Zari
ohodnotit

Srdcová sedma

Sliding Doors

Žánr:
Rok:
1997
Délka:
90 minut
Premiéra v ČR:
26.11.1998
„Život nabízí tisíce cest. A mnohdy rozhoduje jediný zlomek vteřiny.“
Popis / Obsah / Info k filmu Srdcová sedma
Jakou roli hraje v našem životě náhoda? A na jakých maličkostech někdy závisí náš další osud! Co by bylo, kdyby se v jednom konkrétním okamžiku stalo něco úplně jiného, než co se stalo skutečně? Kdybychom nezvedli ten telefon, nechtěli přejít ulici, nešli do toho kina, kdybychom udělali tu zkoušku, chytili ten vlak… Kolikrát každého z nás podobná myšlenka napadla! Jenomže kdyby, jak známo, jsou chyby, život je jen jeden a nedá se změnit.

Ve filmu, ovšem, je možné všechno. Pro Helen, mladou zaměstnankyni jedné londýnské PR agentury, se po jejím nečekaném vyhazovu z práce stane takovým klíčovým životním okamžikem chvíle, kdy jí ujede – nebo neujede – metro. Řeklo by se: taková hloupost! Jenomže její život se rázem začne ubírat dvěma zcela odlišnými směry. A my máme tu neopakovatelnou šanci být při tom.

V hlavní roli Gwyneth Paltrowová, známá například z filmů Dokonalá vražda (1998), Zamilovaný Shakespeare (1999) či nejnovějšího přepisu Dickensových Nadějných vyhlídek. Film vznikl hlavně díky ní, protože si chtěla poměřit síly právě s takovou neobvyklou dvojrolí.
V malé roli Jamesovy matky se objeví Virginia McKennaová, známá u nás především rolí Joy Adamsonové z filmu Volání divočiny.
Peter Howitt je herec, který sedm let marně sháněl peníze na realizaci svého scénáře. Pomohl mu až jeho přítel John Hannah (hraje Jamese, známe ho z filmů Čtyři svatby a jeden pohřeb (1993), Mumie i z řady televizních filmů – například Vadí nevadí apod.), jehož zásluhou se dostal scénář do rukou Gwyneth Paltrowové.

Zdroj: ČT


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Srdcová sedma
Britsko-americký romantický snímek herce a debutujícího režiséra Petera Howitta Srdcová sedma je založen na paralelním rozehrání dvou možných variant příběhu jedné ženy. - Mladá zaměstnankyně manažerské agentury Helen dostane jednoho dne nečekanou výpověď, v jedné verzi cestou domů nastoupí do metra a při předčasnému návratu překvapí milence Gerryho v posteli s úspěšnou manažerkou Lydií. Na místě se s ním rozejde a začne nový život: pod vlivem sympatického Jamese, jehož potkala na počátku událostí, začne sama podnikat a najde ztracenou rovnováhu. Ve druhé alternativě však metro nestihne, Jamese nepotká a o Gerryho nevěře se nedozví. Nenajde odvahu k razantní změně a skončí jako servírka. K jejímu osamostatnění vede dlouhá cesta, při níž mladá žena stále pochybuje o sobě samé. Vyústění obou příběhů je sice překvapivé, ale zcela v duchu vyprávění - Původní název Howittova filmu je Posuvné dveře; jde o dveře metra a posléze i dveře výtahu, jež se v rozhodující chvíli přelo hrdinkou zavírají (či jež se zavřít nestihnou). Snímek samozřejmé ze všeho nejvíc připomíná Kiešlowského Náhodu (1981), v níž tvůrce zkoumal tři možné varianty příběhu studenta, jež se odvíjely rovněž podle toho, zda stihl či nestihl naskočit do vlaku. Zatímco věhlasný polský režisér odvyprávěl tři celistvé příběhy jeden po druhém a učinil v nich společenské klima jedním z rozhodujících prvků, Howitt se soustředil na stálé prolínání
příběhů s dominantním milostným tématem a s vnitřním přerodem hlavní hrdinky. Tvůrce zdárně těží z kontrastního vývoje obou verzí (mj. někdy umísťuje aktéry současně do stejného prostředí). Nesporně zajímavý snímek se však přece jen ve druhé polovině potýká s nejasným rozlišením obou vypravěčských rovin, navzdory tomu, že Gwyneth Paltrowová pracuje v hlavní roli s rozdílným vzhledem
" obou" hrdinek.

Autor/Zdroj: /Filmový přehled


Den blbec začal Helen válcovat hned od časných ranních hodin. Přišla pozdě do práce, nespravedlivě dostala hodinového padáka a zcela přirozeně si řekla, že pojede domů za svým přítelem.

Metro, vlak a zavírající se dveře. Dobíhající Helen a malé dítě, pletoucí se pod nohy. V posledním zlomku vteřiny se dveře zavřou Helen před nosem. Ještě stačila oknem zahlédnout sympatického muže sedícího uvnitř vozu.

Pozor, co se to stalo?

Obraz a s ním i Helen se pozpátku vracejí v čase před kolizi s dítětem. Tentokrát ho stačí rodič usměrnit a dívka v posledním zlomku sekundy vklouzne do vagónu. Bezmyšlenkovitě si sedne vedle sympatického muže. Paralelní, romantická a zábavná variace na téměř antické téma neodvratitelnosti vlastního osudu může začít. Od této chvíle, bez jakéhokoliv logického vysvětlení sledujeme příběhy "dvou" dívek - Helen 1 a Helen 2.

Jednička, která nestihla metro, je vzápětí zaskočena zprávou, že z důvodu technické závady další soupravy nepojedou. Při čekání na taxi ji přepadne lupič a dívka je s drobným zraněním odvezena do nemocnice. Teprve pak se dostane domů.

Dvojku ve vagónu metra osloví onen sympaťák. Je to muž, který neváhá použít humor. Cituje Monty Pythons a je tak duchaplný, že mu při prudším pohybu tryská jemná ironie i z uší. Helen 2 tyhle typy nemá moc ráda, ale nakonec se zdvořilému seznámení neubrání. Komik z podzemky se jmenuje James. Dvojka pak dorazí domů daleko dříve než jednička a místo kýženého soucitu od pilně spisujícího přítele ji čeká prolomená vlna blížícího se cizoložného orgasmu.

Gerry (nervózně koktá): "Co děláš tak brzo doma?"

Helen 2 (ledově klidná): "Kdo je to?"

Lydie (upravuje si kombiné): "To je Lydie."

Helen se zachová jako každý správný zhrzenec - v průběhu hlučného hysteráku sbalí švestky do kufru a s hlavou hrdě vztyčenou odejde středem. Jednička s náplastí na hlavě sice dorazila domů také dříve než obvykle, ale nabušená Lydie už stačila odjet ve svém nadupaném Audi. Proradný rádoby spisovatel se zatím ve sprše snaží smýt vůni ženy. Gerry (nervózně koktá): "Co děláš tak brzo doma?" Helen 1 (bez špetky podezření): "Ty jsi teprve vstával? Ty jsi pil sám brandy? Ty posloucháš Eltona Johna? Ach, měla jsem tak špatný den! Vyhodili mě z práce, pak mi ujelo metro, pak mě přepadli ... jak jsi mohl tak zválet postel? Gerry (pro sebe): "To bylo vo fous!" Gerry (nahlas): "Panebože, přepadli?" Jak vidíte, zlomek vteřiny měl pro život Helen klíčový význam. Její dva hypotetické paralelní příběhy se začínají lišit stejně rychle jako "Jednička" a "Dvojka" vzešlé z původní, šťastně zamilované, public relations agentky Helen. Skutečně mohou den blbec, zlomek vteřiny a jedny zavírající se dveře společnými silami vychýlit osud? Srdcová sedma je film originální díky principu dvou paralelních osudů a zábavný díky přirozeným a sympatickým hereckým výkonům Gwyneth Paltrowové a Johna Hannaha. Režisér a scenárista v jedné osobě, Peter Howitt, mnohdy rezignoval na motivační dramaturgickou logiku a místo toho se soustředil na prokreslení atmosféry žánru a herecký detail. Pokud divák ví, do čeho jde, a nehodlá Srdcovou sedmu podrobit břitkému interpretačnímu rozboru, má velikou šanci zažít hodinku a půl příjemné pohody. V dobrém rozmaru pak tvůrci ochotně mnohé odpustí - především hereckou a syžetovou nevyváženost paralelních linii, když na celé čáře vítězí Helen 2, která metro stihla. Doporučeníhodnou záležitost dělají ze Srdcové sedmy herecké výkony Johna Hannaha (je tak sympatický, že by mu člověk dal chvílemi s chutí ránu mezi oči) a především Američanky Gwyneth Paltrowové, zřejmě nejslibnější "mladé" hollywoodské herečky. Poctivě natrénovala britský akcent a s překvapivou lehkostí dokázala dvě Helen snadno odlišit i bez pomoci vnějších scenáristických berlí, jakými jsou náplast na spánku a ostříhané a odbarvené vlasy. Zároveň ale udržela kontinuitu jednoho charakteru v odlišných realitách, což složitý a podstatně náročnější, než jaký nabízejí klasické dvojrole. Ostatně film vznikl hlavně díky Paltrowové, která chtěla své síly poměřit právě s neobvyklou rolí-dvojrolí. Scenárista a režisér filmu Peter Howitt je britský, převážně televizní herec, který za dva a půl roku napsal scénář a sedm let pak marně sháněl peníze na realizaci. K úspěchu jeho sisyfovské dřiny přispěla zajímavá souhra náhod. Prvním, dávno obsazeným hercem filmu byl Howittův osobní přítel John Hannah (hraje sympaťáka Jamese). Ten se později svezl na vlně fenomenálního úspěchu komedie Čtyři svatby a jeden pohřeb, ve které hrál důležitou roli. Díky tomu se dostal do blízkosti legendárního režiséra a producenta Sydneyho Pollacka a podstrčil mu k přečtení scénář. Líbil se a Pollack ho podstrčil agentovi Gwyneth Paltrowové. Líbil se i jí. Velmi. Se zárukou podobně zvučných jmen už nebylo financování projektu problémem. Budiž Howittovi ke cti, že svou životní šanci nepromarnil a natočil relativně vkusný, pohodový film.
Autor/Zdroj: Hoffman Tomáš/Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Monika Zoubková

Zoubková Monika

Luciano Emmer

Emmer Luciano

Renata Neudörflová

Neudörflová Renata

Naposled navštívené:
Monika Zoubková

Zoubková Monika

Luciano Emmer

Emmer Luciano

Renata Neudörflová

Neudörflová Renata