Soumrak bohů (1968)
La caduta deghi dei
Další název: Götterdämmerung ; The Damned ; Súmrak bohov
Žánr: drama
Země: Itálie / NSR / Švýcarsko / NSR
Délka: 149 min.
Píše se rok 1933. Rodina von Essenbecků se schází k oslavě narozenin jednoho ze svých členů. K moci se nezadržitelně dere Hitlerova NSDAP a je třeba reagovat na novou dějinnou situaci. Všichni členové rodiny touží po moci a první vražda na sebe nenechá dlouho čekat. Nakonec už onen pomyslný zvrácený kolotoč nejde zastavit a soumrak lidské civilizace se zdá být nevyhnutelný.
Tak jako u většiny předchozích snímků Luchina Viscontiho musíme hledat kořeny Soumraku bohů, prvního filmu z tzv. Viscontiho německé trilogie, v klasické literatuře. Rodina ocelářských velkoprůmyslníků von Essenbeck na první pohled nemůže nepřipomenout Mannovy Buddenbrookovy, ačkoliv jejich úpadek je interpretován v kontextu doby, do níž je příběh situován. Visconti navíc sám přiznal, že se kromě toho při psaní postav opět inspiroval i svým vlastním rodinným zázemím. Von Essenbeckovi se ale nezadržitelně řítí do pekel především kvůli tomu, že nedokážou tak jako Shakespearův Macbeth odolat vábivému pokušení moci. Visconti svůj záměr vysvětloval takto: „Chtěl jsem ukázat hranice, za nimiž se Sodoma a Gomora obracejí v popel. Nestaral jsem se o realismus, spíše jsem měl na mysli alžbětinské tragédie, jejichž hrdinové se dopouštěli zločinu - a v naprostém odevzdání se zlu dospívali k určité neblahé velikosti."
To vše se Viscontimu podařilo, navíc ve strhující paralele s neúprosným tokem dějin. Právě politická atmosféra doby je zjevně hlavním faktorem, který dovedl Essenbeckovy až k nelidským zločinům. Právě oni a jim podobní svým přitakáním novým pořádkům po smrti Výmarské republiky umožnili bezproblémové zrození Hitlerovy třetí říše jako zdánlivě právního státu, ačkoliv v Berlíně hořel Říšský sněm a v ulicích umírali lidé, ať už ti nevinní, nebo ti slabší z členů nové vládnoucí vrstvy perverzních kriminálníků.
Visconti opět dokázal zdánlivě nemožné. Nevratný úpadek moderní západní civilizace přibližuje za pomoci shakespearovských charakterů, které v dekadentně-kabaretní stylizaci rozehrají takové představení lidské bestiality, že na něj prostě nelze zapomenout. Alespoň doufejme.
Aleš Říman
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016
hraje: |
---|
Dirk Bogarde (Friedrich Brückmann), Ingrid Thulin (baronka Sophie von Essenbeck), Helmut Berger (Martin von Essenbeck), Helmut Griem (Aschenbach), Renaud Verley (Günther von Essenbeck), Umberto Orsini (Herbert Thallman), Nora Ricci (guvernantka), Reinhard Kolldehoff (Konstantin von Essenbeck), Charlotte Rampling (Elizabeth Thallmanová), Florinda Bolkan, Albrecht Schoenhals, Karl-Otto Alberty (důstojník wehrmachtu) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|