Obsah filmu Ovoce stromů rajských jíme
Téměř detektivní zápletka filmu, který vznikl po úspešném experimentu výtvarně originálních Sedmikrásek, je rámovaná starozákonným příběhem o prvotním hříchu a vyhnání člověka z ráje (úvod tvoří obrazově stylizované intro s citací z knihy Genesis v textu hymnického zpěvu). Ve významových analogiích je zašifrovaný smysl podobenství - úvaha nad schopností člověka snést pravdu. Mezi Evou (zjistí, že přitažlivý tajemný Robert je masový vrah) a Robertem (pochopí, že je prozrazený) se vytvoří pevné pouto oběti a vraha, jež osudově spojuje společné tajemství a vědomí poznané pravdy. Podobenství zachycuje tragický paradox lidského vztahu k pravdě:...
Téměř detektivní zápletka filmu, který vznikl po úspešném experimentu výtvarně originálních Sedmikrásek, je rámovaná starozákonným příběhem o prvotním hříchu a vyhnání člověka z ráje (úvod tvoří obrazově stylizované intro s citací z knihy Genesis v textu hymnického zpěvu). Ve významových analogiích je zašifrovaný smysl podobenství - úvaha nad schopností člověka snést pravdu. Mezi Evou (zjistí, že přitažlivý tajemný Robert je masový vrah) a Robertem (pochopí, že je prozrazený) se vytvoří pevné pouto oběti a vraha, jež osudově spojuje společné tajemství a vědomí poznané pravdy. Podobenství zachycuje tragický paradox lidského vztahu k pravdě: člověk je k jejímu poznání ustavičně hnán a odsouzen zároveň (pravda je světlo, i břemeno). Výrazný je podíl autora hudby Zd. Lišky, který do hudební partitury zakomponoval i hluky a zapsal melodickou linku dialogů. Při natáčení atypických exteriérů byl vyloučený horizont, postavy nevrhají stín, prostorový efekt je maximálně potlačen, resp. předimenzován objektivem s malou ohniskovou vzdáleností - vzniká tak dojem zvláštního uzavřeného prostředí. Práce s barvou má dramatickou funkci, tři barvy mají přesně definovaný význam - bílá (nevinnost, nevědomost), černá (nebezpečí, smrt) a červená (pravda, poznání) - pronikají do kostýmů a rekvizit postav podle jejich vztahu k pravdě v tom kterém okamžiku.
Kino AERO < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (4)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 10.12.2022
Když
(podle mého náhledu) někdo chce točit brizantní alternativu, měl by na to být dost šílený, ale současně udržet vniřní kázeň. To první autorka možná splňovala, ale to druhé už ne. Síla výrazových prostředků mi přišla zmrhána v cikcakoidním pojetí, které je sice plnokrevné, ale koncepčně rozhárané do všech směrů. Naprosto jsem nepostřehl gradaci - samotné kupení (fantas)magorických scén ve stylu symbolismu nijak nezaujme. Negativní dojem hodně podtrhla zvuková složka, kterou (navzdory jiným kladným ohlasům) považuji za hodně nezvládnutou, obzvlášť v úvodní části. Projevovat snahu o excentricitu disonancí se dá tolerovat v gradačních momentech, ne ale jako nosné téma. Možná že mi uniklo něco podstatné; ale oproti jiným alternativám které mě potkaly, a u nichž se (byť třeba se zpožděním) dostavil onen okamžik "wow", teď se u mě nedostavilo nic.
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 24.2.2020
Já nejsem vyznavačem odporných exhibic paní režisérky, až na Kalamitu i Bohúša. Pokud něco natočím pro náročného diváka, by se neměl film vysílat během dne. Chytilová na co sáhla, to podělala. Ovoce jsem sledoval 15 minut, hudba děsná až mi z ní bolela hlava, děj žádný a vůbec se nedivím režimu, že Chytilovou nepouštěli moc před kameru...
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 18.7.2018
Hernajs to musel být matroš na kterém jeli. Tedy minimálně půlka štábu včetně paní Věry. Tento snímek je chvilku tak, a chvilku zase tak. Jednou dole, a jindy zase dole. V maličkostech nedává smysl, v celkové souvislosti také ne. Pomineme-li otázku hudební, pokud to tedy místy hudba vůbec je, můžeme se soustředit na stránku výtvarnou. Ta je přímo pod psa, ale někdy, v některých záběrech nestojí za nic. Dějově je to rozmatlané, ale zato lehce nepochopitelné. Herci nehrají, ovšem je třeba vyzdvihnout, že si dělají, co je momentálně napadne. No, nebudu hrát machra, že jsem to plně pochopil. Něco mi zcela jistě uniklo. Upřímně napsáno, já jsem se to ani moc pochopit nesnažil. Jsem zvyklý, že se na mne mluví „srozumitelštinou“. Toto dílo si zaslouží jak plný počet bodů, tak i nulu. Takž já dám přesný průměr s tím, že podruhé jen v nejvyšší nouzi a velkém hladu po jakémkoli filmu. Tak aha, průměr nemohu dát, neb jsem použil rychloposun. Takže za dvacet. Když zmatený film, tak zmatený koment, ne?
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 18.9.2012
Víc ujeté mi od Věry Chytilové přišlo už jen první porevoluční "Mí Pražané mi rozumějí (1991)" a téměř hned mě napadlo, že přelomy epoch jsou u paní Chytilové trochu rozpačité a je to jako když někdo v rámci úklidu vyhází bordel a vás v něm nechá vymáchat a k tomu s tou nenapodobitelnou štiplavostí a sarkazmem. Tohle rozhodně naní pro každého.
Reklama
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 12.4.2011
Prvotřídní umělecká fantazie. Líbí se mi zvolená hudba, práce se symboly, barvami, obrazovými kompozicemi. Výkony herců zde nejsou až tak důležité, protože oni sami ustupují do pozadí a sami se stávají pouhým symbolem uměleckého vyjádření (Promiň, uctívači filmových hvězd!). Chytilovou vždy zajímal především vztah mezi pohlavími, zde nejinak. Avšak zařazení některou z televizí do hlavního večerního času by bylo podnikatelskou sebevraždou; je to totiž svého druhu umělecká onanie. Ale copak pohledná dívka na internetu masturbuje jen pro své vlastní potěšení? I divák z toho může mít potěchu.
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 6.8.2009
prekvapeni
petr , kdyz jsem to videl poprve v tv .nedavno vubec jsem to neznal , ovsem asi nejsem jeste uplne narocny divak,protoze toto dilo me velmi prekvapilo a to ne zrovna prijeme. ahoj cau.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film