Obsah filmu Milostivé léto
Televizní hra Milostivé léto je dramatem středoškolské profesorky Evy Bartošové (Simona Postlerová). Děj příběhu je zasazen do posledních let totalitního období. Mladá profesorka je trnem v oku celému pedagogickému kolektivu, což vyplývá z jejího moderního stylu oblékání, mladistvého přístupu a nesouhlasu s některými společenskými konvencemi. Přesto se v morálním ohledu nedopouští ničeho, čím by se vůči svým kolegům a zejména vůči studentům mohla provinit. S čistým svědomím nabídne doučování v matematice studentovi Vágnerovi (Jiří Kakač), pro něhož svět čísel a rovnic představuje takřka vrozený odpor. Eva projevuje pochopení pro studentův...
Televizní hra Milostivé léto je dramatem středoškolské profesorky Evy Bartošové (Simona Postlerová). Děj příběhu je zasazen do posledních let totalitního období. Mladá profesorka je trnem v oku celému pedagogickému kolektivu, což vyplývá z jejího moderního stylu oblékání, mladistvého přístupu a nesouhlasu s některými společenskými konvencemi. Přesto se v morálním ohledu nedopouští ničeho, čím by se vůči svým kolegům a zejména vůči studentům mohla provinit. S čistým svědomím nabídne doučování v matematice studentovi Vágnerovi (Jiří Kakač), pro něhož svět čísel a rovnic představuje takřka vrozený odpor. Eva projevuje pochopení pro studentův nezájem o tento předmět a akceptuje Vágnerovu inklinaci a cítění spíše humanitním směrem. Pochopení a vstřícnost, jíž studentovi projevuje, se jí stávají ostudnými. Vágner se ocitá v péči psychiatra (Jan Hartl) a šokuje překvapivým sdělením – měl intimní poměr se svou profesorkou v době údajných doučovacích hodin. Jeho líčení se zdá věrohodné, zabíhající do dosti intimních detailů, podložené cituplnými verši. O sexuálním zneužití studenta jeho profesorkou je informována Veřejná bezpečnost, jejíž zástupci (Viktor Preiss a David Prachař) se ujímají vyšetřování případu. V prvé řadě jsou vyslechnuti Evini kolegové, prošetřuje se důvěrnost vztahu mladé profesorky a jejího žáka. Ředitelka gymnázia (Jana Šulcová) zvažuje možnost Evina propuštění. Proti mladé ženě stojí v té chvíli celý svět. V práci se od ní odvrací kolegové, posléze začíná být nedůvěřivý také manžel (Tomáš Töpfer) za podpory své matky (Jaroslava Adamová). Profesorka Eva se nejprve domnívá, že k objasnění celé události bude stačit její výpověď, v níž zcela popírá jakýkoliv fyzický kontakt se svým žákem. Psychiatrický posudek studenta však hovoří proti ní. Eva se dostává do depresivních stavů, podává v práci výpověď. Má býti postavena před soud s možným trestem až dvou let vězení. Dochází však k překvapivému obratu. Mladík před podpisem závěrečné výpovědi, která má kantorku postavit před soud, najednou znejistí. Odmítne podepsat a přiznává, že intimní poměr s profesorkou je dílem jeho fantazie. Do atraktivní ženy se zamiloval a domníval se, že bude-li tvrdit, že spolu měli poměr, její manžel ji opustí. Právní důsledky však ve své ještě téměř dětské naivitě nedomyslel. Celý případ se ocitá rázem v jiném světle. V zaměstnání je Evina domnělá vina okamžitě objasněna, ředitelka školy a spolupracovníci se jako obratem k nešťastné ženě chovají přátelsky, avšak neuvědomují si, že svůj díl viny nesou také oni, protože jí nevěřili a nevyjádřili svou podporu. Evina psychika je ovšem již velmi otřesena a přiznání Vágnerovo ji paradoxně ještě více ublíží. Profesorka se zhroutí a je manželem odvážena do psychiatrické léčebny, kde se při svém nástupu ve dveřích potkává s právě odcházejícím Vágnerem. Nepadají žádné výčitky, jen je cítit smutek a hořkost... A: Petra Cejpková < Zobrazit méně
Autor: Petra.Barbie, zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 20.1.2022
Dlouhá léta jsem čekal na reprízu téhle televizní inscenace, kterou jsem naposledy viděl na vhs, kterou mám doteď doma. Jiří Hubač opět předvádí svůj znalecký um lidských charakterů a příběh učitelky, která je svým bývalým žákem, který chtěl spáchat sebevraždu nařčena, že se s ním vyspala, je mistrovským pohledem do duší lidí, jak se po tomto odsouzení na učitelku začnou dívat a kam až sahá samotná důvěra jejího manžela. Příběh je situován do normalizačních osmdesátých let, kdy morálka byla na prvním místě a běda, když někdo vyčníval z řady. Silné herecké obsazení umocňuje vyprávění a těžko si představit v dnešní době, že by to mohlo být takhle přesvědčivě natočeno. Hudba Emila Viklického opět klasa. Léto z obrazovky sálá plným proudem a Jaroslav Dudek potvrzuje, že byl na přední příčce televizních režisérů spolu s Františkem Filipem. A já musím opět zvednout moje bývalé hodnocení na plný počet!
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 13.6.2012
Podobnými causami současné zpravodajství novinky.cz nešetří, ale dejme tomu, že před dvaceti lety to mohlo být originální téma. Jenže se mi bohužel potvrdil obecný názor na televizní filmy z téhle doby ve smyslu, že hlavní představitele zastiňují herci vedlejších rolí. Konkrétně v tomto případě místy značně teatrální Simonu Postlerovou zašlapává do země Jaroslava Adamová v roli její matky (a to na hodně malém prostoru). V celkovém výsledku ale tahle televizní záležitost není žádnej velkej průser a dá se to i na opakované podívání.