30 minut po půlnoci (2012)

30 minut po půlnoci (Zero Dark Thirty)
73.7 %
 
 

Zero Dark Thirty

Další název: 30 minút po polnoci

    Žánr: špionážní / thriller / historický
    Země: Spojené státy americké
    Premiéra v ČR: 21.2.2013        
    Délka: 157 min.
„Největší hon na člověka v dějinách.“
30 minut po půlnoci skončil jeden příběh

Termín Zero Dark Thirty je slangový vojenský výraz pro časový úsek třiceti minut po půlnoci a podle režisérky Kathryn Bigelow zároveň symbolizuje míru utajení celé desetileté operace. Brzy nad ránem 2. května 2011 speciální jednotka americké armády dopadla a zastřelila nejhledanějšího teroristu světa, Usámu Bin Ládina.

Desetiletý hon na démona zaznamenala ve svém dalším filmu s válečnou tématikou, což se dá říct, oscarová režisérka Kathryn Bigelow. Jak se jí to povedlo? Jednoznačně se čekalo, kdo a jak natočí příběh, který vešel do dějin. Ať už jako mistrná propaganda USA nebo jako vyprávění o dopadení nepřítele číslo jedna, díky jehož moci zemřely stovky nebo spíš tisíce lidí. Opustím od všech konspiračních teorií (některé dokonce popírají samu existenci Usámy Bin Ládina) a zaměřím se na samotný film. Dva roky po událostech 11. září se agentka CIA Maya (Jessica Chastain) přesune z bezpečí washingtonských kanceláří do epicentra honu na Usámu, na americkou ambasádu v Pákistánu. Byť relativní zelenáč, brzy pochopí pravidla hry, do kterých patří i mučení lidí, kteří by mohli poskytnout vodítko k dopadení nejhledanějšího teroristy. Navzdory permanentnímu nebezpečí a řadě situací, kdy jen tak tak vyvázne smrti ze spárů, krok za krokem rozplétá složitou síť vztahů v teroristických buňkách, až narazí na jméno, které by ji mohlo přivést až k samotné ikoně teroristů. Tenhle Abu Ahmed je však stejně nepolapitelný jako Usáma, situace se navíc povážlivě mění, Američané v Pákistánu jsou v čím dál větším nebezpečí, samotná CIA se dostává pod intenzívní palbu politiků a veřejného mínění kvůli nestandardním vyšetřovacím metodám svých lidí a Usáma, je-li vůbec naživu, už vlastně nikoho nezajímá. Snad kromě Mayi, která je odhodlána dovést svůj osobní boj až do konce. Tolik k obsahu filmu podle distributora, kterým je Bontonfilm.

Kathryn Bigelow natočila thriller, u kterého se místy přistihnete, že napjatě očekáváte každý další záběr, ačkoli dopředu víte, jak film skončí. Rozporuplné vyprávění, které zahrnuje hodně diskutované mučení vězňů i vyhrocené osobní konflikty a bezmoc tváří v tvář vládě najít správné argumenty pro podporu svého přesvědčení. Těžko říct, nakolik se film drží reálných situací. Faktem je, že film je značně kritizován nejvyššími představiteli USA a dokonce se dostal na černou listinu některých politiků a operativců CIA, kterým dílem vadí to, že se filmaři před natáčením dostali k citlivým informacím a pak také to, že celkem bez obalu ukazují používání nepřípustných výslechových metod. „Jsem celoživotní pacifistka a podporuji protestní akce proti mučení, stejně jako jakékoliv formy nelidského zacházení. Mučení nebylo klíčem k nelezení Bin Ládina. Bylo součástí příběhu, kterou jsme nemohli ignorovat,“ říká Kathryn Bigelow. Snahu o realističnost dokumentuje i věrná rekonstrukce závěrečného útoku na Bin Ládinův úkryt, která svou syrovostí připomíná dokumentární záběry. Protože film se snaží opravdu působit maximálně realisticky, jako hraný dokument, i z jiných stran byl přijat s výtkami nebo minimálně rozpaky. Podle Českého rozhlasu například Polska se dotkl záběr v 31. minutě filmu, kdy se na plátně objeví záběr na Gdaňský přístav s titulkem „Tajné místo CIA“. Poláci se prý obávají, že „divák může mít pocit, že americká výzvědná služba mučila vězně právě v Gdaňsku, kolébce polské solidarity“.

Různé „skandální“ prvky jsou však především zárukou komerčního zájmu diváků a návštěvnosti kin. I když tuzemskou návštěvnost asi ovlivní fakt, že od premiérového uvedení filmu v USA už uplynulo poměrně dost času a řada zájemců o film se možná rozhlédla i po jiných zdrojích. Nicméně podle mého je „Zero Dark Thirty“ přesně film, kterému sluší velké plátno. Když se podíváme na výkony představitelů výraznějších rolí, zřejmě budou diváci spokojeni. Bigelow natočila snímek s málo známými tvářemi, i když například představitelku Mayi (Jessica Chastain) si budou diváci určitě pamatovat z filmů „Strom života“ a „Černobílý svět“ (oba 2011), ale hlavně díky její roli ve filmu „Dluh“ (2010) kde si zahrála se Samem Worthingtonem. V dalších rolích se pak objevují spíše australští herci, českým divákům takřka neznámí, což ale ve výsledku podtrhuje záměr filmu, protože představitele postav nespojujeme s čímkoli jiným. Jednou z výrazných tváří je Jason Clarke, australan, který se narodil 17. července 1969. Jeho postava Dana, specialisty CIA, patří k těm zajímavým a vlastně je to právě on, kdo divákům i Maye představuje tajené způsoby výslechu některých zajatců.

