Obsah filmu Ministry of Fear
V první polovině 40. let vznikly v Hollywoodu dvě výrazné adaptace děl Grahama Greena a obě letos uvádíme v programu: Revolver na prodej (1942) a Ministerstvo strachu. Po vlastní produkci druhého jmenovaného zatoužil již v době vydání románu v roce 1943 Fritz Lang, avšak studio Paramount dalo při koupi práv lepší nabídku a on se tak musel spokojit s pouhou zakázkou na zrežírování striktně daného scénáře, jenž se od předlohy výrazně odchyloval. Napínavý příběh bývalého psychiatrického pacienta, který se zapojí do špionážní akce, však vykazuje Langův rukopis tematizující intriky, zradu a záměnu identity. Stal se třetím titulem z režisérovy...
V první polovině 40. let vznikly v Hollywoodu dvě výrazné adaptace děl Grahama Greena a obě letos uvádíme v programu: Revolver na prodej (1942) a Ministerstvo strachu. Po vlastní produkci druhého jmenovaného zatoužil již v době vydání románu v roce 1943 Fritz Lang, avšak studio Paramount dalo při koupi práv lepší nabídku a on se tak musel spokojit s pouhou zakázkou na zrežírování striktně daného scénáře, jenž se od předlohy výrazně odchyloval. Napínavý příběh bývalého psychiatrického pacienta, který se zapojí do špionážní akce, však vykazuje Langův rukopis tematizující intriky, zradu a záměnu identity. Stal se třetím titulem z režisérovy trilogie o antinacistickém odboji za druhé světové války; předcházely mu Hon na člověka (Man Hunt, 1941) a o atentátu na Heydricha pojednávající I katové umírají! (Hangmen Also Die, 1943).
Jana Bébarová - Noir Film Festival 2019 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 5.1.2022
Náhoda je blbec. A tak se stane, že se jistý Stephen Neale, kterému propůjčil tvář Ray Milland, náhodně připlete do nacistické špionážní akce, čímž má v následujících minutách o zábavu postaráno. A diváci také, neb vše, co je tu v rámci veškerého dění ukázáno, snad nemohlo být už od samého začátku myšleno vážně. Stephen se před odjezdem vlaku zajde podívat na nějakou dobročinnou slavnost, kde si ho splete věštkyně a dá mu radu, jak vyhrát dort v soutěži, která tkví v uhodnutí váhy dortu. A tak se stane. Dort si nic netušíc spokojeně odnese a následně se začnou dít věci. Jak se později dozví, v dortu je zapečen mikrofilm s důležitými informacemi. Už tato forma má ryze zábavný charakter. Něčeho tak dětinského by byli špioni schopni? V oblasti noir jsou některé scény nádherné. Scenáristicky je už příběh skutečně jen pro úsměvnost daných skutků, než pro napínavé špionážní drama. O daných postavách se takřka nic nedozvíme, takže jejich charakteristika je velkou neznámou. Co Stephena vedlo k pronásledování, během bombardování blízké továrny, ze zastaveného vlaku domnělého slepce, který ho majzne klackem za krk, ukradne dort a uteče? To mu na tom dortu, o který se s tím chlápkem navíc předtím rozdělil, tak záleželo? A proč? Takových nejasností je snímek doslova zahlcen, takže těžko posoudit, co tím chtěli autoři vlastně říci. Každopádně je celý děj tak napěchovaný nejrůznějšími zvraty, že to místy snad i postrádá logiku. Účel snímku v takovémto až nadmíru zjednodušeném zpracování budiž záhadou. Ne, tohle je spíše vrtkavá komedie šmrncnutá snad i parodií k přivedení k jiným myšlenkám. Protože snímek vznikl ještě v době probíhající války, bylo by to smysluplnější.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 2.5.2013
Moje oblíbená kniha Grahama Greena se dočkala důstojného zpracování již ve čtyřicátých letech režisérem Fritzem Langem. Také pamatuji na výborné české televizní zpracování s Jiřím Adamírou v hlavní roli tak asi z roku 1966. Je fakt, že do rozsahu celovečerního filmu v délce necelých devadesáti minut nelze pojmout všechny zápletky románu, ale i tak je výsledek dobrý. Vyjádření válečného Londýna s ohledem na dobu natáčení je vynikající. Překvapivý závěr je už jenom dobrým vyzněním povedeného filmu noir žánru.