Recenze: Flash: Nejrychlejší muž světa (komiks)

Vydáno dne 27.06.2023
Oficiální komiks k filmu, který stále hojně hrají česká kina.

Samozřejmě to není o tom, že kdybyste tenhle komiks nečetli, nepochopíte příběh, jaký Warner Bros. a DC Comics přenesly na stříbrné plátno. Ale to neznamená, že by nešlo o fajnové počtení, byť se nevyhne nějakému tomu klišé. Na jednu stranu se chce napsat, že se to tak dalo čekat, protože komiks je médium, které se rádo opakuje, na tu druhou se vlastně jedná o značně flexibilní platformu, kde je všechno dovoleno a kde se fantazii meze nekladou. A zrovna superrychlost představuje schopnost, ze které se dá vytřískat opravdu hodně rozličeného a dobrého. A to i tehdy, když máte k dispozici omezený počet stránek.

Konkrétně tady jich čítáme 136, přičemž se jedná o 3 sešity, tj. tři příběhy, z nichž v každém se objeví jiný záporák. To možná trochu zamrzí, když si uvědomíme, že Amazing Spider-Man bojoval ve dvojce proti třem protivníkům najednou a fungovalo to znamenitě. Girder se tváří býti naprosto nezničitelným Terminátorem, což bude chtít podporu Batmanovu (některými označován jako „Baťa“, ale jestli je to vtipné, toť otázka …). Tarpit dost připomíná Venoma, ale neváhá jít proti svým. Top je pro změnu regulérní terorista, který má velké plány a jeho dovednosti (rotování a jím rozhazování balancu nepřátel) z něj dělají nebezpečného protivníka. Jenže dělá chyby. Třeba tu, že podniká v Central City, tedy ve Flashově rajonu.

Všechny tři příběhy mají jednu věc společnou. A sice tu, že akce jest značně chaoticky nakreslená. Dokonce natolik, že můžeme snadno získat pocit, že se jeden „záběr“ odehrává jinde, než ten předchozí, přestože na sebe mají navazovat. To je opravdu velká mrzutost, když si uvědomíme, že v dobrodružstvích superhrdinů má jít hlavně o akci. Film má blíže spíše ke starším Flashovým komiksovým příběhům, ale přitom byl natočený tak, že se o něm dá tvrdit, že je místy ještě komiksovější než komiks. A asi netřeba dodávat, že v papírové podobě nemají ty nejdůležitější postavy tváře Ezry Millera a Bena Afflecka.

Protože filmy jsou pohyblivé obrázky, daleko snadněji se dá ztvárnit rychlost (první taková scéna, když místo koupení snídaně musí běžet zachraňovat padající mimina, je ve Flashovi prezicní). V komiksu to až tak jednoduché není, avšak realizace se nakonec zadařila natolik, že to stejně vypadá dobře a cool. Scény z práce, kam Barry neustále chodí pozdě a ještě si jej dobírají kolega Albert, kolegyně Patty a šéf Singh mu dál dává šanci, jsme snad ani nepotřebovali, na druhou stranu přinášejí odlehčení a humor, ačkoli z tohoto pohledu funguje úplně nejlépe moment, ve kterém prchající civilista má na sobě triko se Supermanovým „eSkem“. K tomu dodejme, že běží po mostě, tedy po lokaci, kde superhrdinové zasahují hodně často.

Flash: Nejrychlejší muž světa je pořád natolik kvalitní komiks, že není snadné se od něj během čtení odtrhnout. Ačkoli kvalit Batmana: Dvojníka a Immortal Hulka: Nebo je obojím? úplně nedosahuje. Mohl, kdyby si odpustil melodramatickou linku s otcem, který sedí ve věznici Iron Heights, kde mají i blok pro nadlidi. V tomto přírůstku do DCEU si s tím Andy Muschietti poradil o dost střídměji. A už jen mimochodem, v rychlosti: V závěru komiksu Flash: Nejrychlejší muž světa uvidíme nákresy Flashe i záporáků, a také alternativní obálky, přičemž v předchozí větě zmíněný režisér se spolupodepsal pod jednu z nich. Zrovna dvakrát se nepovedla, ale to platí i o těch ostatních. Ta, která byla zvolena, byla rozhodně zvolena správně.

KOMPLETNÍ NABÍDKA VYDAVATELSTVÍ CREW JE K DISPOZICI TADY