Obsah filmu Dogville
Filmostradu 2004 zahájí dlouho očekávaný snímek režiséra Larse von Triera drama Dogville. Jeden z nejdiskutovanějších a nejosobitějších evropských filmařů Lars von Trier současnosti se představil ojedinělým dílem, které lze charakterizovat jako drama o krizi morálky. Trier obsadil i do malých rolí výjimečné herecké osobnosti, dominantou snímku je ovšem subtilní výkon Nicole Kidmanové, která se objevuje ve většině záběrů původně tříhodinového opusu. Snímek Dogville měl světovou premiéru na loňském festivalu v Cannes, kde se stal událostí přehlídky. Tento kontroverzní snímek uveden na loňském mezinárodním filmovém festivalu v Karlových...
Filmostradu 2004 zahájí dlouho očekávaný snímek režiséra Larse von Triera drama Dogville. Jeden z nejdiskutovanějších a nejosobitějších evropských filmařů Lars von Trier současnosti se představil ojedinělým dílem, které lze charakterizovat jako drama o krizi morálky. Trier obsadil i do malých rolí výjimečné herecké osobnosti, dominantou snímku je ovšem subtilní výkon Nicole Kidmanové, která se objevuje ve většině záběrů původně tříhodinového opusu. Snímek Dogville měl světovou premiéru na loňském festivalu v Cannes, kde se stal událostí přehlídky. Tento kontroverzní snímek uveden na loňském mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech se dostává do kin ve své zkrácené verzi i v České republice. Svou netradiční formou, se počítá mezi nejvýraznější filmové počiny loňského roku a získal cenu Felix za nejlepší kameru a režii na Evropských filmových cenách. < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (5)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 22.4.2023
Stylizovat
film jako divadelní hru je většinou zrovna tak špatný nápad jako dělat to naopak. Takže jsem měl tu čest sledovat mírně komorní příběh, který protéká fiktivními divadelními kulisami jak bahno stokou. Ničí diváka už jen svým šnečím tempem, které ještě víc degraduje zcela neosobní hlas vypravěče. To nejspíš proto, aby si i ti méně bystří uvědomili, co se tam jako asi děje. To miluju stejně jako uměle implantovaný smích, aby divák věděl že se má také smát. Snaha zabít čas za jakoukoli cenu, je asi jediné co se filmu daří. Tohle by se mělo promítat studentům jako odstrašující příklad NEdramaturgie. Ignorovat tolik šancí na akcentaci společenského konfliktu a odbýt to placatým nicneříkajícím čímsi, to už opravdu vyžaduje buď obrovskou odvahu anebo tupost. Tohle mělo být nervydrásající, řezavě akcentující drama, a ne taková shnilá kupka tlejících slov a uspávajících záběrů! Mělo, ale nebylo, za což imho může i nevěrohodnost děje. Jen kdyby jasně prohlásila kdo je - všichni kolem by měli dírky strachy stažené. Neodvážili by se jí ani udat ani dotknout, protože obojí by byla vstupenka na krchov až jí mafie nakonec najde. Ale ona ne; asi se jí to nějakým zvláštním způsobem líbilo. Inu proti gustu... Z mého pohledu těžký finalista v seznamu hanebně zahozených příležitostí a divně účelově ohnutých sociálních konstruktů.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 8.4.2023
O ďáblu skrytém v lidských duších i ve společnosti
Lars von Trier pod názvem Dogville přináší složitou, konfliktní, symbolickou analýzu současné společnosti na vzorku malého zapadlého amerického městečka. Každý si z tohoto filmu může vzít to své - s ohledem na to, co prožil, čím si prošel, co ho formovalo. Na první dobrou "střet dobra se zlem" - jak je dobro v duších lidí křehké a jak se může snadno změnit v opak. Nebo "tajemství lidské duše" - opravdu máme každý v sobě kus ďábla, který se může kdykoliv probudit, např. v situaci, kdy máme před sebou bezbranného anděla? Naše víra - snad v Boha - u chudých lidí by se dalo předpokládat, že bude zpevněná a zesílená tvrdou prací a ne zrovna snadným životem - jak málo stačí, abychom porušili většinu z toho, v co věříme? Anebo zpytování diváka, zda se občas ve svém životě nechovám jako svině? A možná i Trierova nekompromisní kritika zvrácené a nelítostné západní společnosti, která z lidí byť i na první pohled slušných dělá nelítostné bestie?
