Životopis (biografie) / Informace:Kameraman Emil Sirotek patřil mezi nejspolehlivější osobnosti československého a později i českého filmu, snad i mezi nejvíce zaměstnávané. Dlouhá je řada filmových i televizních režisérů se kterými spolupracoval. Často propůjčoval zručnost svého kameramanského oka do služeb režisérů Václava Vorlíčka, Věry Plívové-Šimkové nebo Jaromila Jireše.
Byl kameramanem více jak třicítky celovečerních filmů. Narodil se v Praze 20. března roku 1937. Již v poválečných letech absolvoval Státní grafickou školu v Praze a vyučil se fotografem. Od roku 1954 přišel do Barrandovských ateliérů nikoli jako kameraman, ale jako fotograf Filmového studia Barrandov. Od počátku se sice věnoval fotografické dokumentaci z příprav výroby filmů, průběhu natáčení i zachycování osobností české kinematografie. Současně se zajímal o kameramanskou práci a techniku, souvislosti mezi složitou světelnou alchymií a možnostmi zachytit jej na celuloidový snímek s pohyblivými obrázky.
V roce 1959 se propracoval mezi ostřiče a asistenty kamery, takže byl při zrodu některých dnes takřka neznámých snímků, jako např. : Jak se Franta naučil bát /1959/; O medvědu Ondřejovi /1959/; Konec cesty /1959/; Lidé jako ty /1960/; Pevnost na Rýně /1962/. Od roku 1963 se již významněji podílel na vzniku nových filmů v pozici druhého kameramana, jako např.: Spanilá jízda /1963/; Lov na mamuta /1964/; Kočár do Vídně /1966/; Zabil jsem Einsteina, pánové /1969/ aj.
V roce 1969 se již jako zavedeny kameraman hlavní kamery měl možnost zapracovat i s novou snímací technikou na třech dílech francouzské produkce –Komisař Maigret. Mezi Sirotkovými y celovečerními filmy je nutno jmenovat např. filmy: Lišáci, Myšáci a Šibeničák /1970/; Páni kluci /1975/; Hop, a je tu lidoop /1977/; Jak se točí rozmarýny /1977/; Mladý muž a bílá velryba /1978/; Opera na vinici /1981/; Rumburak /1984/; Chobotnice z II. patra /1986/; Jestřábí moudrost /1989/ a dal.
Od roku 1974 spolupracoval s Laternou magikou, např. – Kouzelný cirkus; Sněhová královna a dal. Byl jedním z těch, kdož se záhy zabývali využitím nových technických možnosti audiovizuální techniky, což dokladuje úzká spolupráce se skupinou SCARS. Spolupracoval na obrazové části první egyptské opery; 2000 let perského impéria a dal. Byl dlouholetým členem České filmové akademie. Kameraman a audiovizuální tvůrce Emil Sirotek zemřel v Praze 1. října roku 1999 ve věku 62 let.
Erkul
Autor: Erkul Nový publicista: :Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište.