Goltzius a společnost Pelikán (2012)

Goltzius a společnost Pelikán (Goltzius and the Pelican Company)
83.3 %
 
 

Goltzius and the Pelican Company

    Žánr: životopisný / historický
    Země: Velká Británie / Nizozemsko / Francie / Chorvatsko
    Délka: 127 min.
Mnohovrstevnaté intertextuální dílo, které ilustruje Greenawayovy názory o hranicích filmového vyjádření. Nizozemský barokní rytec Goltzius, hédonistický mecenáš, erotické scény z bible, citace výtvarného umění, brechtovská divadelní stylizace, nápisy a texty - to vše vytváří nevšední divácký zážitek.
Zatím poslední Greenawayův celovečerní snímek je naprosto výjimečným a radikálním dílem, které se ocitá na pomezí hraného filmu a filmové eseje, ilustrující režisérovy teze a přednášky o smrti filmu. Zatímco v Rembrandtově noční hlídce (Nightwatching, 2007) autor ve stylizovaných obrazech odkrýval osobnost klasika světového malířství a snažil se vysvětlit konspirační teorii o vraždě zakódované do jeho díla, ve středu nového filmu se ocitá méně známá osobnost nizozemského malířství - rytec a malíř Hendrick Goltzius, který byl současníkem (a rivalem) Albrechta Dürera a je považovaný za posledního velkého barokního rytce. Jedním z velkých životních projektů tohoto umělce byla série erotických leptů, pro niž dlouhá léta sháněl mecenáše a kvůli které získal pověst pornografického autora. Goltziova osobnost je Greenawayovi blízká hned v několika ohledech - oba jsou pevně ukotveni v nizozemském prostoru (režisér se sice narodil ve Walesu, ale dlouhá léta žije v Amsterdamu), oba vynikají hned v několika uměleckých odvětvích, oba mají vrozený cit pro erotická zobrazení a oba jsou zdatní obchodníci.
Goltzius a společnost Pelikán je svrchovaně stylizovaný film, odehrávající se v brechtovsky zcizeném prostoru tovární haly (snímek se kvůli omezenému rozpočtu natáčel v chorvatském Záhřebu a Greenaway nenašel v celém městě odpovídající barokní prostor). Hlavní hrdina Goltzius se svou uměleckou skupinou Pelikán přichází za libertinským alsaským markrabětem, který se stává jejich mecenášem. Markrabě financuje nákup tiskařského stroje a Goltzius tak může realizovat vysněný projekt ilustrací bible a Ovidiových Proměn. Markrabě si však vyžádá protislužbu - malíř a jeho společnost budou bavit jeho dvůr po šest nocí tím, že budou „přehrávat" vybrané biblické erotické scény.
V duchu pro Greenawaye tak typické matematické struktury (12 kreseb v Umělcově smlouvě, 9 dní v Kuchař, zloděj…) se rozehrává fascinující mix výtvarných citací, tableaux vivants, hereckých performancí a eroticko-pornografických scén, který je doplněný disputacemi o povaze umění a především o vztahu umění a byznysu (toto téma je důležité například i v Caravaggiovi Dereka Jarmana).

Jan Jílek, LFŠ 2014

režie:
Peter Greenaway
 
 
hraje:
F. Murray Abraham (markrabě), Flavio Parenti (Eduard), Vincent Riotta (Ricardo del Monte), Halina Reijn (Portia), Francesco De Vito (rabín Moab), Giulio Berruti (Thomas Boethius), Anne Louise Hassing (Susannah), Lars Eidinger (Quadfrey), Maaike Neuville (Isadora), Pippo Delbono (Samuel van Gouda), Kate Moran (Adaela), Ramsey Nasr (Hendrick Goltzius), Lisette Malidor (Ebola), Stefano Scherini (Johannes Cleaver)
 
 
scénář:
Peter Greenaway
 
 
kamera:
Reinier van Brummelen
 
 
výprava-architekt:
Ben Zuydwijk
 
 
kostýmy:
Blanka Budak, Marrit van der Burgt
 
 
střih:
Elmer Leupen
 
 
zvuk:
Oliver Glynn, Adam Mendez
 
 
koproducent:
Mike Downey, Catherine Dussart
 
 
výkonný producent:
Phil Hunt, Ineke Kanters
 
 
producent:
Kees Kasander
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.