Magda Vašáryová jako Tereza Buriánová, špiónka hokejového reprezentačního mužstva. Udržet si chladnou hlavu i v "ledovém prostředí" je však těžká úloha. Konkurenční finské mužstvo vedené kanadským trenérem Tommy Donbergem (
Karol Strasburger), který má pro ženy evidentní slabost. Terezu už zná a špionáž začíná služební cestou v Helsinkách. Tommy má však další známosti, ale do hry vstupují city a Tereza se jeví jako zdatný "krotitel"...
Zdroj: TV Barrandov
Atraktivní pracovnice zahraničního obchodu Tereza, špiónka hokejového reprezenntačního týmu, se seznamuje s kanadským trenérem finského hokejového mužstva Tonny Donbergerem. Do přitažlivého, avšak zaletného kouče se zamiluje a snaží se jej zkrotit k obrazu svému.
Koprodukční československo-finská milostná komedie Zkrocení zlého muže je druhým autorským dílem oblíbené televizní tvůrkyně Marie Poledňákové, natočeným pro plátna kin. Vypráví v podstatě jednoduchý příběh lásky mladé Češky a přitažlivého, leč záletného Kanaďana, dočasného trenéra finského hokejového mužstva. A tak hokej tvoří jednu vrstvu vyprávění. Druhou rovinou jsou ~ jak už to v koprodukcích bývá ~ krásy obou zúčastněných zemí, především Prahy a Helsink a jejich blízkého okolí [a navíc i půvab jedné bílé noci v Leningradu]. Üstřední zápletka "sportovní špionáže" je však až příliš naivní a pojetí milostného příběhu zůstalo plytké: skutečné city v něm nahrazuje erotika. Hlavni ženská role byla sice napsána pro Magdu Vašáryovou, ale je otázkou, zda i pro ní samotnou to bylo šťastné rozhodnutí. Jejím partnerem je doma populární polský herec Karol Strasburger. ~ Ve filmu se hodně mluví anglicky, takže je částečně
otitulkován. Rolí atraktivního pozadí v něm hrají i reprezentační týmy Finska a ČSSR.Autor/Zdroj: /Filmový přehled
Marie Poledňáková, kvalifikací i původní profesí dramaturgyně, vstoupila na režijní pole s udivující suverenitou. Její televizní inscenace
Jak vytrhnout velrybě stoličku a
Jak dostat tatínka do polepšovny patřily k nejzdařilejším ve své kategorii, získaly si nejen diváky, ale i poněkud vybíravější festivalové poroty. Už v nich jsme však mohli vystopovat tendenci k líbivosti, k zútulňujícímu tónování, k promyšlenému útoku na příjemcovy city, což zde bylo ještě bohatě kompenzováno nosnou „rodinozáchovnou“ myšlenkou. Debut pro kina
S tebou mě baví svět takovou protiváhu postrádal a na velkém plátně zmíněné zdobné a idealizující rysy jaksi více bily do očí. Kritika protestovala proti vyškatulkované podbízivosti filmu, ale v kinech šel dobře na odbyt.
Podobný osud, zdá se, bude mít další autorská filmová práce
Poledňákové ZKROCENÍ ZLÉHO MUŽE, realizovaná v československo-finsko-syrské spolupráci (!). Není to tentokrát příběh rodinný (děti v něm dokonce vůbec chybí a jen nedostatečně jsou nahrazeny párkem roztomile ošklivých štěňat), nýbrž u nás poměrně vzácný speciál pro paní a dívky. K neuspokojeným a možná i tajeným diváckým tužbám je však neméně vstřícný jako snímek předchozí. Ve své explikaci autorka mluví o paralele sportovního a milostného zápolení. To je, myslím, výstižné. Sportovní prostředí tu má jen doplňkovou a dekorativní roli, ale vztah hlavních aktérů Tommyho a Terezy, vydatně komentovaný a pamatující vedle ženských i na mužské půvaby, se opravdu podobá zápasu s podrobně propracovaným inventářem, ale zcela volnými pravidly. Situace se mění tak rychle, že nevíme, zda máme naší reprezentantku v tomto mezinárodním klání povzbuzovat nebo naopak brzdit, být na ni hrdi či se spíš stydět.
Pro Terezu je šarmantní atlet Tommy Donberg, jinak kanadský trenér finské hokejové reprezentace, žádoucím, avšak těžko dostupným partnerem. Jednak ani jako referentka podniku zahraničního obchodu nemůže držet krok s jeho světoběžnictvím a především Tommy, obletovaný ženami, si příliš nepotrpí na monogamii. Odvážná a přitom křehká, drobet starosvětská ale neupejpavá, přemýšlivá a zároveň mile ztřeštěná dívka má se svou láskou na dálku hodně trápení a shonu. Nasládlý happyend nečekejte: Tereza v sobě najde sílu odmítnout nabídku ke společnému životu. Neunavuje přitom svého miláčka detaily jako že se našinec nemůže zničehonic sebrat a odletět s někým do Kanady. Ostatně, naděje umírá poslední...
