Osení (1954)

Osení (Le blé en herbe)
50 %
 
 

Le blé en herbe

    Žánr: drama / romantický
    Země: Francie
    Délka: 106 min.
„Melodramatický milostný příběh natočený podle populární literární předlohy“
Pro Françoise Truffauta je Osení ukázkovým příkladem tradice kvality a používá ho, aby na něm demonstroval schematismus příběhu. „Osení: dvojice se miluje, a nemá na to právo." A dále dodává zajímavou poznámku ke genezi filmu: „Colettin román byl zpracován pro film už počínaje rokem 1946." Truffaut poukazuje na případ, kdy režisér Leenhardt natočil film, jehož příběh je velmi podobný románu Osení, ale tuto literární inspiraci v titulcích neuvádí, což Autant-Lara napadl jako plagiát, protože zamýšlel román zfilmovat. Smírčí řízení Maurice Garçona ale nedalo Autant-Larovi za pravdu. Aurenche s Bostem obohatili děj, jak ho vymyslela Colette, o novou postavu. Je to lesbička, která žije s ´dámou v bílém´. Tuto postavu však několik týdnů před začátkem natáčení vyřadila Ghislaine Auboinová, která s Claudem Autant-Larou prováděla ´revizi´scénáře." Jaký tedy ve skutečnosti je tento zásadní počin francouzského filmu 50. let? V první řadě jde o adaptaci velmi ceněného románu, který vyšel i česky pod názvem Osení. Ve Francii byl publikován v roce 1923. Odehrává se uprostřed bretaňské přírody a zachycuje příběh dospívajícího chlapce, který podlehne „dámě v bílém", jež ho sice zasvětí do tělesné lásky, ale neposkytne mu dostatek citů. Colette v řadě svých románů zachytila zrod vášně i její tyranii a životy lidí, kteří nemají žádné vyšší životní cíle a ocitají se ve vleku primitivních pohnutek. Claude Autant-Lara byl v době natáčení renomovaným režisérem, ostatně není náhoda, že v našem výběru je zastoupen ještě snímky Napříč Paříží (1956) a Červená krčma (1951). Právě on se vrhá na nejrozmanitější díla francouzské literatury od klasiků, jako je Stendhal, po dobové romány jako v tomto případě. Jeho pojetí je silně divadelní, snad proto roli „dámy v bílém" ztvárnila Edwige Feuill?reová, která se proslavila především na divadle. Všechny scény, v nichž vystupuje v Osení, jsou natočeny v ateliéru, což ještě umocňuje její teatrální gestikulaci a výslovnost. Veškerá živelnost přítomná v románu se ve filmu mění v krkolomné moralizující deklamace. Ačkoliv během prvních třiceti minut se poměrně daří vytvořit tajemnou erotickou atmosféru, pak nastupuje přesně podle Truffautových slov režisér, který vše ničí. I přesto dodnes zůstává Osení emblematickým filmem tradice kvality.

David Čeněk
Letní filmová škola 2011

režie:
Claude Autant-Lara
 
 
hraje:
Edwige Feuillère (dáma v bílém), Nicole Berger (Vinca Ferret), Robert Berri (četník), Héléne Tossy (Vincina matka), Charles Dechamps (strýc), Renée Devillers (Philova matka), Louis de Funès (trhovec), Claude Berri, Madeleine Suffel, Pierre-Michel Beck (Phil), Julienne Paroli (babička), Charles Camus (lázeňský host), Simone Duhart (žena na trhu), Philippe Chauveau, Louis Saintève
 
 
námět:
Colette
 
 
scénář:
Claude Autant-Lara, Jean Aurenche, Pierre Bost
 
 
kamera:
Robert Lefebvre
 
 
hudba:
René Clöerec
 
 
střih:
Madeleine Gug
 
 
zvuk:
Antoine Petitjean
 
 
produkce:
Louis Wipf
 
 
masky:
Yvonne Fortuna
 
 
asistent režie:
Ghislaine Autant-Lara
 
 
výprava:
Max Douy
 
 
producent:
Henry Deutschmeister
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.