Koncept nabízí hraný příběh, ve kterém hrají pár Jan Budař a Bára Seidlová. Kamaráda ztvárňuje Josef Polášek a její nevyzpytatelnou ségru Andrea Růžičková. Řeší záležitosti vážnější i veselejší, přičemž první sorta převažuje. A všechno komentují na nejrůznějších místech se objevující „mluvící hlavy“, které promlouvají českými hlasy, které známe z televizních dokumentů, a které vždycky přispěchají s nějakým moudrem. Ty, které jsou „nejdál“ (abychom vzpomněli na hlášku z předchozího celovečeráku Petra Vachlera – viz trailer), si přiblížíme níže, aby si každý na jejich základě udělal dobrý obrázek o tom, jestli Tajemství a smysl života bude nebo nebude chtít vidět. Čistě řemeslná stránka je sice precizní, až během sledování trochu zamrzí, že neexistuje 3D verze, ale ta obsahová bude zřejmě v názorech rozdělovat.
Čili dostaneme takovou směsku, po jejímž zhlédnutí někdo řekne, že viděl v první řadě počin edukativní. Někdo ho označí za agitku, potažmo propagandu. Někdo ho bude vnímat jako takový lexikon kouzelných rad. Někomu bude evokovat éru hippies. Sám jsem si při sledování vzpomněl na Ericha von Dänikena, který prakticky tvrdí, že lidstvo se vyvinulo z mimozemské rasy. Samotný snímek švýcarský spisovatel viděl a není divu, že se mu líbil. Údajně by taky měl být jedním z těch „mluvících hlav“, které průběžně promlouvají. Že si ho mezi nimi nevšimneme, se dá snadno pochopit, jelikož některé se zdrží pouze na krátkou dobu, přičemž se spíše soustředíme na to, co říkají, než na ně samotné. A do toho všeho sami sobě pokládáme otázky, jejichž rozpětí jest věru široké, tj. probíhající napříč nejrůznějšími obory a odvětvími. A ještě dodejme, že pro někoho půjde jednoduše o roztomile naivní pohádku, protože Tajemství a smysl života vlastně neukazuje svět takový, jaký je, nýbrž jaký by měl být.
Tajemství a smysl života je dílko, které by klidně mohlo mít i název alternativní. A ten by zněl „Svět podle Vachlera“. Zakladatel Českého lva začal natáčet už před deseti rokama, tedy zhruba právě v období, kdy byl dalšími členy Akademie odejit, takže se přestal podílet na udílení prestižního ocenění, které sám založil. Zároveň si během pandemie prodělal těžký covid a v poslední době všude chodí bos. Určitě se najdou tací, kteří mu po zhlédnutí tohoto projektu budou dávat nejrůznější jména a nálepky (neboť současnost si to žádá), nicméně rozhodně zasluhuje uznání za tu odvahu pustit se do něčeho takového. Režijní vize byla jednoznačná, sdělení vlastních myšlenek naléhavé, díky čemuž má film, co říct. Ale kolik diváků a divaček mu bude v této podobě ochotných naslouchat? Možná málo. A možná víc, než to na první pohled může vypadat.
P. S.: Pro zhlédnutí nelze doporučit jiné kino, než pražskou Lucernu, protože vidět na plátně prostor, ve kterém zrovna sedíme, je v rámci takovéhoto projektu opravdu ultra meta zážitek!!!
P. P. S.: Film nemá závěrečné titulky – místo nich se objeví odkaz na jeho internetové stránky.
KOMPLETNÍ PROGRAM KINA LUCERNA JE K DISPOZICI TADY
FOTO: Falcon