky své kvalitě vysloužil kladné divácké ohlasy. Noirový svátek zpestří doprovodné koncerty jazzu a swingu na nádvoří Hany Maciuchové. Ve spolupráci se společností Magic Box i letos vyjde na DVD jeden speciální domácí kousek. Po projektech Polnočna omša, Závrať či Mrtvý mezi živými (recenze) padla v roce 2024 volba na komorní drama Ošklivá slečna z roku 1959, s mimořádnými hereckými výkony Dany Medřické a Karla Högera.
„Naším dlouhodobým cílem je mapovat noirový kánon, ale také ho různými způsoby zpochybňovat nebo rozšiřovat. Máme soupisy filmů a jmen, které chceme postupně pokrýt, a hledáme mezi nimi tematické a stylové průniky, které nám dávají smysl. Do hry ale vstupují i ryze pragmatické faktory, jako je dostupnost filmu na nějakém kvalitním nosiči a cena práv. Festival spoléhá na zájem filmových fajnšmekrů, kteří od filmu nutně nevyžadují nejmodernější technologie a nonstop akci a namísto toho se nebojí objevovat různá polozapomenutá zákoutí filmové historie. Film noir jako určitý styl nebo světonázor má své nezastupitelné místo i v současné tvorbě, což v poslední době skvěle dokumentuje obliba seriálů, jako jsou Ripley a Sugar,“ vysvětluje dramaturg Noir Film festivalu Milan Hain, který bude spolu s Janou Bébarovou i letos od 22. do 25. srpna na hradě Český Šternberk tradičně jednotlivé projekce osobně uvádět.
VÍCE INFORMACÍ, VČETNĚ TĚCH O VSTUPENKÁCH A AKREDITACÍCH, JE K DISPOZICI NA OFICIÁLNÍCH STRÁNKÁCH NOIR FILM FESTIVALU
FOTO: Noir Film Festival, cinema.de