Obsah filmu Kinoautomat: Člověk a jeho dům
Na hlavní atrakci Československého výstavního pavilonu Expa 1967 se vedle Činčery podílel scénograf a architekt Josef Svoboda, který s interakcí promítaného filmu a živého herce dříve experimentoval v Laterně magice. Mezi dalšími spolupracovníky bychom našli režiséry Jána Roháče a Vladimíra Svitáčka, technického specialistu Jaroslava Friče nebo „enfant terrible“ československého filmu, scenáristu Pavla Juráčka. V centru Kinoautomatu stojí interaktivní film Člověk a jeho dům (název navazuje na motto výstavy, které znělo „Člověk a jeho svět“), jehož děj mohou diváci svým hlasováním několikrát ovlivnit. Miroslav Horníček hraje pana Nováka,...
Na hlavní atrakci Československého výstavního pavilonu Expa 1967 se vedle Činčery podílel scénograf a architekt Josef Svoboda, který s interakcí promítaného filmu a živého herce dříve experimentoval v Laterně magice. Mezi dalšími spolupracovníky bychom našli režiséry Jána Roháče a Vladimíra Svitáčka, technického specialistu Jaroslava Friče nebo „enfant terrible“ československého filmu, scenáristu Pavla Juráčka. V centru Kinoautomatu stojí interaktivní film Člověk a jeho dům (název navazuje na motto výstavy, které znělo „Člověk a jeho svět“), jehož děj mohou diváci svým hlasováním několikrát ovlivnit. Miroslav Horníček hraje pana Nováka, nájemníka hořícího pražského domu. Za pachatele požáru je považován právě Novák, který se toho dne vracel domů poněkud opilý a omylem zazvonil na dveře svých sousedů, čímž nechtě spustil řetězec trapně komických událostí. V Montrealu byl Kinoautomat představen ve dvou verzích, jedna byla určená dospělému publiku, druhá dětskému, které si mohlo vybrat z nabídky československých kreslených filmů. Role konferenciéra, seznamujícího diváky se způsobem hlasování a vyplňujícího čas nutný k výměně 35mm filmových kotoučů, se ujal rovněž Miroslav Horníček. Anglický text se musel naučit zpaměti s pomocí magnetofonové nahrávky. Zahraniční kritici Kinoautomat označili za vrchol výstavy. Proč, to se mohli českoslovenští diváci přesvědčit až roku 1971 v pražském kině Světozor, které kvůli interaktivnímu představení prošlo nákladnou rekonstrukcí. Už o rok později však bylo další uvádění nelineární situační komedie z blíže nespecifikovaných „ideových důvodů“ zakázáno. Pomyslnými spolutvůrci filmových eskapád pana Nováka se tuzemští diváci stali znovu v květnu 2007, kdy se Kinoautomat vrátil na tři večery do Světozoru. Na podobném konceptu byl mimochodem v polovině 80. let založen i televizní seriál Rozpaky kuchaře Svatopluka. Hlasování tehdy probíhalo rozsvěcením a zhasínáním světel v domácnostech.
Martin Šrajer
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (5)
Související odkaz
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 8.12.2020
Filmový unikát 60. let - to je vše
Jen máloco ztrácí ze svého dobového půvabu.
Nápad Kinoautomatu je naprosto originální, ale je to slepá ulička kinematografie. Snad jen to, že je opravdu roztomilým dobovým artefaktem, asi jako třeba byl ve své době orchestrion nebo parní lokomotiva.
Dnešní digitální doba je prostě jinde.
Film je klasickou ukázkou dobového kultivovaného humoru, promyšleného propracovaného stylu, jaký Horníček později prezentoval v Hovorech H. Byl to však vrchol tohoto žánru, který svým intelektuálním zázemím mohl být jen vrcholem a neměl už kam se dál rozvíjet. Mohl se jen ideově a vizionářsky posouvat (což ani sami autoři netušili kam), což ale bylo jeho aktérům znemožněno nástupem normalizace 70. let - a nemyslím tím jen partu kolem Horníčka, Roháče, Hrubeše, Svitáčka... Byla to celá kulturní epocha, jejímž dobovým dokladem je i Kinoautomat.
Nicméně to byla jen technická hračka. Sice dokonale provedená, promyšlená, ale nic víc z toho dál vzniknout nemohlo. Důkazem o tom jsou i dostupné exportní ukázky Činčerových zahraničních "kinoautomatů" např. pro Japonsko. Stejně jako Činčerův ranější experiment: Laterna Magika, která je roztomilým turistickým artefaktem - pouze v Praze. A to jen proto, že někdo stále udržuje ono nákladné technické zařízení nutné pro realizaci tohoto "projektu".
Pozdější brečení o zašlapaném projektu Kinoautomatu, ze strany jeho tvůrců či dědiců v osobě dcery režiséra, Činčerové, proto nemohlo nic změnit na jeho osudu. Nejde o ideologii nebo nějaký umělecký zázrak.
Totiž, to co kdysi tak štědře zaplatil a sponzoroval komunistický Československý stát, to už dnes nikdo dál sponzorovat nebude.
Taková je pravda, ať se to někomu líbí nebo ne.
Důkazem je i to, že ani po revoluci se víc než 3 představení v divadle Světozor nekonaly a dál se nic nekoná.
Je to a byla to jen krásná, ale nákladná hračka, která se nezaplatí.
Má dáti, dal.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 26.7.2020
Naprosto mimořádný a jedinečný počin, který výrazně předběhl dobu. Tým Roháč, Svitáček, Činčera a Horníček tím bez nadsázky ohromil celý svět. Psát cokoliv dalšího je naprosto zbytečné!!!
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 27.2.2008
…. „Každý by měl mít svého koníčka a někdo se rád vozí.„
V šedesátých letech to musela být bomba. Už jen ta možnost mít pocit, že si člověk může vybrat. A i dnes jsme ( v téměř plném sále) hlasovali jako o život a zároveň šmírovali co mačkají ti po levici a ti po pravici, zřejmě nás ovlivnilo to „ intimní soukromí“ ohavného domu plného stejných dveří. :-). Večer to byl fajnový , jen mě mrzelo, že po té co jsem si zakoupila zahraniční dovolenou, jsem trochu unáhleně prohlásila, že večer už ... ehm nežeru, protože hubnu do plavek. Takže chlebíčky jsem na závěrečném rautu obcházela obloukem a odbyla jsem se jednou blumou a jedním jablkem. Dost smutný závěr jinak pohodového večera :-/.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 10.6.2007
Skvělá jednoduchá komedie doplněná o interaktivní atrakci. Vůbec nevadí, že všechny možnosti neomylně spějí k tomu samému cíli, k té samé pointě, Kinoautomat je třeba brát jako hru a jako ke hře k němu přistupovat. Svělý pan Horníček v roli pana Nováka je pak příjemným šperkem na této koruně československého filmu.
Reklama
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film