Cizinec (1946)
The Stranger
Žánr: krimi / drama / film noir
Země: Spojené státy americké
Délka: 95 min.
Do novoanglického městečka přichází vyšetřovatel Komise pro válečné zločiny, aby odhalil dlouho unikajícího nacistického zločince, jenž se skrývá pod maskou bezúhonného středoškolského profesora. Cizinec je nejkonvenčnějším dílem Orsona Wellese, ale také prakticky jediným jeho opravdu výdělečným titulem.
Orson Welles se během několika let stal ze zázračného dítěte s neomezenou kontrolou nad svými díly pomlouvaným potížistou, který je každému na obtíž - a to nejen v Hollywoodu. Chtěl-li dál pracovat v továrně na sny, musel dokázat, že se umí přizpůsobit studiovému systému výroby. A také, že dokáže vytvořit divácký hit vyrobený v rámci stanoveného natáčecího plánu a rozpočtu. Tak vznikl asi nejkonvenčnější Wellesův snímek Cizinec.
Přesto i v něm nalezneme výrazné stopy Wellesova rukopisu, zejména v propracované vizuální stránce a v promyšlené práci s osvětlením i s kamerovými úhly. Některé Wellesovy tvůrčí nápady však nenalezly pochopení. Do hlavní postavy vyšetřovatele Komise pro válečné zločiny Wilsona, který přichází do klidného connecticutského městečka, aby odhalil uprchlého nacistického zločince, chtěl režisér původně obsadit Agnes Mooreheadovou. Studio si ale prosadilo mužského představitele Edwarda G. Robinsona, tvárného charakterního herce, jenž se v průběhu své kariéry propracoval z gangsterských postav na správnou stranu zákona.
O čem nebylo pochyb, byla role nacistického zločince, skrývajícího se pod vizáží ctihodného středoškolského profesora. Welles ho ztělesnil jako charizmatického, ne však prvoplánového padoucha. Jeho profesor je váženým občanem města, který má před svatbou s krásnou dcerou prominentního soudce. Pod příjemným zevnějškem ovšem probleskuje sebevědomí přecházející v aroganci a samolibé uspokojení z vlastní převahy nad ostatními.
Natáčení probíhalo bez větších zádrhelů, i když pro film byla postavena jedna z největších venkovních dekorací s věžními hodinami, jež sehrají důležitou úlohu ve finále snímku. Welles sice nemohl pracovat s kameramanem Greggem Tolandem, ale s jeho náhradníkem Russellem Mettym si natolik porozuměl, že jeho služeb o dvanáct let později znovu využil při natáčení jednoho ze svých vrcholných snímků Dotek zla (1958). Producentem filmu byl pozdější trojnásobný držitel Oscara, Wellesův obdivovatel Sam Spiegel, tehdy ještě pracující pod pseudonymem S. P. Eagle.
Michael Málek
LFŠ 2015
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|