V každém případě tento film, natočený ve skromných divadelních kulisách může divákům vydat neskromné bohatství - o to nejen co se zážitků týče.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 19.3.2018
mohlo to být lepší
Dlouho jsem odkládal shlédnutí. Pokud váháš taky, nepouštěj si tenhle kousek. Snímek ukazuje křehkost lidského charakteru v nechutné podobě, ale ne v nejlepší formě (navíc se dost táhne). Mnohem lepší zpracování na podobné téma najdeme ve snímku "Americký zločin".
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 20.6.2014
Pribijeme psa na dvere
Umelec a "najlepší režisér na svete" (ako to kedysi v najväčšej skromnosti o sebe povedal) Lars nám opäť predkladá svoje "umenie" a najprv si kladieme otázku, čo to je? Chce dotiahnúť svoj nihilizmus do konca? To nie, nihilizmus je troška o niečom inom, to by ho nemohli zaujímať doláre a ceny v Cannes. Chce moralizovať? To tiež asi nie, ľudia sú zlí, ale to vieme už ako sme sa narodili, takže skôr my by sme mohli moralizovať jeho. Chce nám nastaviť zrkadlo, aby poukázal na naše pokrytectvo? Tu bude problém, keďže on svojimi filmami je ukážková ukážka pokrytectva. Je to to, že chcem za každú cenu byť iný? Asi to bude ono. Nevadí, že je to odpad film, stačí byť iný, stačí pozbierať niečo v Cannes, stačí byť z Európy (sever je len bonus) a už som modlou pre európskych inteleguánov. Navyše podľa záverečných titulkov som pochopil, že film obsahuje posolstvo - antiamerikanizmus. Od obyvateľa multikulti Dánska je to slušne pokrytecké, ale keďže sa dnes antiamerikanizmus nosí a je módnou značkou európskych vzdelancov, úspech je zaručený. Pôvodne som chcel dať viac, pretože sa mi páčil počiatočný nápad a hlavne nezvyčajná forma, to klobúk dole. Avšak všetko pochoval samotný príbeh, samotný dej a samotné vyprávanie. Je neuveriteľné, kam chce svojimi charaktermi autor dôjsť, keďže v popisku nemá napísané sci-fi. Koniec mi bol viac ako jasný a symbolizuje ukojenie autorovho ega a vyrovnanie sa so všetkými, ktorých nemá rád. Čiže celým ľudstvom. Desí ma predstava, keby mali takíto ľudia väčšiu moc, história má príkladov mnoho. Film je samozrejme odpad, i keď filmoví odborníci nebudú súhlasiť, ale áno som diletant a filmu vôbec nerozumiem, ale niekedy musím povedať, že kráľ je možno nahý
Reklama
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 12.2.2014
Zatímco s antikrysou mě Tier těžce dožral a s Melancholií si poměrně umně napravil reputaci, teprve s Dogvillem mi dokázal, že je to opravdu pan Filmař s velkým fff. Vzít totiž tak prosté, byť pravdivé poselství (že lidi byli, jsou, a vždycky budou svině, využívající jakékoliv příležitosti k usnadnění vlastních životů, je fakt známý po celá staletí) a následně jej předeslat v tříhodinových dialozích odkecaných mezi jevišťními kulisami v nevelkém studiu (tady je to jeden z těch vzácných příkladů, kdy minimalismus oceňuju a jinou formu bych si ve výsledku ani neuměl představit) a zpracovat to tak, že ty tři hodiny uplynou jak nic (ani si neumím představit ten o půl hodiny kratší theatrical cut, v tom co jsem viděl bylo všechno kompaktní, každá scéna měla své opodstatnění, nic nebylo navíc) a já v sobě po shlédnutí ani nemůžu ustanovit jednu