Palindromy (2004)

Palindromy (Palindromes)
72.5 %
 
 

Palindromes

    Žánr: komedie / drama
    Země: Spojené státy americké
    Délka: 100 min.
Todd Solondz nás ve svém nejprovokativnějším, nejsurreálnějším a zároveň nejosobnějším filmu zve na iniciační cestu nezletilé Avivy, která je dlážděná poněkud perverzně realizovanými dobrými úmysly a přesně v duchu principu palindromu končí přesně tam, kde začala.
Po dvojici kontroverzních a finančně neúspěšných filmů Štěstí a Opsáno ze života natočil Todd Solondz snímek, který kritici vesměs považují za jeho nejbizarnější dílo, zatímco on sám jej opakovaně označuje za svůj nejosobnější film.
Hlavní hrdinkou je nezletilá dívka s palindromickým jménem Aviva, která po sexuálním experimentování se synem známých svých rodičů otěhotní a matka ji přinutí jít na potrat. Aviva uteče z domova, což odstartuje sérii bizarních peripetií, zahrnujících setkání s křesťanskou komunitou vychovávající skupinu postižených adoptovaných dětí nebo milostný vztah s pedofilem, který pro zmíněné křesťany dělá nájemného vraha. Přinejmenším přitom platí, že žádný Solondzův film není do téhle míry surreálný a konfrontační.
Režisér tu navíc pokračuje ve vypravěčském experimentování z filmu Opsáno ze života. Děj je rozdělený na několik kapitol, jež uvádějí jména různých postav. (Figurují mezi nimi i plánovaná jména pro děti, jež se kvůli potratům nenarodily.) Daleko podstatnější bylo rozhodnutí obsadit Avivu v každé kapitole jinou herečkou. Hlavní hrdinku tak ve filmu hraje osm různých žen zcela rozdílných typů, od blonďaté Jennifer Jason Leighové přes několik dětských představitelek až po plnoštíhlou černošskou herečku Sharon Wilkinsovou, jinak známou především z broadwayských muzikálů.
Interpretace filmu se vesměs shodují na tom, že obsazení hrdinky několika různými herečkami souvisí s hlavním tématem filmu, kterým je nemožnost změny. Vedlejší postava v jedné scéně Avivě říká, že lidé se ve skutečnosti nikdy nemění, v jádru zůstávají pořád stejní, i když navenek mohou působit pokaždé velmi odlišně. Celá historie dívčina odchodu z domova končí víceméně tam, kde začala, a žádná z postav neprošla výraznějším vývojem. A stejně tak princip palindromu, kdy se určité slovo nebo věta čtou stejně od začátku i od konce, vlastně znovu odkazuje k nemožnosti proměny a ke kruhovému navracení se zpátky do výchozího stavu. To ostatně může sloužit i jako komentář k tvorbě samotného režiséra, který v rozhovorech přiznává, že proces natáčení nesnáší, ale nemůže si pomoci, aby přestal tvořit nové a nové filmy.

Antonín Tesař, LFŠ 2014

režie:
Todd Solondz
 
 
hraje:
Matthew Faber (Mark Wiener), Angela Pietropinto (pí. Wiener), Bill Buell (p. Wiener), Emani Sledge ('Dawn' Aviva), Ellen Barkin (Joyce Victor), Valerie Shusterov ('Judah' Aviva), Richard Masur (Steve Victor), Hillary B. Smith (Robin Wallace), Danton Stone (Bruce Wallace), Robert Agri (First Judah), Hannah Freiman ('Henry' Aviva), Stephen Singer (Dr. Fleischer), Rachel Corr ('Henrietta' Aviva), Stephen Adly Guirgis (Joe / Earl / Bob), Will Denton ('Huckleberry' Aviva)
 
 
scénář:
Todd Solondz
 
 
kamera:
Tom Richmond
 
 
hudba:
Nathan Larson
 
 
kostýmy:
Victoria Farrell
 
 
střih:
Mollie Goldstein, Kevin Messman
 
 
zvuk:
Eric Offin (supervize)
 
 
mluví:
Maggie Moore
 
 
zvláštní efekty:
Peter Kunz
 
 
koordinátor kaskadérů:
Manny Siverio, Jeff Ward
 
 
vizuální efekty:
Luke DiTommaso, Keith Yurevitz
 
 
výprava:
David Doernberg
 
 
producent:
Timothy Bird, Derrick Tseng
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.