František Drtikol - fotograf, malíř, mystik (1998) [TV film]
Žánr: dokument
Země: Česká republika
Délka: 15 min.
„Dokument o mystikovi a fotografovi Františku Drtikolovi“
Úvodní titulky nás hned uvedou na tvář fotografa Františka Drtikola.
Průvodce výstavou prací tohoto umělce je dr Petr Nedoma, ředitel galerie Rudolfinum, kde se koná výstava prací Františka Drtikola.
Připomene, že Drtikol nebyl jen fotograf, ale i malíř-mystik, který se nejvíc vyjadřoval v kresbě, malbě a grafice, které ukazuje vývoj Drtikolova myšlení.
A jdeme do první místnosti neboli první kapitoly - Ukřižování. Zde jsou biblické až skoro mystické výjevy z náboženství.
Další mistnost je plná uměleckých aktů, hlavně ženských.
V třetí místnosti nazvané Marnost se Drtikol ukazuje jako mystik budhismu, nebo téma cesty poutníka, který musí projít devíti branami.
Další místnost neboli pátá kapitola je nazvaná Matka Země, zde již jsou motivy, které později stvárnil ve fotogtafii. Splynutí člověka s přírodou, s vesmírem. Zde již pracuje s barvou.
Název šesté kapitoly - Meditace ukazuje období kolem roku 1924, kdy se Drtikol plně věnuje svému vnitřnímu zdokonalování, které ho později dovedlo k vrcholu mystéria a absolutna.
Jedním z dalších motivů jeho práce je osvobozená duše a její různé aspekty. Toto zvárnil v sedmé kapitole Svět duše, která syntetizuje část Drtikolovi duchovní cesty.
Symbolické bytosti odhalují různé podoby světla.
Předposlední kapitola se jmenuje Odpoutání, zde jsou ukázky z období jeho inklinace k evangeliu, kdy na obrazech dominuje vzlet člověka za světlem.
Kurátorka této výstavy dr Anna Fárová doprovází obrazy komentářem, o díle plném filosofie mystických námětů.
Poslední kapitola se jmenuje Světla - tady už je konečno, kdy člověk pochopí a poznává, že on sám je světlem, které provází cestu poznání.
Celý film je provázen mystickými obrazy a je přůřezem Drtikolovi tvorby.
Manicfilmdat volně podle dokumentu.
Autor: Edward52
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|