Obsah filmu Temnota
Peter Neal je proslulým autorem krváků, v nichž se šílení vrazi rochní v krvi svých obětí a spravedlnost za nimi ztěžka napadá na obě nohy. Přilétá do Říma, aby doprovodil uvedení své veleúspěšné knihy Temnota. Tady na něj už čekají staří známí i velké neznámé. A pochopitelně také sériový vrah.
Dario Argento si získal v očích italského tisku čestný titul italského Hitchcocka již svým režijním debutem. Film Pták s křišťálovým peřím: Přízrak teroru (L’uccello dalle piume di cristallo, 1970) se stal jedním z milníků žánru, stejně jako další atmosférická klasika Tmavě červená (Profondo rosso, 1975). Temnota se z hlediska kritické odezvy krčí...
Peter Neal je proslulým autorem krváků, v nichž se šílení vrazi rochní v krvi svých obětí a spravedlnost za nimi ztěžka napadá na obě nohy. Přilétá do Říma, aby doprovodil uvedení své veleúspěšné knihy Temnota. Tady na něj už čekají staří známí i velké neznámé. A pochopitelně také sériový vrah.
Dario Argento si získal v očích italského tisku čestný titul italského Hitchcocka již svým režijním debutem. Film Pták s křišťálovým peřím: Přízrak teroru (L’uccello dalle piume di cristallo, 1970) se stal jedním z milníků žánru, stejně jako další atmosférická klasika Tmavě červená (Profondo rosso, 1975). Temnota se z hlediska kritické odezvy krčí poněkud nespravedlivě v jejich stínu, přestože jde v řadě ohledů o jeden z nejpozoruhodnějších zasvěcených komentářů k giallo žánru, navíc z pera mistrů nad mistry.
Film má v sobě všechny ingredience, ze kterých lze spolehlivě uvařit správné giallo. Minimálně jednoho maniakálního vraha, který má spadeno na vnadné a zjevně otužilé ženy, chlapáckého detektiva, který mu klopýtá v patách přes jejich mrtvoly, dunivou artistní muziku, stylizovanou kameru, která tentokrát film vizuálně přibližuje soudobým televizním produkcím, mnoho podezřelých, hektolitry kašírované krve a logiky, co by se za nehet vešlo. Všechno je na svých místech, a přesto tentokrát Argento chytře opírá svůj film mnohem hmatatelněji o svět slov a žlutého škváru, z něhož giallo před lety vzešlo. Knihy Petera Neala jsou totiž vodítkem nejen pro vraha. Pokud divák dokáže dobře naslouchat, může se bavit různými žánrovými odkazy a žertíky, které nám Argento ukazuje tak střídmě, aby mohl dospět až k obligátnímu závěrečnému zvratu a velkolepému finále, na nějž jistě padla valná část produkce rajčat a červené tempery v regionu Lazio.
Z dnešního pohledu je pozoruhodné, jak se giallo v Argentově podání skamarádilo s osmdesátkovou estetikou, i když tvůrce musel svůj film výrazně upravovat, aby mohl být vůbec uveden. Ve Velké Británii si jeho labutí giallo píseň mohli v celé kráse vychutnat až v DVD edici na konci 90. let.
Letní filmová škola < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 5.8.2019
Krása nesmírná. Klasika největší. Mistrovský kus a ukázkový příklad žánru giallo. Goblini. Argentovská poetika vyvážení barev s důrazem nasvícení scén a vražd. Nádherné mordy. Břitva, nůž a sekera. Psychopatický vrah. Velkolepé finále. Do detailu propracovaný scénář. Krásné ženy, včetně dvorní Argentovi herečky Darie Nicolodi. Vyšetřující detektiv Guilano Gemma, známý hlavně jako Nicolas, milovník Angeliky. Zuřící dobrman. Dechberoucí kamera, unikátní nájezd po střeše domu, kolem oken a po stěnách dolů a poté i s vrahem vstupující do domu za špičkové muziky Goblinů, kde začne sekec-mazec. ARGENTO a jeho TENEBRE.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 8.12.2016
Dario Argento je mistr ve své profesi! Tenebre je jen kousíček z jeho uměleckých schopností. Italské giallo, které vystihl v té nejlepší podobě. Maskovaný vrah, který vraždí podle knihy spisovatele a hlavního hrdiny Petera Neala. Vraždy jsou propracované, ač velice jednoduché, vždy si v nich divák příjde na své. Krví se nešetří a příběh se začíná ke konci zamotávat do těch nejtěžších situací až divákovi dojde, že nemůže žádné z postav důvěřovat, ač se to na první pohled zdá neuvěřitelné a nemožné. Tenebre je italská vlna děsu, kde se prolíná směs detektivky, hororu, psychiky a mysteriózy. Rozhodně patří mezi kult italské tvorby slavného a nejlepšího režiséra Daria Argenta.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 2.6.2014
Jedno z těch nejlepších giall co jsem měl možnost shlédnout. Dario Argento u mě opět zabodoval a ukázal nám přehlídku brutálních scén ve kterých se rozhodně nešetřilo krví. Vrah se na obětech opravdu vyřádil, řezal hrdla, sekal ruce, roztínal sekerou těla a mnoho dalších. Příběh byl podle mě zpracován dobře ikdyž podobné náměty už tu nejednou byly. Jinak film obsahuje herecké výkony klasické pro giallo filmy a takovou tu pravou italskou hudbu. Hodnotím nadprůměrem, dát méně bodů snad ani nelze.
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 21.8.2013
Od pana Argenta jsem toho čekal více. Takto v tomto filmu uplácal obyčejnou detektivku, která není ani thrillerem. Spousty hluchých míst a nesmyslných odboček dělají ze snímku hodně nudnou podívanou. Na závěr malinké zlepšení, ale ani to nedává možnost hodnotit jinak než jako odpad. Nepamatuji se, že bych viděl od téhož režiséra něco slabšího, než bylo toto dílo. CI 05112010 nst
Reklama
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 4.7.2010
"Když, už jste vyloučili nemožné, cokoliv vám zůstalo, ač sebevíc nepravděpodobné, musí být pravda." - Sir Arthur Conan Doyle. ;) Dario se vždy, nechá inspirovat jen skutečnými génii. :-)
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film