Obsah filmu Milada
Ambiciózní dílo sleduje osudy jedné z největších tuzemských postav 20. století. Politička Milada Horáková patří mezi osobnosti, jež se postavily nacismu i komunismu a zaplatily za to nejvyšší oběť. Dramatizace poslední dekády jejího života ukazuje, jakým peklem si musela statečná žena projít.
Doktorka práv Milada Horáková patří mezi nejinspirativnější ženy minulého století. Ne nadarmo bývá obdivována za svou odvahu v době, která takovému chování z mnoha důvodů nepřála. Není třeba důsledně znát československé dějiny poloviny 20. století, stačí vědět jen základní reálie. Po skončení druhé světové války se k moci postupně...
Ambiciózní dílo sleduje osudy jedné z největších tuzemských postav 20. století. Politička Milada Horáková patří mezi osobnosti, jež se postavily nacismu i komunismu a zaplatily za to nejvyšší oběť. Dramatizace poslední dekády jejího života ukazuje, jakým peklem si musela statečná žena projít.
Doktorka práv Milada Horáková patří mezi nejinspirativnější ženy minulého století. Ne nadarmo bývá obdivována za svou odvahu v době, která takovému chování z mnoha důvodů nepřála. Není třeba důsledně znát československé dějiny poloviny 20. století, stačí vědět jen základní reálie. Po skončení druhé světové války se k moci postupně dostávala komunistická strana, schopná ohýbat demokratické struktury republiky podle své vůle. To se samozřejmě leckomu nelíbilo, ovšem jen někteří měli dostatek kuráže, aby riskovali vlastní život v zájmu vyšších hodnot. Milada Horáková mezi ně patřila.
Pravděpodobně i z úcty k její památce se ke zfilmování jednoho z našich nejsilnějších lidských příběhů dlouho nikdo neodhodlal. Až David Mrnka se o něj poslední zhruba dekádu snažil, nakonec se mu výsledek podařilo dotáhnout do konce. Titulní postavu obsadil izraelskou herečkou Ayelet Zurerovou, která osud a osobnost Horákové dlouho studovala. Její výkon v roli rozervané ženy a matky strhává pozornost, stejně jako věrné dobové kulisy a kostýmy, oceněné Českým lvem. Na výroční cenu České filmové a televizní akademie byl Mrnkův debut nominován celkem desetkrát, včetně kategorie nejlepší film.
Na filmovou Miladu částečně dohlížela dcera Horákové Jana Kánská, která tvůrcům zpřístupnila soukromé materiály a dokonce přijela ze Spojených států, kde žije. Kromě těchto dosud nezveřejněných informací pracoval Mrnka i s historiky, aby výsledek co nejdůsledněji odrážel reálie života hrdinné právničky. Leckteré historické události jsou zmíněny jen letmo, ovšem těžiště příběhu leží jinde – v osobní statečnosti ženy, která neváhala riskovat kariéru, rodinu a nakonec i život pro ušlechtilé ideály. Stala se tak symbolem odporu, který nebude zapomenut. Připomenout si její činy prostřednictvím filmu proto může být velmi inspirativní.
Mojmír Sedláček
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2018 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (3)
Související odkazy
Recenze: Milada
Ambiciózní český film, který je k vidění i v kině Lucerna, které jako jedno z mála nabízí... číst dál
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 28.10.2019
Klobouk dolu pred tvurci uz jen za to jak obtizne tema si ke zpracovani vybrali. Dalsi plus body za to, ze do nataceni zapojili jako konzultanta Janu Kanskou a klicove sceny mohly byt autenticke. Strhujici drama, ktere krom neuveritelneho pribehu a skveleho scenare nabidlo i par zbytecny "hollywoodskych" vsuvek, ktere ovsem celkovy dojem rozhodne nezkazily.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 6.3.2019
Film jsem chtěl vidět, protože se snažím sledovat českou kinematografii jako takovou, krom úplných "senosluncí", "bastardin" a "kameňáků". Ovšem docela dlouho jsem se k tomu odhodlával s obavou, že film bude za a) depka a za b) nepodařenej. Po shlédnutí mohu říci, že obě mé obavy se naplnily. Nechce se mi rozebírat slabiny filmu, jako když to v úvodu vypadá, že dva lidi nechtíc vylezli z kanceláře do záběru. O trapnosti „hollywoodské“ scénky s nezavěšeným telefonem, nebo trapné karikatuře prokurátorky, v podání Aňi Geislerové. Či o nevěrohodné postavě estébácké vyšetřovatelky. Jen mě při sledování filmu napadlo, že tento film možná měli nechat natočit Agnieszku Holland. Naopak velice silná a emocionální byla scéna loučení Milady Horákové s rodinou. Ta mě opravdu, jako diváka „dostala“ a dojala. Bohužel byla vzápětí ´“smáznutá“, naprosto zbytečnou a marnou tiskovou konferencí. Asi je dobře, že film o totalitní justiční vraždě Milady Horákové vznikl, jen je, („věčná“), škoda, že se nepovedl lépe.
