Ačkoli uvedené bude možná platit pouze v případě, když si o proslulém korsickém rodákovi před zhlédnutím přečteme – za předpokladu, že o jeho skutcích máme jen obecný přehled. „Nejlepší film podle skutečný události je vymyšlený,“ říká třeba Petr Jákl, jehož Jana Žižku nelze s Napoleonem srovnávat. A nejde o to, že jako Češi a Češky budeme mít vždycky blíž k významné osobnosti našich dějin, ani nejde o to, že byť byl rozpočet tohoto opusu nejvyšší v historii naší země, tvůrci tohoto nepřekvapivě pracovali s ještě několikanásobně vyšším. Zatímco loňský biják se odehrával v době, o které se toho mnoho neví, což dávalo příležitost využít autorskou licenci, tohle dílko se reality překvapivě drží v podstatě věrně.
A v té nepoučitelnosti ohledně rozpoutávání zbytečných válek můžeme najít paralelu filmu se současností. Kubrick chtěl obsáhnout celý Korsičanův život nikoli od Velké francouzské revoluce 1989, která jej dostala do popředí, nýbrž skutečně – a teď nechme stranou Jeta Li – od kolébky do hrobu. Tradovalo se, že režisér, který předtím stvořil Spartaka a později Barryho Lyndona, vlastnil o francouzském imperátorovi nejrozsáhlejší soukromý archiv na světě. Jinými slovy, jeho posedlost Napoleonem byla de facto ještě větší, než posedlost Paula Verhoevena postavou Ježíše Krista, jenž se promítnul skoro do všech jeho projektů, z nichž RoboCopa a Benedettu pochopitelně nevyjímaje.
Držitel Oscara za efekty ve své sci-fi 2001: Vesmírná odysea se podle všeho obzvláště těšil na to, jak ve vší naturalističnosti naservíruje tažení tou studenou zemí, kde zima byla větším nepřítelem než generál Kutuzov (o kterém tady nepadne zmínka), a v jejímž hlavním městě fakticky nenašel ani živáčka. Navíc tam ukořistil několik velikých cenností, o čemž tahle novinka rovněž mlčí. Scenárista David Scarpa, jenž napsal Všechny prachy světa, se asi chtěl na Bonaparta podívat i z psychologičtějšího úhlu pohledu, nicméně tenhle záměr se poněkud nevydařil, protože to působí dojmem, že byl nerozhodný měkota (uvidíme ho i brečet!) a oproti Williamu Wallaceovi (potažmo Šéfovi a tomuto krocanovi) nepříliš zdatný motivátor, jehož pověstné rychlé přesuny nebo obkličovací manévry byly spíše dílem náhody, než promyšlené a uvědomělé strategie. A to, že se sám vydal ze stanu na bojiště, lze přisuzovat obrovskému egu vzrůstem jinak malého člověka.
Napolen není špatný film, nicméně šance, že by se z něj stal stejný kult jako z Gladiátora, příliš velké nejsou (ovšem na rozdíl od Exodu bude jistě doceněn). A to i přesto, že bychom ve štábu našli více členů, kteří se podíleli na obou bijácích a pro tento novější se dokonce využily některé totožné lokace jako tenkrát. Faktem zůstává, že těch 150 minut velice rychle uteče. I tehdy, když titulní „hrdina“ nepatří k vašim oblíbencům. Ještě dodejme, že Ridley Scott započal svoji kariéru v roce 1977 historickým dramatem Soupeři, jaké se odehrává na začátku 19. století, tedy během napoleonských válek. Po bezmála padesáti rokách se do daného období vrátil, jenže to neznamená, že by se měl kruh uzavřít. Už příští rok od něj uvidíme Gladiátora 2 s Denzelem Washingtonem, který se následně představí pod režijním vedením Antoinea Fuquy (skvělá trilogie Equalizer) v roli věhlasného vojevůdce Hannibala.
P. S.: Napoleon je věnován Lulu, čímž se podle všeho nemyslí Arnoldův fajnový oslík.
FOTO: Falcon