Obsah filmu Rozchod Nadera a Simin
Manželská dvojice, Nader a Simin, čelí životnímu rozhodnutí, které ovlivní nejen jejich vztah, ale především budoucnost dcery Termeh. Jedině pokud odejdou z Iránu, zajistí jí svobodný život. Nader ale odmítá opustit vážně nemocného otce. A tak Simin nezbývá, než požádat o rozvod. Jedinou zbraní matky a manželky v iránské společnosti je vyčkávat. Jenže Nader, který se má náhle sám starat o dceru i otce, selhává a zaplétá se do problémů, které končí až u soudce. Co mělo být jen zkouškou jejich vztahu, se brzy prohloubí v opravdové drama.
Íránský režisér Asghar Farhadi se do povědomí mezinárodních diváků zapsal již svým předchozím snímkem...
Manželská dvojice, Nader a Simin, čelí životnímu rozhodnutí, které ovlivní nejen jejich vztah, ale především budoucnost dcery Termeh. Jedině pokud odejdou z Iránu, zajistí jí svobodný život. Nader ale odmítá opustit vážně nemocného otce. A tak Simin nezbývá, než požádat o rozvod. Jedinou zbraní matky a manželky v iránské společnosti je vyčkávat. Jenže Nader, který se má náhle sám starat o dceru i otce, selhává a zaplétá se do problémů, které končí až u soudce. Co mělo být jen zkouškou jejich vztahu, se brzy prohloubí v opravdové drama.
Íránský režisér Asghar Farhadi se do povědomí mezinárodních diváků zapsal již svým předchozím snímkem O Elly, který mu v roce 2009 vynesl cenu za režii na festivalu Berlinale. Také v novém filmu se mu podařilo obejít nechvalně známou íránskou cenzuru a politické tlaky tím, že natočil zdánlivě obyčejný každodenní příběh. Ovšem prostřednictvím pečlivě rozvedené centrální dramatické situace současně předkládá morálně vypjatou reflexi neduhů soudobé íránské společnosti. Díky úspěchu předchozího snímku si Farhadi mohl dovolit natáčet Rozchod Nadera a Simin bez potřeby žádat o vládní podporu stran financování snímku. Výsledný film byl pozvaný do hlavní soutěže festivalu Berlinale, kde se setkal s nadšeným přijetím a vyhrál hlavní cenu Zlatého medvěda a také Stříbrného medvěda jako ocenění pro všechny herce v komorním hereckém obsazení. V následujících měsících navštívil snímek desítky dalších mezinárodních přehlídek a v řadě zemí byl zakoupen i do distribuce. Již tak velké renomé filmu ještě umocnilo, když v roce 2012 získal Zlatý glóbus a následně také Oscara pro nejlepší cizojazyčný film.
Zdroj: ČT < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
Související odkaz
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 11.10.2015
Není zase až tak možností shlédnout Íránský snímek a tak jsem byl na tento velice zvědav. A přišlo překvapení. Tak emocionální atmosféra deroucí se do divákova vědomí tu opravdu dlouho nebyla. Můžeme milovat nebo nenávidět a to i prostřednictvím politického nebo náboženského důvodu, stejně vše závisí na vědomí či zodpovědnosti každého z nás. Takové by mohlo být motto tohoto příběhu o úmyslu emigrovat, který zoufale mění životy mnoha lidí. Velmi silný scénář poukazuje na jednoduché každodenní chování jednotlivců, které na tomto příkladu až děsí. Hněv, egoismus, nepochopení, strach a hlavně to nejdůležitější, lež. Zde se naprosto reálně odehrává morální a sociální drama. Příběh není jen o mužích, ženách, dětech, rodičích, spravedlnosti a náboženství v dnešním Íránu, příběh hlavně vyvolává komplexní a celosvětově relevantní otázky odpovědnosti, subjektivity a nahodilosti vyslovení pravdy. A také to, jak tenká čára může být mezi flexibilitou a hrdostí zejména mužské populace, sobectvím a tyranií. Každý si je vědom svých práv a tak je přirozeně naštvaný na každou křivdu a ústupky. Ženy si jsou vědomy dvojí odpovědností, což znamená najít si své životní místo a zároveň o tom přesvědčovat své manžele. I když je snímek dlouhý přes dvě hodiny, nepřestává polevovat napětí reálného života. Jedná se o velmi inteligentní filmový počin, který líčí kam až může klesnout lidská přirozenost když je nenadále vyprovokována. Tohle je naprosto mistrovské dílo hodné k zařazení mezi filmové klenoty.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 4.5.2013
Pááni, nechat si tak u nás každého z fleku ve vazbě za kdejaké nařčení, tak nikdo nejsme věčně doma :-O. Mno, skončila jsem unavená skoro stejně, jako bych se osobně účastnila soudních tahanic a i když nejsem tak naivní, abych beze zbytku zhltla, co mně íránská cenzura naservírovala, trvám na tom, že Simin byla pitomá nána a Nader je svým náboženstvím ochuzen o svatozář, která by nejlépe vystihovala jeho toleranci a respekt k svobodné vůli své ženy ve zřízení, které takovému jednání určitě nefandí. Drama s detektivní zápletkou používá samotný rozchod jen jako spouštěč událostí a i náboženská omezení jsou zmíněna jen okrajově, takže nakonec má hlavní roli morálka - vina, strach z následků, tíha zodpovědnosti, výčitky a záchranné lži - zkrátka podobná myšlení i pochybení v kulturně rozdílných společnostech... a o tom je.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 22.3.2013
První film, který nahlíží do muslimské víry, z pohledu rozcrozchodu muže a ženy. Že i v Iránu se může žena rozvést, ikdyž s tím musí souhlasit muž. A zároveň problém viny a muslimské víry.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 24.3.2012
Rozchod Nadir a Sim Svět za sklem (okolo nás)
Sklo -jako metafora, ale také jakoto, co odděluje ve filmu
rozchod Nadera a siman sehrává svou důležitou roli -když např. dcerka (Tempe) hledí na svou maminku chystající se k odchodu. Svět konfliktu a předčasné dopělosti, svět střetu věrouky -res. náboženství a liberální touhy po osobní svobodě. Svět těch, kteří chodili v Teheránu do ulic asvět venkovských lidí, kde se zastavil čas.
Tento film není jen o současném Iránu, ale ač se to bude vzdát přitažené za vlasy - také o Evropě. Oba herečtí protagonisté se svými rolemi vyrovnali se ctí i kameraman využil ulic, které jsou přeplněny auty k zdokumentování
toho, s čím se součastná Metropole potýká. Za zdánlivým příběhem o rozvodu nalezneme vícevrstavný film, které nastoluje režisér v samotném závěru filmu. A jak si na ně odpoví divák, tak to ponechává zcela na něm
POlYEKRAN
Reklama
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 29.1.2012
Asi první arabský film který jsem viděl,kde muž není čistý záporák a žena křišťálově dobrosrdečná.
Kouzlo tohoto snímku je v tom,že nikdo z dospělých není bez viny a ač jde o íránský snímek,může se tento příběh odehrávat kdekoliv na světě.Samozřejmě s rozdílností detailností právních tahanic.Líbí se mi ta souhra obyčejných nepříjemných náhod a běžné maléry normálních lidí v komorním a přesto napínavém příběhu.
Náhled do íránského civilního prostředí bylo pro mě velmi milým osvěžením.Hezký film,ale žádné "wow" se nekonalo.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film