Pokud bych měl zmínit také něco negativního, pak by to nejspíš byl výkon Jennifer Ehle, která ztvárnila postavu Jessicy. Není to jistě špatná herečka (u nás ji známe nejspíš hlavně díky roli Myrtle Logueové z filmu „Královská řeč“), ale v „Zero Dark Thirty“ je její hraní jaksi víc „herecké“, než u ostatních. Chvílemi tak nepříjemně vybočuje a působí, jako by přehrávala. Zkrátka její výkon není tak civilní, jako u všech ostatních. Další výtka by patřila faktu, že scénář měl občas okamžiky, kdy divákovi servíruje na stříbrném podnose něco, čím se snaží vzápětí překvapit. Těžko mohu uvést konkrétní příklad, aniž by to byl spoiler. Uvidíte sami. Nebo možná taky ne. Jinak se totiž jedná, jak už jsem uvedl, o dobře natočený film, který vás vtáhne do děje, aniž byste měli militantní sklony. Šperkem na díle je pak hudba Francouze Alexandra Desplata, který patří k mým oblíbencům. Jeho hudba dotvářela například filmy „Harry Potter a relikvie smrti: část 1 a 2“ (2011), „Králova řeč“ (2010), nebo „Julie a Julia“ (2009). Určitě si film svých pět oscarových nominací zaslouží. Je nominován v pěti kategoriích: nejlepší film, nejlepší scénář, nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli, střih a také střih zvukových efektů. Kterou z nominací promění ve zlatou sošku, na to si počkáme. Já dávám filmu 70%.

Ivan Hladík

Zero Dark Thirty
Thriller / Akční / Drama / Historický
USA, 2012, 157 min
Režie: Kathryn Bigelow
Hrají: Jessica Chastain, Jason Clarke, Joel Edgerton, Mark Strong, Jennifer Ehle...
ČR premiéra: 21. 2. 2013, Bontonfilm
www.zerodarkthirty-movie.com  Autor: ihladik

režie:
Kathryn Bigelow
 
 
hraje:
Jessica Chastain (Maya), Jason Clarke (Dan), Joel Edgerton (Patrick), Mark Strong (George), Jennifer Ehle (Jessica), Kyle Chandler (Joseph Bradley), Édgar Ramírez (Larry), James Gandolfini (riaditeľ C.I.A), Chris Pratt (Justin), Reda Kateb (Ammar), Taylor Kinney (Jared), Fares Fares (Hakim), Mark Duplass (Steve), Stephen Dillane (poradce národní bezpečnosti), Harold Perrineau (Jack), Fredric Lehne (Wolf), Scott Adkins (John), John Barrowman (Jeremy), Christopher Stanley (admirál Bill McCraven), Jessica Collins (Debbie), Lauren Shaw (Lauren), Homayoun Ershadi (Hassan Ghul), Jeremy Strong (Thomas), Nick Donald (agent CIA), Yoav Levi (Abu Faraj al-Libbi), Tushaar Mehra (Abú Ahmed)
 
 
scénář:
Mark Boal
 
 
kamera:
Greig Fraser, David B. Nowell (letecké záběry)
 
 
hudba:
Alexandre Desplat, John Bissell (supervize)
 
 
kostýmy:
George L. Little
 
 
střih:
William Goldenberg, Dylan Tichenor
 
 
zvuk:
Detlef Halaski, Ray Beckett, Gary Dodkin, Kashif Ejaz, Paul N.J. Ottosson (design)
 
 
titulky-česká verze:
Petr Zenkl, Ondřej Beránek (odborná spolupráce), Roman Svoboda (odborná spolupráce), Lukáš Visingr (odborná spolupráce)
 
 
zvláštní efekty:
Richard Stutsman (supervize), Neil Corbould, J.D. Schwalm
 
 
II. režie:
John Mahaffie
 
 
koproducent:
Matthew Budman, Jonathan Leven
 
 
koordinátor kaskadérů:
Stu Thorpe
 
 
vizuální efekty:
Chris Harvey (supervize), Mike Uguccioni (supervize), Image Engine, XY&Z Visual Effectsa, Lee Alexander
 
 
masky:
Daniel Parker (a účesy)
 
 
výprava:
Jeremy Hindle
 
 
nahrál:
London Symphony Orchestra
 
 
výkonný producent:
Ted Schipper, Greg Shapiro, Colin Wilson
 
 
producent:
Kathryn Bigelow, Mark Boal, Megan Ellison
 
 
kaskadér:
Lauren Shaw, Matt Berberi, Aron Eastwood, Radka Petkova
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.