Děvčat, která se zhlédnou ve fešném cizinci, je u nás dost. Jejich osudy, pokud se do zahraničí provdají, by nejednou vydaly na filmový námět, ale to není náš případ. Režisérce Zkrocení nešlo o žádné sociální drama či etnografickou sondu. Chtěla prostě jen pobavit, snad i trošku roztoužit a okoralejší srdce alespoň pošimrat. Přestože se tolik snažila být „moderní“, ve své místy dost kuriózní rádobycitové alchymii vycházela z hodně starých i když patrně dost působivých receptů. Decentně, leč zřetelně se ve filmu ozve volání nám unikajícího velkého světa, který má ve Finsku sice trochu okrajovou, ale stále ještě lákavou podobu. Která z žen odolá elegantním rezidencím, útulným bungalovům uprostřed lesů a jezer, plachetnicím, sportovním vozům a zaručeně nekonfekčním oděvům, ta by měla podlehnout mužným rysům hrdiny, jeho svůdnému rošťáctví, představě cizokrajného objetí a — s prominutím — nikoli korunového konta. O slovo se hlásí i sex-appeal drsné hokejové hry, bujné party hráčů i se zázemím šaten a sprch. Na jemnější povahy zapůsobí víc Terezin boj o lásku „s úsměvem na rtech a slzami v duši“, romantika odloučení. Zapomenuto není ani na starší generaci, jejíž barvy hájí legrační i dojemná trojice hrdinčiných tet, obývajících spolu s ní netypický, avšak o to malebnější malostranský byt. A nudit by se přirozeně neměli ani muži, když se na Terezu přilepí mokré šaty atd.
Pokud vás ani tak film nerozehřeje, nemusí to ještě znamenat, že máte tak vytříbený vkus. Záměr vykouzlit ze zmíněných atributů a dalších aromatizovaných přísad ukázkový trhák totiž autorce moc nevyšel. Jednak neměla štěstí při volbě hlavního představitelé – polský herec
Karol Strasburger má sice patřičnou fasádu, ale za ní je citelná mezera. Navíc jeho pečlivá dikce připomíná hrané lekce angličtiny. Ani
Magda Vašáryová, která jinde dokáže zaujmout tvárným a šalebným ženstvím, tu není ve své kůži — rolím vnady uplatňujících dívenek jako by již odrostla. Z předešlého filmu
Poledňáková převzala dvojici
Satinský —
Postránecký, jež tu vytváří podivný pár nucených klaunů z hokejového zákulisí. Také trio dětinštějících tetiček (
Nelly Gaierová,
Stella Zázvorková,
Blanka Waleská) se musela spokojit s úlohou komického inventáře. Obligátní role byly svěřeny
Miloši Kopeckému (životem poučený glosátor a rádce) a
Dagmar Veškrnové (splašené trdlo). Dost bezvýrazně a uspěchaně vyznívají pasáže, natáčené ve finských exteriérech, které měly a mohly být jednou z hlavních atrakcí filmu.
Nejvíce pozornosti věnovala scenáristka a režisérka v jedné osobě postavě Terezy, peripetiím a nuancím jejího milostného vztahu, jejím prožitkům i skrytým myšlenkám, vyzrazovaným prostřednictvím vnitřního monologu. Dialogy mezi milenci většinou nepostrádají švih a vtip, škoda jen, že empirické hodnoty i duchaplnost do nich vložená je neutralizována překombinovaností, již citovaným sklonem ke kadeřivé zdobivosti a slabou vkusovou korekcí ve smyslu estetickém i morálním. Nelze přehlédnout, jak pečlivě jsou ve filmu aranžovány záběry (kameramanem je opět
Petr Polák, který se blýskne zejména střihovými, sekvencemi z hokejových utkání a tréninků), jak jsou vypracovány a propojený, ano doslova vyšívány slovní i situační pointy. To vše je však v konečném výsledku zasvěceno onomu mnohotvárnému, a přeci stále stejnému, kulantnímu a nezdolnému božstvu, zvanému kýč.
Zkrocení zlého muže je snímkem v mnoha směrech vyšperkovaným, na němž si jeho tvůrci dali záležet; dá se předpovídat, že bude patřit k těm více navštěvovaným. Ale tím spíše ho nelze mlčky tolerovat, neřku-li doporučit.
FIALA, Richard.
Kdo potřebuje krotit? Scéna. 1987, č. 23, s. 5. [upraveno]
Zkrocení zlého muže je druhý film režisérky Marie Poledňákové určený pro kina. Autorka divácky úspěšných komedií ho natočila v československo-finské koprodukci. Milostná komedie o lásce české úřednice Terezy Burianové k atraktivnímu a záletnému Kanaďanovi Tommymu Donbergovi, jenž působí jako trenér finského reprezentativního hokejového mužstva, vychází z tradice milostných příběhů červené knihovny. Odehrává se v atraktivních kulisách Prahy, Helsink a finské přírody. Hlavní ženská role byla napsána přímo pro Magdu Vášáryovou, do role Kanaďana byl obsazen populární polský herec Karol Strasburger. Ve filmu se objeví i tehdejší hokejisté reprezentačních týmů Československa a Finska.
Febiofest 2010