Obsah filmu Johnny si vzal pušku
Postavíme-li inscenaci
Miroslavy Valové JOHNNY SI VZAL PUŠKU, vzniklou na motivy románu Daltona Trumba vedle
Rážových „
Dálek“, rázem se před námi otevře obrovská škála možností televizní dramatiky, neboť obě díla svým způsobem zaujímají protilehlé mezní pozice. Žánrově tu stojí proti sobě původní hra a adaptace literární předlohy, komorně laděný příběh proti vášnivému společenskému protestu, naše současnost proti minulosti USA. A přesto obě hry naléhavě oslovují dnešního diváka,...
Postavíme-li inscenaci Miroslavy Valové JOHNNY SI VZAL PUŠKU, vzniklou na motivy románu Daltona Trumba vedle Rážových „Dálek“, rázem se před námi otevře obrovská škála možností televizní dramatiky, neboť obě díla svým způsobem zaujímají protilehlé mezní pozice. Žánrově tu stojí proti sobě původní hra a adaptace literární předlohy, komorně laděný příběh proti vášnivému společenskému protestu, naše současnost proti minulosti USA. A přesto obě hry naléhavě oslovují dnešního diváka, vstupují do kontextu aktuálních životních významů a umělecky jedinečným způsobem je formují. Kniha Daltona Trumba se hned z několika důvodů vzpírá snadné transpozici na obrazovku. Neslibuje dramatický děj plný zvratů, není natolik epicky nasycená, aby umožňovala poměrně volný výběr motivů. Naturalisticky přímočaré přenesení úděsné skutečnosti lidského torza, odsouzeného k vegetaci na nemocničním lůžku a neschopného komunikace se světem, by navíc v konečném důsledku vedlo k deformaci autorova ostře protiválečného stanoviska a k devalvaci jeho přesvědčení o nezničitelnosti pozitivních sil v člověku. Autorka scénáře a současně i režisérka inscenace Miroslava Valová zvolila proto šťastně k tlumočení poselství románu únosnou míru stylizace. V pásmu vzpomínek zmrzačeného vojáka, situovala děje částečně do nereálného prostoru a na obrazovce využila i několika simultánních promluv hrdinů. Právě tímto „odpoutáním“ však, posouvala příběh do poloh symbolických a posilovala jeho varovnou sošnost. Samozřejmě bylo možné použít čistě literární kompozice dějů, ale v tom případě by zřejmě zůstalo nezodpovězeno právě to, jak významově rozevřít tragiku individuálního osudu. Režijní záměr naplňovali nejúspěšněji Petr Haničinec, Věra Galatíková a Michal Pešek.
BÍLEK, Petr [pb]. Týden v televizi. Tvorba, týdeník pro politiku, vědu a kulturu. 1984 [8. únor], č. 6, s. 19. [upraveno, zkráceno] < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.