Tropická nemoc (2004)

Tropická nemoc (Sud pralad)

Sud pralad

Další název: Tropical Malady

    Země: Thajsko / Itálie / Spolková republika Německo / Francie
    Délka: 118 min.
V jedné ze scén filmu Slastně tvá mluví žena Orn o známém vojákovi jménem Keng. Tato narážka dobře ilustruje silnou intertextuální povahu citacemi, scénami či postavami navzájem provázaných Weerasethakulových filmů, které jakoby tvořily pouhé součásti jednoho velkého díla. Zmiňovaný voják Keng je hlavní postavou snímku Tropická nemoc, jehož úvodní scéna s focením mrtvoly naopak zpětně odkazuje k offscreen vraždě ve Slastně tvá a poté je navíc variována ve Strýčkovi Búnmím. Sám Weerasethakul označuje své filmy jako „deníky, ve kterých se objevují zápisky o postupně stárnoucích postavách i o mně samotném".
Tropická nemoc vypráví příběh Kenga a mužského objektu jeho touhy, přičemž tento příběh je opět rozetnut mezi dvě výrazně odlišné poloviny. Rozdvojená struktura využitá již ve Slastně tvá se v Tropické nemoci ještě zintenzivňuje - film obsahuje dva separátní narativy (mezi kterými se dokonce na deset vteřin zatmí obraz, takže diváci se často domnívají, že se jedná o technickou chybu při promítání), které jsou spojeny postavou Kenga a které představují dvě výrazně odlišné variace na totéž téma.
V první polovině filmu sledujeme queer romanci Kenga a jeho milence Tonga v městských kulisách plných hluku, offscreen hudby, popkulturních prvků a kýče (například dynamická scéna cvičení techno-aerobiku). Tato část je idealizovanou verzí homosexuální love story a záměrně simuluje pocit snu, ve kterém se nemůže nic zlého stát.
K městské (a „upovídané" či společenské) první polovině se váže, stejně jako ve Slastně tvá, kontrastující polovina druhá. V ní se, podobně jako v předchozím filmu, ocitáme v husté thajské džungli, přičemž ústředním příběhem je Kengův hon na tygra, tajemné monstrum likvidující noc co noc místní dobytek. Pokud lze první polovinu filmu přirovnat k příjemnému snu, druhá polovina se podobá halucinaci z malárie, horečce po nenaplněné lásce, v níž se milenec Tong transformuje do loveného tygra pocházejícího z říše duchů či Kengova podvědomí. Také druhá polovina je přeplněna zvuky a ruchy, tentokrát se však nejedná o ambientní hluk bzučícího asijského města, ale o primitivní a odvěký zvuk přírody a džungle.


Jan Jílek
Letní filmová škola 2011

režie:
Apichatpong Weerasethakul
 
 
hraje:
Banlop Lomnoi (Keng), Sakda Kaewbuadee (Tong), Huay Deesom, Sirivech Jareonchon, Udom Promma
 
 
scénář:
Apichatpong Weerasethakul
 
 
kamera:
Jarin Pengpanitch, Vichit Tanapanitch, Jean-Louis Vialard
 
 
kostýmy:
Pilaitip Jamniam
 
 
střih:
Lee Chatametikool, Jacopo Quadri
 
 
zvuk:
Akritchalerm Kalayanamitr
 
 
koproducent:
Paiboon Damrongchaitham, Marco Mueller, Axel Möbius, Christoph Thoke, Pantham Thongsangl
 
 
vizuální efekty:
Markus Degen (supervize)
 
 
výprava:
Akekarat Homlaor
 
 
producent:
Charles de Meaux
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.