jasnou emoci...to nevyžaduje jen notnou dávku odvahy, ale i setsakramentskou dávku talentu. Ono to totiž má i naprosto bezchybný scénář a co je nejdůležitější, naprosto excelentní herce a dokonalý casting. O své roli mě přesvědčil naprosto každý. I to protivný děcko. A zatímco ty první dvě hodiny a půl jsem skřípal zuby a toužil mezi oné kulisy vletět a všechno vystřílet a podpálit, poslední revelační (a krásně revendžní) půlhodinka mi přilepila na ksicht křečovitý úsměv, a do mysli jedinou myšlenku o tom, kterak se na každou svini voda vaří. A ačkoliv to všechno Grace sledovala v slzách, věřím, že uvnitř se radovala právě tak, jako já. Bez většího spoilování můžu říct, že to NEMÁ špatný konec v tom smyslu, že by se divákovi nelíbil. Naopak, má to přesně takový konec, v jaký člověk doufá už po prvních třiceti minutách. Kompletní satisfakce. Rovněž je to snad první film, jehož sledování bych se nebál relativně přesně přirovnat k čtení knížky - díky unikátnímu zasazení a již zmiňovanému minimalistickému zpracování totiž stále nechává dostatečně velký prostor divákově představivosti. Víc, než jakýkoliv jiný film, který jsem kdy viděl. Nepopsatelně zajímavý (už jenom pojetím) a DOBRÝ zážitek.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 4.1.2014
Na tomto filmu mě zprvu zaujala jeho spíše divadelní forma, která na mě zpočátku působila trochu zvláštně, jenže tím i odlišně a tím pádem lákavě. Zanedlouho jsem si však zvykl a ať už byl důvod, proč to natočit zrovna takhle jakýkoli, začal jsem mít pocit, že právě tahle forma k filmu přesně sedí. Ač jsem shlédl tu delší verzi, která čítá téměř tři hodiny, film mě ani trochu nenudil a se zvědavostí jsem sledoval, jak nejdříve vypadá vše idylicky, jenže pak lidé začnou zkoušet co si mohou dovolit a vše se tradičně zvrtne (v tomhle ohledu mi Dogville trošku připomělo Střihorukého Edwarda) ... na můj vkus si to všechno Grace nechala líbit až příliš dlouho, ale to mi vynahradil konec, kde proběhne velice zajímavá rozmluva, která přispěje k vyvrcholení, ve které jsem doufal ... Zároveň se mi líbilo i herecké obsazení, Nicol Kidman a Paul Bettany byli dokonalí.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 15.5.2013
Je to snad jeden z mála filmů, které se snaží prosadit do výsostného filmového prostředí divadelní formu, včetně hereckého projevu. Drtivá většina těchto pokusů skončila pokud jen v průměrnosti, byl to úspěch. Filmový režisér, pokud se záměrně vzdává výsostných filmových prostředků trpí zřejmě dojmem, že přesně takový divadelně pojatý film osloví především kultivovaného filmového diváka a současně i milovníka divadelních inscenací, včetně minimalizace dalších prostředků, které film dělají filmem, tedy alespoň filmovou hudbou, filmovými reáliemi a stavbami. Ne vždy je pochopeno využití filmu v divadelních inscenacích, působí nejen nevhodně, ale zejména násilně a ponižují jej na jakýsi polyekran. Natočit dlouhometrážní dramatické filmové dílo za použití divadelních rekvizit, divadelních postupů, včetně jakýchsi kulis a náznaků okolní krajiny, včetně jejich proměn, to je podle mne krok zpátky. Rozhodně film nesoucí v sobě nějaké poselství a v stupňujících se dávkách i podobenství o stavu lidských duší a jejich neuvěřitelných změnách, které mnohdy spíše vrhají kohokoliv, kdo takový film sleduje a zvažuje důvody, pro které byl natočen, do těžkých pochybností a nakonec poslední část děje lze ke škodě tohoto filmového kusu, předvídat poslední zvraty, které v podstatě poškodily celkový výsledek, protože působí dokonale nesmyslně, když ve filmu, který se zabývá hloubkou lidských negativ, nakonec vše řeší mafiánská četa střelbou do lidí a spálením městečka. Silně dekadentní filmy mají jistě své diváky, ale jak se později takřka vždy ukázalo, nešlo o filmy přinášející pozitivní emoce. Jelikož v tomto filmu je řada skvělých hereckých výkonů, dávám čtyři hvězdičky.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 23.3.2013
Dogville (2003)
trier to proste vie a ak sa k tomu pripočítajú aj skvelé herecké výkony, dokonale zvládnutý minimalizmus formy... jediné, čo je na tomto filme odrádzajúce je jeho dĺžka. paradoxne aj vďaka nej je tak skvelý.
+ divadelné poňatie bez kulís
+ príbeh
+ atmosféra
+ koniec :)))
Reklama
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 21.1.2013
Parádní novodobá klasika. Prostor, který zde zhlédneme je naprosto geniálně sestaven a je naprosto jednoduchý a krásný. Kdežto inteligence a osobní životy místních obyvatel se staly nesmírně složitou záležitostí, ale pouze na první dojem. Po chvilce totiž nahlédneme do jejich životů a to velmi dopodrobna a už žádné složitosti zde hledat nebudeme. Takhle krásně zpracované dramatické dílo, které mělo mimochodem vše a hlavně i scény, které by se nám v normálních filmech skrývaly nás nechají nahlédnout do vesničky, která se nám bude zdát velmi skutečná. Co se mi líbilo asi nejvíce bylo to, že jsem mohl vnímat každý krok Grace a to jak se právě cítí, to nám málokdy který film nabídne. Tady jsme vše měli jak na dlani. Silné stránky= scénář a dialogy, které byly procítěné a samozřejmě úžasnou Nicole Kidman. Díky vyhrocenému konci plný počet.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 15.11.2012
Království Larse von Triera, který se kvůli získání úspěchů a slávy ve světě filmu upsal ďáblu,a ještě to navíc drze přiznává, mě tenkrát dávalo pecky mezi oči jako máloco. Takže není divu, že se mi před příjezdem do Dogville trochu rozklepala kolena. A pak mi bohužel spadla čelist... "Přiznané kulisy"? WTF? To si snad ze mě Lars dělá "přiznané kozy" nebo co ? Mrkl jsem do programu a tu čelist jsem už měl až na podlaze... 138 minut! Asi to odpískám a jdu spát. No, nešel jsem. A ani nevím kdy, ale bylo to brzo, a ty very lightweight kulisy mi přestaly vadit. Přesněji řečeno, přestal jsem je vnímat, najednou totiž kolem mě vyrostly vzhůru všechny ty maloměstské domky, chudé, životem otřískané a prolezlé zlými myšlenkami od sklepů až na půdu, stejně jako jejich obyvatelé. Wow! A fantastický závěr: „některé věci si člověk musí udělat sám“, a střílení dětí před jejich matkou - „obávám se ale, že se neudrží a rozpláče se...“ Vždyť jsem to říkal, Lars von Trier se upsal ďáblu... A nad postřílenými dětmi si ještě stihne udělat prdel z jednoho hollywoodského klišé a nechá přežít psa... No jo, já vím, vždyť jenom namalovanýho :-)
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film