Recenze: Shazam!

Vydáno dne 16.04.2019
Nový film z DCEU o jednom nevyzrálém superhrdinovi. Ale kdo ví, možná přijde i Superman!

V roce 1974 se Thaddeus Sivana jako dítě zázrakem či vůlí osudu ocitnul před posledním z Rudých čarodějů (Djimon Hounsou). Jenomže se ukázalo, že sedm smrtelných hříchů by ho snadno ovládlo. Tudíž není Brad Pitt ani Morgan Freeman, nýbrž Kevin Spacey. To znamená, že se nemůže stát čarodějovým nástupcem. V autě s bratrem a otcem pak ztropí hysterickou scénu, což vyústí v nehodu. Střih. V současné Philadelphii žije čtrnáctiletý teenager Billy Batson, který se snaží najít svou matku. Zatím se stane součástí početné pěstounské rodiny. Okolnosti zapříčiní, že i on stane před čarodějem a stane se jeho nástupcem. Pro vyvolání svého superhrdinského alter ega (kterému má být zhruba okolo šestadvaceti, avšak jeho představitel Zachary Levi rozhodně vypadá na víc, protože je ročník 1980) stačí říct: "Shazam!"

Z pohledu "dítě v dospělém těle" to ale není taková zábava, jako když byl Tom Hanks velký ve filmu Velký. Shazam! je vyvedený jakožto komedie, takže trochu připomene dnes už polozapomenutého Hancocka. Bohužel scénář téhle novinky ze stáje DCEU není zrovna propracovaný. Kupříkladu během momentů, kdy hlavní hrdina vydělává na kolemjdoucích, přičemž neváhá připomenout patriota svého města Rockyho Balbou, se děj v podstatě zastaví. A epizoda s hledáním matky nemá ve výsledku taky vůbec žádný význam, protože k tomu, že svou stávající pěstounskou rodinu přijme za vlastní, se dalo dopracovat jinak.

Zároveň se dočkáme celé řady strašně familiérních situací, jaké známe už z jiných komiksových blockbusterů. O nějaké ryzí originalitě tady nemůže být řeč. Tím spíše, že Billy coby superhrdina disponuje mocí učinit ze svých nových "sourozenců" de facto Strážce vesmíru. Závěrečné zúčtování je pak zbytečně přeplácané. Tedy s výjimkou krátkého, leč vpravdě osvěžujícího výletu kamsi do stratosféry. Za úplně nejlepší scénu můžeme označit tu se zachraňováním autobusu, třebaže v projektech tohoto žánru se jedná o poměrně častý jev.

Z vedlejších postav bude nejroztomilejší malá ségra Darla, která chce ze všechno nejvíc být dobrou ségrou. Nejhezčí bude druhá ségra Mary a nejprofláklejší brácha Freddy, specialista na komiksy. Největší pozornost ale rozhodně strhává Mark Strong, který si poprvé od prvního Kick-Asse zahrál v komiksu záporáka, a díky kterému se dočkáme i několika serióznějších scén, třebaže je samozřejmé, že bude o poznání mírnější než nekompromisní Frank D'Amico. Strongovi přitom evidentně víc vyhovuje, když může jít ve svém projevu takříkajíc až na krev.

Shazam! je divácky určitě hodně vděčnou podívanou, byť ne až tak poctivou jako Liga spravedlnosti nebo Aquaman. To bude zřejmě dáno jednak o cca sto milionů nižším rozpočtem, a jednak tím, že David F. Sandberg nebyl podle všeho nejideálnější volbou. Jím režírované tituly Annabelle: Zrození zla a zvláště pak Zhasni a zemřeš lze zařadit dost možná k tomu nejlepšímu, co v celém tomto století/tisíciletí hororové filmy nabídly. Prostor přeladit na temnější strunu však v Shazamovi! není. Takže vlastně není divu, že ke standardně odvedené práci nepřidal žádnou nadstavbu.