Šílení (2005)

Šílení
67.9 %
 
 

Další název: Lunacy

    Žánr: horor / filozofický
    Země: Česká republika / Slovenská republika
    Premiéra v ČR: 17.11.2005        
    Délka: 118 min.
„Blázinec, ve kterém se odehrává jádro filmu, je alegorií této civilizace ...“
„Dámy a pánové, film, který za chvíli uvidíte, je horor. Horor se všemi pokleslostmi, které jsou tomuto žánru vlastní. Nepůjde tedy o umění – ostatně umění je již téměř mrtvo.“ Takto snímek hned na začátku před kamerou uvádí sám jeho tvůrce Jan Švankmajer. Vzápětí otevřeně přiznává, že natočil „infantilní poctu Edgaru Allanu Poeovi a markýzovi de Sade“.

Americký básník a prozaik z éry romantismu první poloviny 19. století, zakladatel detektivního žánru Edgar Allan Poe, Švankmajerovo Šílení inspiroval především svými povídkami Zaživa pohřben a Šílený psychiatr. Osobnost i osud extravagantního Francouze Donatiena Alphonse Françoise, markýze de Sade se promítly do jedné z hlavních postav filmu ztvárněné Janem Třískou, šíleného Markýze. I on žije na přelomu 18. a 19. století, stejně jako jeho předobraz, tvůrce skandálních, pornografií prodchnutých literárních děl.

Nekonvenční tvůrce jako Jan Švankmajer však zdaleka neusiloval o realistické, hodnověrné zachycení těchto bouřlivých časů. S osobitou, surrealisticky uchopenou výtvarnou stylizací sobě a jeho manželce a spolupracovnici Evě vlastní zaplňuje vytvořený fiktivní svět nejrůznějšími anachronismy. Ústav pro choromyslné, ve kterém se příběh filmu převážně odehrává, je totiž koncipován jako prostor metaforicky odrážející podobu současného světa-blázince.

Do tohoto psychiatrického zařízení přichází na popud šíleného Markýze Jean Berlot, mladý muž sužovaný opakující se noční můrou. Domu bláznů však vládne rovněž bláznivý doktor Murlloppe, který, jak Berlot zjistí, ve sklepení vězní předchozí lékaře. Že tam nebyli zavřeni úplně neprávem, se ukáže po jejich osvobození, kdy Murlloppem vyznávanou anarchii nahradí sadisticky přísný léčebný režim. Která metoda vedení je lepší? A která je příznačná pro současný svět, k němuž snímek odkazuje? Švankmajer soudí, že obě děsivé ideologie dohromady.

Jana Bébarová
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017

režie:
Jan Švankmajer
 
 
hraje:
Pavel Liška (Jean Berlot), Jan Tříska (Markýz), Anna Geislerová (Charlota), Pavel Nový (sluha Dominik), Jaroslav Dušek (- Dr. Murlloppe), Martin Huba (Dr. Coulmiere), Stano Dančiak (hostinský), Jiří Krytinář (recitující blázen), Kateřina Růžičková (chovanka blázince), Iva Littmanová (chovanka blázince), Kateřina Valachová (chovanka blázince), Josef Kašpar (blázen erotoman), Helena Anýžová (stařena s hřebenem), Miroslav Navrátil (snoví dozorce), Ctirad Götz (podomek), Josef Polášek (blázen na vozíku), Petr Bruna, Petr Andrejtschitsch
 
 
námět:
Jan Švankmajer
 
 
scénář:
Jan Švankmajer
 
 
kamera:
Juraj Galvánek
 
 
hudba:
Johann Sebastian Bach (Chorální předehra Nun komme, der Heiden Heiland), Giovanni Palestrina (Christe Eleison), Claude-Joseph Rouget de Lisle (La Marseillaise), Johan B. Blobner (Vesničko má pod Šumavou), Johannes Brahms (Wiegenlied), Karl Simrock (Wiegenlied)
 
 
kostýmy:
Veronika Hrubá, Eva Švankmajerová
 
 
střih:
Marie Zemanová
 
 
zvuk:
Ivo Špalj, Petr Lenděl (Dolby Digital)
 
 
produkce:
Jaromír Kallista
 
 
výtvarník:
Eva Švankmajerová, Jan Švankmajer
 
 
text písně:
Karel Šimůnek (Vesničko má pod Šumavou)
 
 
II. kamera:
Jan Růžička
 
 
animace:
Martin Kublák, Bedřich Glaser
 
 
koproducent:
Helena Uldrichová, Jaroslav Kučera (česká televize), Jiří Koštýř (česká televize), Juraj Galvánek (C – GA FILM)
 
 
dramaturgie:
Kristián Suda (ČT), Ivan Hubač (šéfdramaturg), Dušan Kukal (Barrandov Studio a.s.)
 
 
výprava:
Karel Vaňásek
 
 
vedoucí výroby:
Věra Ferdová, Jiří Koštýř (ČT)
 
 
předloha:
Edgar Allan Poe
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.