Přemysl Freiman

Národnost:
Narození:
15.10. 1921, Libkovice okr. Most
Úmrtí:
3.8. 1984, Praha
Životopis (biografie) / Informace:
FREIMAN Přemysl (* 15.10.1921 Libkovice, okres Most, † 3.8.1984 Praha) – novinář, režisér, dramaturg, pedagog a teoretik televize.

Po maturitě na gymnáziu v Ústí nad Labem (1938) se zapsal na uměnovědné obory FF UK v Praze, nemohl však z důvodu zavření vysokých škol nacisty studia zahájit. Ovlivnily ho rané kontakty s pražskou předválečnou avantgardou, první tvůrčí zkušenosti získával u Oldřicha Stibora v olomouckém divadle. Navštěvoval soukromé hodiny dějin a teorie hudby u Jaroslava Řídkého a roku 1945 se stal redaktorem kulturní rubriky Mladé fronty a dramaturgem rozhlasového vysílání. Začal se teoreticky zajímat o film, publikoval řadu odborných článků a recenzí ve Filmových novinách, později v časopisu Kino, je autorem publikace Díváme se na sovětský film (1949).

V letech 1949-53 působil ve Zpravodajském filmu. Tato etapa negativně poznamenala jeho osobní profil, neboť oddaně zaznamenával vrcholné události tehdejší politiky, ať už v šotech do ČFT či do samostatných delších filmů. Tematicky se jednalo o akce spojené s K. Gottwaldem (o tzv. aktivu funkcionářů na krajské úrovni s projevem generálního tajemníka Zpráva delegátů XIX sjezdu VKS, 1952; Návštěva prezidenta republiky v hradeckém kraji, 1953; Zemřel Klement Gottwald, 1953) a jeho následníkem A. Zápotockým (Volba prezidenta republiky, 1953; Antonín Zápotocký, 1954; Pobyt presidenta Zápotockého ve Vysokém nad Jizerou, 1954) a dále propagandisticky laděné výročí 130 let narození B. Němcové (1950), Svět sovětů k výročí říjnové revoluce (1950), Návštěva sovětských umělců (1954) nebo Nový sovětský velvyslanec (1954). Dvakrát mohl dokonce natáčet na tehdy drahý barevný materiál, čímž se zvyšoval propagační účinek: reportážní snímek z oslav 1. máje Májová píseň (1953) a profil právě nově zřízeného a otevřeného Muzeum V. I. Lenina (1953). Až potud se jednalo o náplň zpravodajství.

Freiman však vstoupil do historie českého dokumentu a propagandy zvlášť černobílým filmem Běda tomu, skrze koho pohoršení přichází (1950), který realizoval s komunistickým novinářem Janem Klimentem. Byla to politická objednávka obhajující pocírkevní kampaň známou jako „číhošťský zázrak“. Dnes víme, že na jejím konci byla nejen násilná smrt pátera Josefa Toufara, obviněného z klamání věřících údajným zázrakem, tedy pohybujícím se křížem na oltáři, ale že obecným smyslem měla být diskreditace církve a prokázání jejích podvratných úmyslů likvidujících „lidově demokratické zřízení“, tj. myšlenku komunismu. Film, výrazově i formálně chuďoučký, myšlenkově přímočarý a mělký, vznikal pod tlakem masivní kampaně a patří k českým dokumentům s nejvyšším počtem distribučních kopií vůbec. Sám Freiman se podle svědectví snažil vzepřít vyložené lži, nicméně snímek dokončil. (Celá tato kauza byla zobrazena v novodobé oceňované tv. inscenaci autorsko-režijní dvojice Jan Drbohlav a Jaromír Polišenský In nomine patris z roku 2004, kde Freimana ztvárnil Jiří Langmajer).

