Osení (1954)

Osení (Le blé en herbe)
70 %
 
 

Le blé en herbe

    Žánr: drama / romantický
    Země: Francie
    Délka: 106 min.
„Melodramatický milostný příběh natočený podle populární literární předlohy“
Pro Françoise Truffauta je Osení ukázkovým příkladem tradice kvality a používá ho, aby na něm demonstroval schematismus příběhu. „Osení: dvojice se miluje, a nemá na to právo." A dále dodává zajímavou poznámku ke genezi filmu: „Colettin román byl zpracován pro film už počínaje rokem 1946." Truffaut poukazuje na případ, kdy režisér Leenhardt natočil film, jehož příběh je velmi podobný románu Osení, ale tuto literární inspiraci v titulcích neuvádí, což Autant-Lara napadl jako plagiát, protože zamýšlel román zfilmovat. Smírčí řízení Maurice Garçona ale nedalo Autant-Larovi za pravdu. Aurenche s Bostem obohatili děj, jak ho vymyslela Colette, o novou postavu. Je to lesbička, která žije s ´dámou v bílém´. Tuto postavu však několik týdnů před začátkem natáčení vyřadila Ghislaine Auboinová, která s Claudem Autant-Larou prováděla ´revizi´scénáře." Jaký tedy ve skutečnosti je tento zásadní počin francouzského filmu 50. let? V první řadě jde o adaptaci velmi ceněného románu, který vyšel i česky pod názvem Osení. Ve Francii byl publikován v roce 1923. Odehrává se uprostřed bretaňské přírody a zachycuje příběh dospívajícího chlapce, který podlehne „dámě v bílém", jež ho sice zasvětí do tělesné lásky, ale neposkytne mu dostatek citů. Colette v řadě svých románů zachytila zrod vášně i její tyranii a životy lidí, kteří nemají žádné vyšší životní cíle a ocitají se ve vleku primitivních pohnutek. Claude Autant-Lara byl v době natáčení renomovaným režisérem, ostatně není náhoda, že v našem výběru je zastoupen ještě snímky Napříč Paříží (1956) a Červená krčma (1951). Právě on se vrhá na nejrozmanitější díla francouzské literatury od klasiků, jako je Stendhal, po dobové romány jako v tomto případě. Jeho pojetí je silně divadelní, snad proto roli „dámy v bílém" ztvárnila Edwige Feuill?reová, která se proslavila především na divadle. Všechny scény, v nichž vystupuje v Osení, jsou natočeny v ateliéru, což ještě umocňuje její teatrální gestikulaci a výslovnost. Veškerá živelnost přítomná v románu se ve filmu mění v krkolomné moralizující deklamace. Ačkoliv během prvních třiceti minut se poměrně daří vytvořit tajemnou erotickou atmosféru, pak nastupuje přesně podle Truffautových slov režisér, který vše ničí. I přesto dodnes zůstává Osení emblematickým filmem tradice kvality.

David Čeněk
Letní filmová škola 2011

režie:
Claude Autant-Lara
 
 
hraje:
Edwige Feuillère (dáma v bílém), Nicole Berger (Vinca Ferret), Pierre-Michel Beck (Phil), Robert Berri (četník), Héléne Tossy (Vincina matka), Charles Dechamps (strýc), Renée Devillers (Philova matka), Julienne Paroli (babička), Charles Camus (lázeňský host), Louis de Funès (trhovec), Simone Duhart (žena na trhu), Claude Berri, Philippe Chauveau, Louis Saintève, Madeleine Suffel
 
 
námět:
Colette
 
 
scénář:
Jean Aurenche, Pierre Bost, Claude Autant-Lara
 
 
kamera:
Robert Lefebvre
 
 
hudba:
René Clöerec
 
 
střih:
Madeleine Gug
 
 
zvuk:
Antoine Petitjean
 
 
produkce:
Louis Wipf
 
 
masky:
Yvonne Fortuna
 
 
asistent režie:
Ghislaine Autant-Lara
 
 
výprava:
Max Douy
 
 
producent:
Henry Deutschmeister
 
 
Copyright © 2003-2019, HyperMedia, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.