La Paloma (1944)

La Paloma (Große Freiheit Nr. 7)
70 %
 
 

Große Freiheit Nr. 7

Další název: Grosse Freiheit No 7; Great Freedom No. 7; La Paloma; Auf der Großen Freiheit; Port of Freedom; Přístav svobody

    Žánr: drama / hudební / romantický
    Země: Německo - předválečné
    Délka: 112 min., 3060 metrů
"La Paloma". Režisér Helmut Käutner se divákům představil svým prvním barevným filmem Terry ze života známých přístavních hamburských čtvrtí, kolem Repperbahnu a známé uličky zábavních a atrakčních podniků "Große Freiheit". Käutnerův barevný debut je vskutku víc než zdařilý. Barva mu zde nebyla jen pohou atrakcí, a vítanou příležitostí k předvádění pestrých kostýmů, pohádkových interiérů a barvotiskových obrázků ze života idylického venkova, nýbrž má svou dramatickou funkci, umocňuje realitu filmového obrazu a hlavně je nevtíravá, svébytně nepřehlušuje ostatní důležitější prvky filmové skladby, naopak jen je harmonicky doplňuje.

Takže: tak nějak si divák mohl představovat také - ovšem při ještě větší technické dokonalosti - konečnou funkci barvy ve filmu vůbec. Delikátním použitím, která konec konců za tehdejšího stavu barevné techniky, se musela vždy spokojit určitým druhem stylisace, dosáhl tehdy Käutner obrazové plastiky hodné povšimnutí a zejména ve scénách v hipodromu a v přístavu žádoucí ovzduší. Vlastní děj filmu je celkem kalendářovou historkou o marné lásce staršího námořníka a zpěváka v jedné osobě k mladé dívce, ale režijní i scénáristické vypracování pohrávající si mistrně s psychologií osob i davu s pointami, místy umělecky i obsahově na svou dobu obsahově velmi odvážnými (třebas delikátní scéna v milencově pokoji) jsou vzorným příkladem čisté filmové práce a režijního vkusu. Hans Albers, Hamburčan rodem, zahrál si jistě s chutí a gustem svou druhou postavu v barevném filmu po Münchhausenovi.

Jeho poctivý námořník Hannes to až nezaslouženě, citově prohrává proti mladšímu sokovi (Hans Söhnker) a ani sám nechce věřit, že on, miláček žen, v nevysloveném boji o útlou Gisu (Ilse Wernerová) nezůstává tentokrát vítězem. Roli majitelky hipodromu skvěle zahrála Hilde Hildebrandová, za povšimnutí v ženské úloze stojí i Thea Thieleová, jako paní konsulová. O bodrý námořnický humor se postarala výtečná dvojice námořníků (holohlavý Gustav Knuth a suchý Günther Lüders), kterou trefně doplňuje na „trojhvězdí“ i sám mladý režisér Helmut Käutner v charakterní roličce námořníka z Kolína nad Rýnem. Informace, která spíš směřovala k německým divákům byla, že film věrně zachovává severoněmecký dialekt, což přispívalo k autentičnosti hamburské atmosféry.  Autor: Asmodej

režie:
Helmut Käutner
 
 
hraje:
Hans Albers (Hannes Kroeger), Hans Söhnker (Willem), Ilse Werner (Gisa Häuptleinová), Thea Thiele (manželka konzula), Hilde Hildebrand (Anita), Gustav Knuth (Fiete), Günther Lüders (Jens), Ilse Fürstenberg (Gisina matka), Ethel Reschke (Margot), Erna Sellmer (paní Kaasbohmová), Helmut Käutner (Karl), Richard Nicolas (admirál), Maria Besendahl (paní Boergelová), Justus Ott (Wellenkamp), Gottlieb Reeck (Puhlmann), Alfred Braun (rozhlasový reportér), Rudolf Koch-Riehl (ceremoniář), Karl-Heinz Peters (pošťák), Erwin Loraino (námořník), Kurt Felden, Eva Gotthardt, Hans Kornowicz, Alfred Maack, Friedrich Petermann, Aruth Wartan
 
 
scénář:
Helmut Käutner, Richard Nicolas
 
 
kamera:
Werner Krien
 
 
hudba:
Werner Eisbrenner, Sebastián Yradier (skladba "La Paloma")
 
 
výprava-architekt:
Gerhard Ladner, Max Mellin
 
 
střih:
Anneliese Schönnenbeck
 
 
zvuk:
Bruno Suckau
 
 
vedoucí produkce:
Hans Tost
 
 
zástupce vedoucího výroby:
N.T. Stuloff
 
 
asistent režie:
Rudolf Jugert
 
 
fotograf:
Karl Lindner
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.