Pohrdání (1963)

Pohrdání (Le mépris)
72.9 %
 
 
 
Film na Blu-ray

Le mépris

Další název: Il disprezzo; Contempt

    Žánr: drama
    Země: Francie / Itálie
    Délka: 103 min.
„Snímek o zániku milostného citu v mladém manželství nadaného spisovatele a scenáristy podle románu Alberta Moravii“
Jean-Luc Godard, nezaměnitelná osobnost světové kinematografie, oslaví v letošním roce neuvěřitelné třiaosmdesáté narozeniny. Jak je vidět, stárne i francouzská Nová vlna, čas už ji dávno začal nemilosrdně prověřovat.

Godardova cesta k filmu byla vcelku přímá. Začal sice studovat etnologii na Sorbonně, ale seznámil se s Andrém Bazinem, Francoisem Truffautem, Ericem Rohmerem a Jacquesem Rivettem. Píše filmové kritiky a v roce 1959 debutuje filmem U konce s dechem, jenž se stal jedním z nejslavnějších filmů všech dob. V šedesátých letech je Godard snad nejproduktivnějším mladým režisérem a zároveň patří k nejradikálnějším tvůrcům Nové vlny. Ve svých filmech nechává zaznít své politické postoje, a ani postupem doby neustupuje a neslevuje ze svých uměleckých i osobních postojů a názorů.

Jen mimořádně nesáhl Godard ve filmu Pohrdání po vlastní látce a natočil adaptaci stejnojmenného románu italského spisovatele Alberta Moravii. Děj je poměrně jednoduchý: francouzský spisovatel a scénárista Paul Javal pracuje na zakázce pro velké italské studio. Uprostřed práce začne pochybovat, zda se nezaprodal, nezpronevěřil svým uměleckým ambicím a ideálům, které s ním do jisté míry sdílí i jeho žena. Ta začne svým manželem postupně pohrdat. Každá z postav, ať je to spisovatel (Michel Piccoli), režisér (ztvárněný legendou němého filmu Fritzem Langem), producent (americký herec Jack Palance), či symbol krásy a zároveň zbožňovaná ikona (Brigitte Bardotová) reprezentují filmový svět a filmové umění z mnoha hledisek, úhlů pohledů jako zamyšlení nejen nad filmovým průmyslem jako takovým, ale také nad postavením scenáristy a režiséra, jejich vnitřního světa, emocí a příběhů, které vytvářejí a do jisté míry i žijí.

Godard se navrací k archetypům umění – antice, v zemi, kde vznikla, k Vergiliovi a Homérovi, tuto „filmovou antiku“ zde reprezentuje Fritz Lang, jenž hraje sám sebe. Režisér, stejně jako spisovatel, musí vzdorovat síle peněz a tedy nahlédnout do nitra sebe sama.

V původním znění s titulky.

Zdroj: ČT

režie:
Jean-Luc Godard
 
 
hraje:
Brigitte Bardot (Camille Javalová), Jack Palance (Jeremy Prokosch), Michel Piccoli (Paul Javal), Giorgia Moll (Francesca Vanini), Fritz Lang (sám sebe), Raoul Coutard (kameraman), Jean-Luc Godard (asistent režiséra Langa), Linda Veras (Siren)
 
 
námět:
Alberto Moravia (román "Il Disprezzo")
 
 
scénář:
Jean-Luc Godard
 
 
kamera:
Raoul Coutard
 
 
hudba:
Georges Delerue, Piero Piccioni
 
 
střih:
Agnès Guillemot
 
 
titulky-česká verze:
Anna Kareninová
 
 
producent:
Carlo Ponti, Georges de Beauregard
 
 
Copyright © 2003-2019, HyperMedia, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.