Peníze (1983)
L'argent
Další název: Money
Žánr: krimi / drama
Země: Francie / Švýcarsko
Premiéra v ČR: 3/1986
Délka: 81 min.
„Cesta od křivdy ke zločinu.“
Svůj poslední film natočil Bresson na motivy povídky L. N. Tolstého Falešný kupon. Jde o příběh bankovky, která změní životy řady lidí. Hlavním tématem je modelová situace a logika rozvíjení problému - v tomto případě lidské morálky. Režisér považuje tento film za syntézu svého předchozího díla.
Je zajímavé, že v Bressonově posledním filmu skutečně sledujeme téměř jakousi syntézu všech jeho předchozích témat i postupů. Nyní již pochopíme, že v jeho příbězích není důležitá pravděpodobnost událostí a jejich sledu, ale logika rozvíjení zkoumaného problému, který se v tomto případě váže k penězům ovládajícím naše životy, mezilidské vztahy a možnosti naší seberealizace a kazícím morálku. Modelová situace, vycházející z povídky Lva Nikolajeviče Tolstého, jen ukazuje, jak nepatrný podnět falešné bankovky roztáčí spirálu událostí vedoucích až k bestiálním vraždám. Bressona samozřejmě velmi zajímal samotný přerod, kdy se ze slušného a poctivého člověka stává vrah. Zároveň si u Peněz můžeme uvědomit, že Bressonovým dílem prostupují dvě všudypřítomná témata - humor a erotika. Tento film byl také vnímán jako jisté marxistické odsouzení peněz. Tato politická rovina není u Bressona běžná. Dnes již můžeme o autorských záměrech pouze spekulovat. Je možná velmi symbolické, že cenu na festivalu v Cannes přebíral spolu s Andrejem Tarkovským, který byl oceněný za film Nostalgie (Nostalghia). Právě tento sovětský režisér (neméně originální a osobitý) o Bressonovi prohlásil, že je to největší režisér v dějinách filmu. Část diváků sice při předávání ceny Bressonovi bučela a pískala, ale to je vlastně jen potvrzení jeho výjimečnosti.
„Na filmu mne již od počátku velmi šokovala ta posedlost, jak muselo být všechno předem připravené jako v divadle: herci si nastudovali své role atd. Můj způsob natáčení se vyvinul již v počátcích, když jsem točil první celovečerní film. Moje herečky se tehdy (v tom filmu hrály samé ženy) najednou kvůli své zbytečné gestikulaci a způsobu mluvení změnily tak, že nebyly osobami, nezůstalo z nich nic z toho, co jsem si představoval." Robert Bresson
Cahiers du cinéma: Už řadu let jste nic nenatočil. Myslíte si, že se film změnil?
Robert Bresson: Měl by se vyvíjet. Přešlapuje na místě.
Cahiers du cinéma: Ale přece všichni točí filmy.
Robert Bresson: Film září, ale diváci nebudou moci pořád chodit do kina, aby viděli jednoho úspěšného herce, aby uslyšeli změny jednoho hlasu. Někdo mi řekl: „Ve filmu už bylo všechno natočeno." Film je obrovský. Ještě jsme v něm ničeho nedosáhli.
David Čeněk, LFŠ 2014
hraje: |
---|
Christian Patey (Yvon Targe), Sylvie van den Elsen (žena), Michel Briguet (ženin otec), Caroline Lang (Elise Targeová), Vincent Risterucci (Lucien), Beatrice Tabourin (žena fotografa), Didier Baussy (fotograf), Marc Ernest Fourneau (Norbert), Bruno Lapeyre (Martial), Jeanne Aptekman (Yvette), André Cler (Norbertův otec), Claude Cler (Norbertova matka), François-Marie Banier, Alain Aptekman, Dominique Mullier, Jacques Behr, Gilles Durieux, Alain Bourguignon, Eric Franklin, Pierre Tessier |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|