Výstřely na Broadwayi (1994)
Bullets Over Broadway
Žánr: komedie / gangsterka
Země: Spojené státy americké
Premiéra v ČR: 30.1.1997
Délka: 99 min.
„Sedm nominací a jeden Oscar v režii Woody Allena“
Úvod Výstřelů na Broadwayi nás přivádí do New Yorku dvacátých let, první obrazy filmu ukazují prostředí zóny Times Square (jde o autentické fotogramy z dobového filmování, které Allen upravil a digitálně obarvil). Do tohoto filmařsky vděčného období jsou Výstřely na Broadwayi zasazeny; do bláznivých let, kdy gangsteři bohatli, vysmívajíce se prohibičnímu zákonu, a vedle nich prožívali herci a sboristé z Broadwaye své nejlepší časy ve zlatém věku vaudevillu.
Hlavní dějovou linii filmu tvoří peripetie, kterými musí projít divadelní autor, aby dosáhl toho, že jeho dílo zakotví ve správném přístavu a úspěšně premiérově vypluje pod šťastnými plachtami. Mladý autor David Shayne (John Cusack) se ještě na Broadwayi neproslavil a aby to napravil, pokouší se uvést ve vlastní režii svou divadelní hru God of Our Fathers (Bůh našich otců). Chybí mu ovšem peníze potřebné k produkci díla, a tak přijímá nabídku k financování od místního nebezpečného gangstera Nicka Valentiho (Joe Viterelli). Valenti si ovšem klade podmínku, že za to musí v inscenaci jako herecká hvězda debutovat jeho hloupá a netalentovaná milenka Olive Nealová (Jennifer Tilly). Aby vyvážil Olivin pisklavý hlas a děsivou hereckou neschopnost, nabídne David spolupráci vysloužilé divadelní divě Helen Sinclairové (Dianne Wiest) a obtloustlému herci charakterních rolí Warneru Purcellovi (Jim Broadbent), který myslí pouze na to, jak by se nacpal vším, co mu přijde pod ruku. Jenže autor Helen nejen vždy obdivoval, on ji i tajně miluje, a společných rozhovorů o zaměření hry teď využívá jako záminku k milostnému sblížení, přičemž se nenechává nikterak výrazně brzdit tím, že je ženatý a že svou ženu Ellen (Mary-Louise Parker) podvádí. Davidovi ovšem nastávají i komplikace tvůrčí, protože se musí snažit, aby hra i herci během zkoušek fungovali a navíc musí snášet také umělecké zásahy gangsterova bodyguarda Cheeche (Chazz Palminteri), v němž najednou nečekaně zduřely umělecké ambice natolik, že už si dokonce osobuje opravovat i text Davidovy hry. Cheechův čerstvě zrozený umělecký zápal jej ovšem posléze přivádí až k tomu, že se nakonec rozhodne milenku svého šéfa zabít – i on už totiž poznává, že její hrůzný výkon hrozí premiéru hry zničit. - The Show must go on! Ať se děje co se děje, opona musí jít nahoru, a divadlo i jeho osazenstvo se ocitá ve víru událostí…
Allen se rozhodl, že v této komedii, která se jej osobně hluboce týká příběhem divadelního autora, který za každou cenu touží po premiéře své hry, sám hrát nebude. Přesto je nám jasné, že v alter egu Davida nám promítá vlastní obraz. Nikdy se tím ostatně netajil: "Dost se s touto postavou identifikuji. Kdybych byl mladší, hrál bych roli Johna Cusacka, který je úžasný herec, já sám.“ I tak se ale Allenovi povedlo ve Výstřelech na Broadwayi výmluvně vyjádřit to, co sám na vlastní kůži zažil: vypovídá o vnějších zásazích do umělcovy práce, o tom, jak musí ochránit svou tvůrčí svobodu před vnějšími neuměleckými zájmy; ať komerčními či politickými. John Cusack musí stejně jako Woody Allen usilovně bojovat proti zásahům do své práce a potýká se s množstvím klacků pod nohama – tak jak to ostatně všichni, kteří se snaží něco vytvořit, již dávno znají.
Autor: fred.appl
hraje: |
---|
John Cusack (David Shayne), Jack Warden (Julian Marx), Chazz Palminteri (Cheech), Joe Viterelli (Nick Valenti), Jennifer Tilly (Olive Neal), Rob Reiner (Sheldon Flender), Mary-Louise Parker (Ellen), Dianne Wiest (Helen Sinclair), Harvey Fierstein (Sid Loomis), Jim Broadbent (Warner Purcell), Tony Sirico (Rocco), Tracey Ullman (Eden Brent), Stacey Nelkin (Rita), Debi Mazar (Vi), John Hoyt (moudrý člověk) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|