Petr Zuska

Povolání:
Národnost:
Věk:
50
Narození:
3.8. 1968, Frýdek-Místek, Československo
Životopis (biografie) / Informace:
Petr Zuska se narodil 3. srpna roku 1968 ve Frýdku-Místku, do rodiny právníka Zdeňka Zusky /1931-1982/ a lékařky Dany Zuskové /*1932/. V roce 1994 vystudoval choreografii a režii na hudební fakultě neverbálního divadla AMU v Praze u profesora Ctibora Turby.

Svou interpretační profesionální dráhu začal v Tanečním divadle souboru VUS University Karlovy a poté se stal členem Pantomimy Na zábradlí Ladislava Fialky.

Mimořádný význam v umělecké dráze Petra Zusky mělo angažmá v Pražském komorním baletu, ve kterém působil v letech 1989 až 1992 jako člen a od roku 1994 jako hostující umělec. Zde se postupně setkal s choreografiemi Pavla Šmoka, Jiřího Kyliána, Roberta Northa a dalších. V letech 1992 až 1998 byl sólistou baletu v pražského Národního divadla a úspěšně zde ztvárnil mnoho tanečních rolí, např.: Dvojník v představení Malý pan Friedemann /1993/, Norman Bates v baletu Psycho /za tuto roli získal cenu Českého literárního fondu a Cenu Thalie za rok 1993/, roli Čajkovského ve stejnojmenném baletu, tanečníka Jerryho v představení Někdo to rád…/1994/, sólové části Kyliánovy Polní mše a Návrat do neznámé země, roli Dona Josého v baletu Carmen /za kterou byl oceněn Thalií za rok 1997/.

Mimořádným způsobem se v roli Tybalta v baletu Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie ukázal jako vyzrálý tanečník a obdobně i v roli básníka Jesenina v díle nazvaném Isadora Duncan, příběh slavné tanečnice /1998/. Počínaje rokem 1990 vytvořil mnohé choreografické projekty pro divadla, taneční skupiny, Českou televizi, také pro pražskou Taneční konzervatoř, Pražský komorní balet, Laternu magiku a Národní divadlo v Praze.

Z rozsáhlého výčtu choreografií se s úspěchem setkaly zejména: Ven z hlubin, Adagietto /1994, cena Českého literárního fondu/; Šibeničky /1994 cena Českého literárního fondu/; Seul /1995/; dívčí duet V mlhách na hudbu Leoše Janáčka /1996, cena za Nejlepší choreografii/ a Sonáta, opět na hudbu Leoše Janáčka. V roce 1998 byl v angažmá mnichovského baletu, který vedl Philip Taylor.

Mnichované jej mohli spatřit Zde tančil v sólových rolích v choreografiích Philipa Taylora, Jiřího Kyliána, Ruie Horty. V roce 1999 nastoupil do baletního souboru divadla v Augsburgu, a zde spolupracoval s mladým německým choreografem Jochenem Heckmannem. Věnoval se i choreografii, za což byl oceněn prestižní cenou Dom Perignon v kategorii mladých choreografů za Triple self na Klavírní trio e moll Dmitrije Šostakoviče.

Hamburský balet si tuto choreografie zařadil do svého repertoáru. V roce 2000 se stal sólistou v Les Grands Ballets Canadiens v Montréalu, kde ztvárnil např. roli Dona Josého v baletu Carmen z dílny progresivní holandské choreografky Didy Veldmanové a tančil v dílech světoznámých choreografů- Jiřího Kyliána, Nacho Duata a Ohada Naharina. Souběžně vytvořil pro Semper Opera v Drážďanech balet Ways /2001/ na hudbu Arvo Pärta a v následujícím roce 2002 pro balet Laterny magiky Les Bras de Mer na hudbu Yanna Tiersena.

Zuskova choreografie - Mariin sen, byla poprvé interpretována Pražským komorním baletem a pro baletní soubor Lotyšské Národní opery vytvořil baletní představení pod názvem Clear Invisible. Počínaje červencem 2002 se stal uměleckým šéfem baletu Národního divadla v Praze. Pro tento soubor vytvořil choreografii Mezi horami v rámci složeného večera nazvaného Zpěvy země. Jde o výběr z českých a moravských písní upravených a interpretovaných známou skupinou Čechomor.