Od konce roku 1954 začal Přemysl Freiman pracovat v nedávno vzniklé ČST. Podílel se zde na formování principů tv. zpravodajství a publicistiky, byl šéfrežisérem hudebního vysílání a vedoucím umělecké realizace, na vlastní žádost se však z těchto funkcí vrátil k režii. Koncem 50. let se připojuje k reformním tendencím v KSČ (po r. 1968 vyloučen). Pracovně se vrací ke svým původním zájmům – hudbě a divadlu. Mezi lety 1956-63 inscenoval a natočil přes 20 oper (mj. G. Rossini: Lazebník sevilský, 1957; B. Martinů: Veselohra na mostě, 1957; L. Janáček: Výlety pana Broučka, 1963; W.A.Mozart: Figarova svatba, 1964), baletů (S. Prokofjev: Ocelový skok, 1960; S. Prokofjev: Modrý pták, 1963), operet (O. Nedbal: Polská krev, 1958; A. Herring -B. Britten: Mládenec paní Hussonové –Zvonokosy, 1961; D. Cimarosa: Zpěvačka kapelníkem, 1963) a jiných divadelních představení (J.Voskovec, J. Werich, J. Ježek: Slaměný klobouk, 1957). Se svým častým spolupracovníkem Karlem Bermanem vytvořil dokonce vlastní muzikálovou adaptaci Gogolovy povídky Ženitba (1960) na hudbu B. Martinů. Zřídkavě se věnoval i dokumentární tvorbě, tematicky vzdálené jeho předchozí tvorbě – soustředil se na sběrné natáčení archeologického výzkumu Velké Moravy v Mikulčicích (1957), restaurování barokního oltáře Mistra Pavla v Levoči nebo na restaurování fresky Jana Lukáše Krackera v Chrámu sv. Mikuláše v Praze (Zachráněný, 1953).

Mezitím začal externě působit jako pedagog televizní režie na FAMU a operní režie na HAMU i na brněnské JAMU (1961-65). Začal se zabývat teoretickými aspekty televize, programové skladby, byl zván na odborné semináře a zpracoval dodnes jedinou systematickou publikaci o teorii tohoto média Hledání televize (díl 1 – Pojmy, díl 2 – Tvorba), kterou vydala ve své interní edici ČST (1966).
Tato teoretická erudice jej předurčila k práci vedoucího oddělení perspektivní programové koncepce (1965-69), kde jej zastihly události srpna 1968. Se vstupem vojsk Varšavské smlouvy nesouhlasil, aktivně se podílel na ilegálním vysílání ČST v provizorních podmínkách a také proto byl ze své pozice odvolán. Mohl ještě natočit dva reportážní dokumenty o zájezdech opery naší první scény (Národní divadlo v Edinburghu, Národní divadlo v Itálii, oba 1970), následujícího roku s ním však byl na doporučení normalizační prověrkové komise pracovní poměr nadobro rozvázán. S tímto „pošramoceným“ kádrovým profilem mohl pracovat pouze jako noční hlídač Muzea Bedřicha Smetany při Památníku národního písemnictví, pak odešel do invalidního důchodu (1976). Po Listopadu ´89 se ČST rodině za propuštění omluvila a byl rehabilitován. (-št-)

(pramen: Slovník českého dokumentu, Martin Štoll)

Zaslala uživatelka kacenkak se svolením Martina Štolla.

Nový publicista: :
Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište.


 

Fan klub

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 167905
Osobností: 664452
Fotografií: 657504
Plakátů: 316064
Obsahů a biografií: 154726
foto

Komerční sdělení

Seznam DVD

Potřebujete si udělat pořádek ve filmech? Tak právě pro Vás je tu tento program.

foto

Filmová škola

Staňte se hercem, herečkou.

foto

Poslední komentáře

Druhý tah pěšcem (1985)

Druhý tah pěšcem
Velká hovadina. Pátrání   kontrarozvědky po   špionážní rezidentuře v   normalizačním   Československu je napínavé   asi jako 50 let staré více >

Autor: petrusmev | Hodnocení: 2 / 10

Metráček (1971)

Metráček
Zdařilá rodinně-dívčí   komedie natočená podle   stejnojmenné knihy Stanislava   Rudolfa. Svěží příběh   plný vtipných dialogů a   situační více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 7 / 10

Syn Růžového pantera (1993)

Syn Růžového pantera
Ano, Steve Martin je daleko   horší, ale to neznamená,   že tohle není hrůza.   Většina "vtipů" je tak   absurdně přehnaná, že se   překlápí do více >

Autor: Rastaman33 | Hodnocení: 3 / 10

Babička je ráda (1978) [TV insce...

Babička je ráda
Taková obyčejná průměrná   inscenace na které se dá   ocenit zejména prvotřídní   obsazení a herecké výkony.   Sotva půlhodinová stopáž   nic více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 5 / 10

Svůdnice na šest (1975) [TV insc...

Svůdnice na šest
Televizní komedie působí   jako rozšířená   bakalářská povídka na   téma "Když se má něco   podělat, tak se to podělá".   Nepříliš vydařené je více >

Autor: curil | Hodnocení: 7 / 10

Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Přemysl Freiman

Freiman Přemysl

Naposled navštívené:
Přemysl Freiman

Freiman Přemysl

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení