Yella (2007)

Yella
73.3 %
 
 
    Žánr: drama / romantický / thriller
    Země: Spolková republika Německo
    Délka: 89 min.
Nejslavnější příslušník Berlínské školy Christian Petzold natočil drama Yella jako vyvrcholení své rané trilogie o přízracích. Snímek je intimním portrétem „ženy v nesnázích" i kritikou současného evropského kapitalismu. Titulní roli výtečně ztvárnila režisérova herecká múza Nina Hossová.
Christian Petzold filmem Yella uzavírá svoji trilogii o přízracích našich každodenních životů, jejíž první dvě části tvoří filmy Vnitřní jistota (Die innere Sicherheit, 2000) a Gespenster (Strašidla, 2005). Režisér k ní scénáře napsal (anebo je konzultoval) s Harunem Farockým, důležitou postavou v pozadí Berlínské školy a evropské audiovizuální kultury vůbec.
Farocki, filmový esejista a pedagog filmařů z Berlínské školy, do několika Petzoldových filmů (mj. Barbara, 2012) přinesl téma analýzy současného kapitalismu. Nejde o kritiku nelidských podmínek u výrobního pásu, ale o traktování unikavého, nezodpovědného a často virtuálního globálního kapitálu. „Kapitalismus je skutečně něčím sexy. Podle mého názoru je na něm přitažlivé hlavně to, jak je hédonistický a bezohledný," charakterizoval Petzold téma filmu Yella v rozhovoru pro Český rozhlas.
Západ a Východ. Budoucnost a minulost. Globální kapitál a svazující vazby. V takových protikladech vidí mladá žena Yella svoji situaci, a proto se rozhodne začít nový život. V Hannoveru se seznámí s Philippem, úspěšným manažerem v oblasti rizikového kapitálu, a rychle se osvědčí jako jeho asistentka. Do Yellina života však stále nepříjemněji doléhají ozvuky minulosti. Žena dostane strach, že její život není skutečný...
Titulní postavy Yelly se ujala Nina Hossová, mainstreamovému publiku do té doby známá především z filmu Bílá Masajka (Die weiße Massai, 2005). Pro Petzolda je totiž Hossová ztělesněním klasické filmové herečky: „Před kamerou žije jako v jakési bublině," říká režisér. „Působí jako někdo, kdo není součástí společnosti. Je sama, silná, ale vyloučená, obrací se sama k sobě, je zuřivá a naštvaná. Stačí, aby vkročila do záběru a atmosféra obrazu se okamžitě změní."
Nina Hossová za svoji roli získala Stříbrného medvěda na Berlinale. Pokračující spolupráce dvojice Petzold-Hossová byla korunována výtečným filmem Fénix (2014) a zřejmě ani tento šestý společný snímek nebude jejich poslední pracovní setkání.

Pavel Sladký
LFŠ 2015

režie:
Christian Petzold
 
 
hraje:
Nina Hoss (Yella), Devid Striesow (Philipp), Hinnerk Schönemann (Ben), Burghart Klaußner (Dr. Gunthen), Barbara Auer (Barbara Gunthen), Christian Redl (Yellas Vater), Selin Bademsoy (Dr. Gunthens Tochter), Wanja Mues (Sprenger), Michael Wittenborn (Schmidt-Ott), Martin Brambach (Dr. Fritz), Joachim Nimtz (Prietzel), Peter Benedict (Friedrichsův advokát), Ian Norval (recepční), Peter Knaack (správce konkurzní podstaty), Thomas Giese (pokladník)
 
 
námět:
Simone Bär
 
 
scénář:
Christian Petzold
 
 
kamera:
Hans Fromm
 
 
kostýmy:
Anette Guther, Charlotte Sawatzki
 
 
střih:
Bettina Böhler
 
 
zvuk:
Andreas Mücke-Niesytka
 
 
produkce:
Florian Koerner von Gustorf, Michael Weber
 
 
výprava:
Kade Gruber
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.