Obsah filmu Hra
Po premiéře Hry se na švédské mediální scéně strhla nebývalá bouře. Režisér Ruben Östlund byl oponenty označen za rasistu, který potvrzuje stereotypy o přistěhovalcích, místo aby je vyvracel. Příznivci namítali, že snímek na rasismus a třídní nerovnost naopak upozorňuje a míří na bolavá místa švédského státu, jež zůstávají tabu.
Östlund přesně pojmenovává mechanismy společnosti, která přihlíží a není schopna zasáhnout. Pachatelům nejde ani tak o materiální zisk, spíše se svou kriminální činností baví. Jejich dětská hra však zároveň znamená drsnou manipulaci s životy druhých. Jejím cílem je získat pocit moci, kontroly a nadřazenosti nad...
Po premiéře Hry se na švédské mediální scéně strhla nebývalá bouře. Režisér Ruben Östlund byl oponenty označen za rasistu, který potvrzuje stereotypy o přistěhovalcích, místo aby je vyvracel. Příznivci namítali, že snímek na rasismus a třídní nerovnost naopak upozorňuje a míří na bolavá místa švédského státu, jež zůstávají tabu.
Östlund přesně pojmenovává mechanismy společnosti, která přihlíží a není schopna zasáhnout. Pachatelům nejde ani tak o materiální zisk, spíše se svou kriminální činností baví. Jejich dětská hra však zároveň znamená drsnou manipulaci s životy druhých. Jejím cílem je získat pocit moci, kontroly a nadřazenosti nad ostatními – tedy pravý opak toho, co většina imigrantů ve Švédsku zažívá.
Film tak sleduje bariéry, které v dnešní skandinávské společnosti panují mezi dětmi a dospělými i mezi domácí většinou a přistěhovanou menšinou. Hlavní téma umocňuje řeč kamery, jejíž umístění působí někdy až nahodile a která ve statických záběrech s širokým rámováním odebírá pozornost od postav a přidává ji kontextu a okolí. Toto pro Östlunda typické formální zpracování dodává situacím autenticitu a usazuje diváka do role chladného pozorovatele dění.
Třiačtyřicetiletý rodák z malého ostrova Styrsö u Göteborgu je už dnes považován za asi nejvýraznějšího současného švédského filmaře, jenž ve svých dílech nelítostně zkoumá nejzákladnější lidské chování. Díky zdařilému mapování dnešních psychologických tendencí je doma nazýván sociologem filmu. Po Hře zaujal dramatem o rozkladu iluze o dokonalém muži Vyšší moc (Turist, 2014), které získalo Cenu poroty v sekci Un Certain Regard na festivalu v Cannes a dostalo se blízko k oscarové nominaci. Letos jako první Švéd v historii vyhrál v Cannes Zlatou palmu (udělovanou na festivalu od roku 1955), díky své anglicky mluvené satiře o kurátorovi z muzea moderního umění v krizi Čtverec (The Square, 2017).
Greta Stocklassa
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.