Děvče ze sirkárny (1991)

Děvče ze sirkárny (Tulitikkutehtaan tyttö)
68.5 %
 
 

Tulitikkutehtaan tyttö

Další název: The Match FaCTORY Girl; Dievča zo zápalkárne

    Země: Finsko
    Délka: 70 min.
Už Hans Christian Andersen, k jehož pohádce Kaurismäki v tomto filmu odkazuje nejen názvem, ale i některými konstitutivními prvky díla, reprezentuje v oblasti literatury pro děti a mládež dosti výjimečnou osobnost. Jeho pohádkové příběhy, vyznačující se netradiční volbou postav, prostředí, ale např. i nekompromisností dějových point, v mnohém předznamenaly nástup tzv. moderní pohádky, u níž je jednou z určujících charakteristik schopnost oslovovat i dospělé publikum.
Z Andersenova pohádkového anekdotického vyprávění o chudé malé prodavačce sirek, která se poslední den v roce osvobodí od bolestí světa a dostane se k Bohu, Kaurismäki převzal především postavu dívky, jejímž údělem jsou sirky. Hlavní představitelka tohoto filmu Iiris pracuje, jak naznačuje titul, v sirkárně. Jinak se ale charakteristika její postavy nijak neodlišuje od kaurismäkiovského typu. Ačkoli je už dospělá, stále bydlí u rodičů. Monotónnosti života uniká čtením dívčích románů a příležitostnou návštěvou tanečních zařízení. Jednoho dne však potká vysněného muže, ale bohužel velmi brzy zjistí, že se ani minimálně nepodobá idolu objevenému v únikové literatuře pro ženy a dívky. A tak velké zklamání Iiris odpustit nemůže…
To už Andersena nepřipomíná ani zdaleka. Oproti děvčátku z jeho pohádky, jež končí svůj život v takřka úplné nehybnosti a jisté agonické apatičnosti, se filmová Iiris rozhodne jednat. A ačkoli pomsta iniciovaná zklamanými iluzemi působí nejen pateticky, ale vlastně i nepatřičně, je to samo odhodlání hlavní představitelky, vytrhující ji z umrtvujícího poklidu, co dodává filmu opravdu dramatický rozměr.
O tom, že mezilidské a především milostné vztahy jsou opravdu velmi komplikované, nás Kaurismäki přesvědčuje i v jiných filmech. V Děvčeti ze sirkárny tvoří jeden z ústředních hybných momentů nenaplněnost lásky, takřka nedosažitelnost jejího naplnění. Tento prvek bezútěšnosti vyvažuje finský režisér tím, že výrazněji akcentuje jiné než jen milostné vztahy a osobitý humor, zakládající se mnohdy na kontrastu mezi vážností přednesu a mírnou absurditou řečeného a celé situace. Někdo se směje i proto, že je to tak nepatřičné.

Petr Pláteník
Letní filmová škola 2011

režie:
Aki Kaurismäki
 
 
hraje:
Kati Outinen (Iiris), Elina Salo (matka), Esko Nikkari (otčím), Vesa Vierikko (Aarne), Reijo Taipale (zpěvák), Silu Seppälä (Iirisin bratr), Outi Mäenpää (Iirisina spolupracovnice), Marja Packalén (doktorka), Richard Reitinger (muž v baru), Helka Viljanen (úřednice), Kurt Siilas (policista), Ismo Keinänen (policista), Klaus Heydemann (pracovník), Erkki Friman (tanečník), Tapani Ikonen (tanečník)
 
 
scénář:
Aki Kaurismäki
 
 
kamera:
Timo Salminen
 
 
střih:
Aki Kaurismäki
 
 
zvuk:
Jouko Lumme
 
 
výprava:
Risto Karhula
 
 
producent:
Katinka Faragó, Aki Kaurismäki, Klas Olofsson
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.