Obsah filmu Titfieldská raketa
První anglický barevný film Wings of the Morning (Perutě úsvitu) natočený do Británie expandující americkou společností Technicolor vznikl v roce 1937. K trojnásobně drahému barevnému materiálu přistoupilo ekonomicky zaměřené studio Ealing až po deseti letech existence barevného filmu ve Velké Británii výpravným historickým dramatem Saraband for Dead Lovers (Sarabanda pro mrtvé milence, 1948). Tento začátek barvy pro studio úspěšný nebyl. Závěrem roku, jen s několikaměsíčním zpožděním, byl Ealingem do kin uveden ještě Boj o Jižní točnu (Scott of the Antarctic, 1948), jenž se díky výrazně patriotickému vyznění a tragickému konci národního...
První anglický barevný film Wings of the Morning (Perutě úsvitu) natočený do Británie expandující americkou společností Technicolor vznikl v roce 1937. K trojnásobně drahému barevnému materiálu přistoupilo ekonomicky zaměřené studio Ealing až po deseti letech existence barevného filmu ve Velké Británii výpravným historickým dramatem Saraband for Dead Lovers (Sarabanda pro mrtvé milence, 1948). Tento začátek barvy pro studio úspěšný nebyl. Závěrem roku, jen s několikaměsíčním zpožděním, byl Ealingem do kin uveden ještě Boj o Jižní točnu (Scott of the Antarctic, 1948), jenž se díky výrazně patriotickému vyznění a tragickému konci národního hrdiny admirála Scotta setkal již s příznivější odezvou. Exotika afrických exteriérů dobrodružného snímku Kde supi nelétají (Where No Vultures Fly, 1951) se také ochotně nabízela barevnému zpracování. Začátkem 50. let se filmová barevná paleta po období počátečních experimentů, pastelových a posléze tlumeně vytříbených barev opět vracela k výraznější expresivitě, nicméně kameraman Douglas Slocombe řešil v další ealingovské barevné produkci Titfieldská raketa chromatickou stylistiku s poklidnou ilustrativností „zkrocených" barev, odpovídajících nostalgické atmosféře retro žánru. Návazně zcela v duchu žánru komedie dopřává obrazu také více jasu z plošného svícení. Nicméně lehce přiostřený kontrast obrazu je průvodním jevem jeho snah navzdory dogmatice technicolorových techniků do barevného filmu vsunout modelaci prostoru pomocí stínů. Protože se v této fázi vývoje Technicolor již přestal bránit používání barevných korekčních filtrů, je situační děj vpředen do četných nočních scén. Jako mnoho jiných ealingovských filmů i Titfieldská raketa vychází z historické události. Naopak oproti jiným komediím tohoto studia působí Titfieldská raketa více jako selanka, onu sympatickou břitkost společenskokritického náhledu svých předchůdců postrádá.
Věroslav Hába
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.