.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 3.1.2019
Sice asi nedokážu plně ocenit obsazení Ayelet Zurer. Ale jinak je to film chvályhodný a jsem rád, že vzniknul.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 1.1.2019
Proboha proč?? Úžasný námět na film, který by byl trhákem, ale zde se to zcela minulo účinkem. Chtělo to jiný scénář, více reality komunismu, nemastné, neslané.
Reklama
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 11.11.2018
Syrové zpracování
Jedna z mnoha velmi smutných událostí naší historie, pod kterou se podepsala zločinecká strana s rudým barbarem v zádech. Zde přiznávám že mi trochu chybí objektivita, ano zpracování Milady je trochu dietní nebo nevýrazné, film jako takový působí komorně, ale z historického hlediska mi jako apel na budoucí generace neuráží. 65%
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 10.11.2018
Krásný film
Film celkem věrohodně přibližuje život ženy, která věřila v pravdu a slušnost. Příběh ženy, kterou ubila lež a nemravnost. Bohužel, jednotlivé scény jsou dost zkratkovité a nezasvěcenému diváku téměř vůbec nic neříkají. Naopak člověk znalý dějin ocení, že takový film vznikl.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 10.11.2018
No nevím, to už by asi byl lepší čistě dokument, než toto. Z piety k Miladě Horákové dávám poloviční hodnocení, ale film jako takový mi v podstatě nic neřekl.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 5.7.2018
Důležitý příběh naší historie ve kterém lze stále nalézt nové i méně známé části, takže se každý něco nového dozví, když už všichni víme jak to nakonec dopadne.
Dobře, že to konečně někdo natočil. Dobře, že herci hráli dobře a někteří mi i zůstanou v paměti, konkrétně Javorský, Mihulová a Medvecká, protože byli uvěřitelní.
Izrealská herečka v hlavní roli nezklamala.
Ale to je asi tak všechno dobré.
Nevím, čím to je, ale film nějak nedrží pohromadě. Možná proto, že 3 scénáristé jsou trochu moc.
Má to být český film, nebo ne? Chápu, že produkovat film je těžká řehole a i přesto musím vytknout nejen to, že v něm je tolik zahraničních herců, ale hlavně to, že dialogy nebyly točeny v češtině a herci museli dabovat sami sebe. To působí strašně rušivě. Takže to vlastně český film tak moc není. To by vysvětlovaly i napínavé scény ze zatčení, jak toho německého tak hlavně ta "telefonní" scéna se státní bezpečností. Pro české diváky to napínavé není, když víme, že Milada prostě neuteče.
Ale nezapomeňme, že je to režisérský debut a ten je třeba hodnotit kladně.
Reklama
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 24.4.2018
Politická fraška
Tento film mi připadá jako politický proces který se v něm odehrává,zkreslený výklad minulosti! A už vůbec nechápu proč nepoužili více českých herců.
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 14.2.2018
Snímek o Miladě Horákové tu bezpochyby rozhodně chyběl a tak sláva za odvážný tým, který se do toho s vervou sobě vlastní pustil. Vzal si na bedra velmi těžké břímě a vydal se cestou vskutku nelehkou. Snímek je tady a tak co s ním. Námět je postaven dobře. Začíná se činnostmi za války a tak se neznalý divák dozví, že Milada udělala pro republiku v podstatě to samé, co letci RAF, kteří za komunismu skončili úplně stejně jako ona. Dozví se, že se po válce angažovala ve vládě, kde zašedlá atmosféra připomíná mimo jiné např. snímek ´Ucho´. Stačí setsakramentsky málo aby vznikl problém. A že se problém skutečně objevil již víme. Pak už se film zajímá hlavně vězněním, výslechy a soudem. Ano, námětově je příběh vystavěn dobře, ale bohužel scenáristicky je sepsaný ledabyle. Chybí tomu prostě ta správná filmová nit. Celkově to totiž vypadá jako sestřih seriálu. Snaha o plynulost sice je, ale k zaujetí diváka nějakou pevnou dějovou linkou a dramatem je tu bohapustě pramálo. Na takový film je i ostudou značně malý rozpočet. Ona doba se ve snímku prostě uvěřit nedá. ÚPP ve světových blockbusterových snímcích dělá divy a v českém filmu nic? Na film určený do kin je i ostudou použití dobových filmových záběrů, stejně jako to udělali tvůrci u TV snímku ´Monstrum´. Sice se dá pochopit snaha ušetřit, ale film měl být odkazem doby a současného mladého diváka šokovat a ne vytvořit nic neříkající polodokumentární cosi. Alespoň tu komunisté nejsou zvýrazněni jako schizofrenní jedinci, jak je poslední dobou zvykem, opět viz. ´Monstrum´. Scény s výslechy jsou chabé a soud jako takový opět naprosto nic neříkající. Nic neděsí, nic nešokuje, nic nevyvolává odpor k danému režimu a soudnímu systému 50. let. Ne, tohle se opět nepovedlo. Měl vzniknout film vzdávající Miladě Horákové poctu a ne jen jednoduchá ledabylá převyprávěnka o jejím osudu.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film