Ten zrůdy rudý vymslely proto, aby legitimizovaly invazi vojsk Varšavské smlouvy. K tomu potřebovali podpis čelních představitelů státu, který se začínal vymaňovat z bolševického područí a tohle uvolnění politických poměrů vedlo k demokratizaci například zrušením cenzury. Někteří měli strach a podepsali. Někteří vycítili příležitost se kariérně posunout výš a podepsali. Pouze jeden si zachoval statečnost a čest, když se odmítnul podrobit diktátu, na základě kterého by se proměnil v tupou loutku, a nepodepsal! Proto je velmi ironická scéna, kdy lidé celou odvezenou delegaci po návratu do Prahy oslavují. Kriegel, jenž si se svou ženou Rivou po celou dobu udržoval hezký vztah, měl coby doktor zkušenosti s působením ve válkách, kde viděl mnoho utrpení, díky čemuž měl hranici strachu jaksi posunutou. Proto s ním málo udělaly vyděračské výhružky, že když nepodepíše, začnou bolševičtí vojácí střílet do lidí.
Nicméně, protože je celý film uveden citátem, jehož autor se ptá, proč se znovu vracet do tmy, když už jednou nastalo světlo, a protože se říká, že kdo nezná svou minulost, ten je odsouzen ji opakovat, je dobře, že Muž, který stál v cestě přes všechny lokačně-právně-logistické nesnáze vzniknul a určitě stojí za to na něj do kina vyrazit. I proto, že je vlastně bohužel aktuální. Chce se věřit tomu, že po zhlédnutí nikdo nebude chtít dopustit, aby se totalitní režim znovu někdy vrátil. Kór když se v tomto směru ve 20. století na našem území nedbalo na úsloví o tom, že nešlápneš dvakrát do stejného lejna. Šláplo se za druhé světové války a Pražské jaro skončilo tím, že se šláplo znovu. Ledacos však nasvědčuje tomu, že tento počin nebude plně srozumitelný pro mezinárodní publikum. Alespoň základní myšlenka snad jo, když si nesvobodu zažili třeba i v jihoamerických zemích.
Nepřekvapilo, že tahle látka byla ke zpracování nakonec nabídnuta Petru Nikolaevovi, jehož filmografie je protkána náměty z historie. Ať už vzdálené a ještě vzálenější nebo naopak nedávné a ještě nedávnější. V souvislosti s bolševickým režimem nelze nevzpomenout na drama Kousek nebe, které se odehrává v 50. letech a ve kterém Jakub Doubrava pronese na střeše věznice nejvíc nejpravdivější repliku, jaká kdy v českém filmu zazněla. A sice, že „komunisti jsou zločinecký svině!“ Tenhle fakt Muž, který stál v cestě jenom podtrhuje a dokládá. Ve filmech Petra Nikolaeva se zároveň pravidelně objevují kladné i záporné postavy s nesmírně zajímavým charakterem, což bylo rozhodně splněno také tentokrát. A zase jde o figury s reálným předobrazem, které opět ztvárňují výborní herci a výborné herečky (Tomáš Töpfer, Adrian Jastraban, Alois Švehlík, Dano Heriban, Zuzana Mauréry, Zuzana Kajnarová).
Muž, který stál v cestě je film, který nelze příliš srovnávat se seriálem České století. To je jako srovnávat výšku Burj Khalifa a Kuala Lumpur Tower – i v případě cyklu jsme tak na půli cesty. Zmínka o Tomanovi, který se chce rovněž tvářit spíše jako hraný dokument, je naopak určitě namístě. Rozdíl spočívá v tom, že tady není důležitých postav na sedmdesát, ale daly by se spočítat na prstech. Nicméně, navzdory tomuto chvályhodnému a morálně nejsprávějšímu činu z roku 1968 pro leckteré asi zůstane František Kriegel kontroverzní figurou, třebaže se po něm jmenuje cena Nadace Charty 77 (tak jako se po Zdeňkovi Tomanovi jmenuje křídlo prestižní izraelské Ben Gurionovy univerzity, ač se vůči židům nechoval pokaždé vstřícně). Na závěr určitě nebude marné se zamyslet nad samotným názvem, protože jest trochu zavádějící. Nedá se přece říct, že by „stál v cestě“, když se u nás dalších jednadvacet roků stejně žilo a živořilo v prohnilé bolševické žumpě. Vhodnější titul by tedy spíše zněl Muž, který prozřel.
FOTO: Bontonfilm