V roce 2005 si Petr Zuska vyzkoušel baletní režii vlastního projektu - Baletománie, ve kterém i sám účinkoval. Společně s hudebním skladatelem Zbyňkem Matějů vytvořil zdařilé představení - Ibbur aneb Pražské mystérium. V dalším období se choreografická tvorba Petra Zusky rozšířila o balet Bolero /2003/ pro pražskou Taneční konzervatoř, choreografii Last Photo…? /2004/ pro baletní soubor v Augsburku, inspirovanou hrou Samuela Becketa Last Tape a v listopadu 2004 měl v Národním divadle v Brně premiéru balet s názvem D.M.J. 1953–1977 /2006, cena za Nejlepší choreografii/.

V roce 2005 byl pozván primabalerínou Mariinského divadla Dianou Višněvou, aby společně vystoupili v jejím slavnostním benefičním představení v choreografii Les Bras de Mer, která zůstala i nadále na repertoáru Mariinského divadla. Představení Les Bras de Mer se dostalo i do repertoáru Dánského Královského divadla v Kodani. Další choreografií Petra Zusky je Requiem v rámci představení Mozart? Mozart!., které mělo svou úspěšnou premiéru v Národním divadle v roce 2006, spojenou s oslavou 250. výročí narození W. A. Mozarta.

Choreografické dílo Petra Zuzky se dostalo až do Austrálie, když v únoru roku 2008 uvedl soubor West Australian Ballet choreografii Petra Zusky Mariin sen a Bolero v rámci své nové premiéry v australském Perthu. Významná byla i choreografie pro celovečerní představení - BREL - VYSOCKIJ - KRYL / Sólo pro tři, jehož světová premiéra se uskutečnila 19. května 2007 v pražském Národním divadle, která dosáhla velkého ohlasu nejen u publika, ale i odborných kritiků a získala Cenu „Za autorské dílo“, na soutěžní přehlídce současné taneční tvorby roku 2008. V sezóně 2008/2009 vytvořil také kratší choreografie Deja vu, Lyrická, Empty Title, které jsou často uváděny na mezinárodních i domácích Baletech Gala, nebo v rámci hostování sólistů baletu ND v zahraničí.

V roce 2009 proběhla premiéra na scéně Stavovského divadla-jedinečné představení baletu Národního divadla společně s muzikou Hradišťan, které choreograficky připravil Petr Zuska, který vytvořil taneční kompozici s názvem Ej lásko na osm písní primáše Hradišťanu Jiřího Pavlici. Od divadelní sezóny 2007/2008 je uměleckým šéfem baletu Národního divadla Praha.

Erkul

Autor: Erkul

Nový publicista: :
Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište.


 
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 154843
Osobností: 640908
Fotografií: 591414
Plakátů: 280921
Obsahů a biografií: 141880
foto

Komerční sdělení

Seznam DVD

Potřebujete si udělat pořádek ve filmech? Tak právě pro Vás je tu tento program.

foto

Filmová škola

Staňte se hercem, herečkou.

foto

Poslední komentáře

Štvanec (2013)

Štvanec
Co to zas bylo za   blbost?
Tady si zase někdo   vysypal prachy, aby je mohl   někde jinde vyprat?
Jedna   dobrá scéna z tohoto   filmového více >

Autor: M.A.G. | Hodnocení: 2 / 10

Nejvyšší boss (2001) [TV film]

Nejvyšší boss
Chvála za herecký výkon   Ch.Palminteri - jako   Castellano byl velmi   věrohodný.
Ovšem ten   příběh, no nevím no.

Autor: M.A.G. | Hodnocení: 6 / 10

Na konci světa (1975)

Na konci světa
Divím se, že v té době   povolili komáři natáčení   nebo spíš zveřejnění   takového filmu.
Je to   pojaté z těžkou nadsázkou   a i takovým více >

Autor: M.A.G. | Hodnocení: 5 / 10

Vysoká modrá zeď (1973)

Vysoká modrá zeď
Je to sice očividně těžká   propaganda minulého -   komárového - režimu. Ovšem   peněz měli tvůrci jistě   dost. To je vidět.
Navíc   takový více >

Autor: M.A.G. | Hodnocení: 5 / 10

Tichý Američan v Praze (1977)

Tichý Američan v Praze
Tak nevím, dřív bych dal   víc bodů, ovšem poslední   zhlédnutí už mně nedalo   tolik, co dřív.
Zápletka   sice nebyla až zas tak   špatná, více >

Autor: M.A.G. | Hodnocení: 4 / 10

Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Petr Zuska

Zuska Petr

Naposled navštívené:
Petr Zuska

Zuska Petr

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení

Copyright © 2003-2019, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Load: 0.034/0.008