Duben
ohodnotit

Život v oblouznění

Living in Oblivion

Rok:
1994
Délka:
90 minut
Premiéra v ČR:
24.8.2000
„Černá komedie o velkých momentech lidského života.“
Popis / Obsah / Info k filmu Život v oblouznění
Příběh: Režisér Nick by rád dokončil svůj nízkorozpočtový, ale vysoce ambiciózní film. Jenže se proti němu všechno spiklo. Štáb se potýká nejen s nepříznivými okolnostmi a nezdary, ale také s bohatou nabídkou neuróz a nefunkčních vzájemných vztahů. Jediný rušivý element pak může rozpoutat na place peklo. Strach, že se jeho sen o filmování zhroutí, pronásleduje Nicka až do postele.
A není v tom sám...

Tom DiCillo byl u nás známý především jako
kameraman Jarmuschových filmů. V roce 1995 měl už dostatek vlastních zkušeností s natáčením nezávislých filmů, aby mohl tento křehký proces (který podle jeho slov „může zničit jediné kýchnutí") sám převést na plátno. Prvotní ideou prý byla chuť napsat scénář pro svou oblíbenou herečku Catherine Keener. Krátká epizoda, která vznikla, se povedla natolik, že seji režisér rozhodl prodloužit o další dvě. Vznikly kapitoly s jiskřivými pointami, ale také s pomalými rozjezdy, které trochu brzdí tempo filmu.
Snímek se k nám dostává s pětiletým zpožděním a to mu bohužel neprospělo. To, co bylo v roce 1995 neokoukané, dnes už trůní ve slabikáři adepta nezávislého filmu. Točit filmy o filmu patří málem
k dobrému mravu a my jsme jich tady viděli nepočítaně. Proto je Život v oblouznění hlavně připomínkou kořenů, ze kterých vyšli dobyvatelé Sundance a všech ostatních „dance" festivalů.
Jenže divácký dav bývá k prorokům nevděčný. Takže co zbyde, když pomineme zásluhy o výstavbu? Dobrá komedie, která si s ironií i laskavostí střílí z filmařů. Po lehce váznoucím začátku odměňuje divákovu trpělivost nečekanými zvraty, nabroušeným vtipem a v závěru také břitkou inventurou v hlavách filmového štábu. To když při snímání pokojového ticha zůstane na chvíli každý sám se sebou. Ozdobou filmu je určitě Catherine Keener, která si vychutnala herecký rejstřík labilní „hvězdy" Nicole. James LeGros prý v roli Chada Palomina parodoval manýry Brada Pitta, jak je tehdy ještě jako téměř neznámý mladík předvedl v předchozím DiCillově filmu Johnny Suede. Rádi věříme. Steve Buscemi v roli neurotického filmaře může zklamat jen zarytého pesimistu, tenhle typ role si ostatně už vyzkoušel v kultovním Průšvihu. Můžeme se jen pohodlně opřít v sedadle a hádat, kterého režiséra asi paroduje on.
Šárka Halaštová Total Film 2000/7/91

Autor/Zdroj: Halaštová Šárka/Total Film


Ocenění: Cena za scénář na Sundance Festivalu 1995, Cena diváků PREMIÉRAI na MFF v Lublani 1996, Cena diváků a Velká zvláštní cena na MFF v Deauville 1995
Sžíravě vtipná komedie líčí osudy filmařů při natáčení laciného filmu. Komicky nervózní režisér Nick (opět vynikající Steve Buscemi) je smolař, české titulky který k výkonu své profese potřebuje aspirín, espreso a zázrak. „Oporou"
je mu po probdělé noci jak vrávorající hvězda Nicole, tak neuvěřitelně břídilský štáb, kazící záběr za záběrem…
Kino ART

Autor/Zdroj: /Kino ART


Život v oblouznění je komedie o mladém režisérovi, který se i přes nedostatek financí pokusí ztvárnit své myšlenky ve vlastním filmu. Hlavní postavou je nervózní režisér Nick Reve (Sleva Buscemi), který potřebuje k životu jenom aspirín, kafe a... zázrak. Děj celého filmu se totiž odehrává během jednoho dne natáčení, kdy se vůbec nic nedaří a neschopný štáb kazí jeden záběr za druhým. Na Nicka čeká poznání prvního pravidla filmování: pokud neuspěješ napoprvé... zpanikař!
Režisér snímku Tom DiCillo, který je zároveň autorem scénáře, vzdal tímto filmem vtipný hold všem nezávislým filmovým tvůrcům, kteří to Qak se zdá) nemají jednoduché.
Film byl oceněn mj. na festivalu Sundance 1995 za nejlepší scénář.

Autor/Zdroj: /Kino AERO


Popis / Obsah / Info k filmu Život v oblouznění
V ateliéru je dusná tvůrčí atmosféra, při které slabší povahy omdlévají,
astmatici modrají a ti otrlejší alespoň odcházejí zvracet. Možná tu vzniká nejlepší film, jaký byl kdy natočen, o něco pravděpodobnější je verze, že tenhle slepenec nikdy nedají dohromady - ale jedno je jisté! Dokud budou mít poslední žárovku do dělby, poslední metr filmu a poslední uklidňující cigáro, budou točit a věřit svým snům, bez kterých by byli ničím.
„Táta mě nejdřív praštil," deklamuje procítěně dramatická umělkyně Nicole, „a pak mě srazil na zem a pak..." Zadívá se v očekávání scénářem předepsané repliky na svoji obstarožní partnerku, které do té doby dělala retro díru do hlavy. Ale dočká se jen prázdného pohledu šesti předchozími klapkami umlácené umělkyně, do jejíhož momentálního „okna" by se pohodlně vešel celý filmový štáb, jenž tenhle nerovný souboj ducha s hmotou s napětím sleduje a správně tuší, že i tentokrát je to v pytli. „Chmchréh," rozpačitě zablekotá nestorka hereckého týmu Cora, která z omletých paměťových stop už nevydolovala ani slabiku ze scénáře a provinile sklopila oči, protože věděla, že tentokrát to jde za ní. „Stop!" zasípá Nick Reve (takto režisér nízkorozpočtových nezávislých filmů), který netuší, že se z téhle noční můry za chvíli probere do kalné reality, jež ji v mnohém ještě o hodně předčí. Takhle ztěžka se, vážení, rodí filmové umění, které vy pak skousnete jako nějaký hamburger, aniž byste tušili (natož docenili), jak těžké je splácat ho dohromady.
Zvuk, kamera, kclapka, akce:
Film o filmuje svébytný (byť menšinový) žánr, který si sem tam někdo vystříhne jako potenciální profesionální sebereflexi. A zároveň i jako chuťovku pro nás, vděčné filmové voyeury, kteří se s Billym Wilderem a Glorií Swansonovou rádi touláme po Sunset Boulevardu, ochotně strávíme spolu s Truffautem Americkou noc, cestou se zastavíme na partičku s Altmanovým Hráčem, s Woody Allenem nahlédneme, jak se rodí Celebrity a když se nikdo nebude dívat, naučíme se pár užitečných triků od toho šikuly Eda Wooda. Za jistých okolností může být film o filmu něco jako autoportrét, který nemusí být vždy nutně lichotivý, ale měl by být v zásadě poctivý, ať už pracuje s nadsázkou či metaforou, a vždycky být spíše o nás než o nich.
Tom DiCillo píše a točí lehkou rukou inteligentní nízkorozpočtové autorské solitéry, které realizuje s lidmi, ke kterým má stejně blízko jako ke „svým" tématům. Život v oblouznění je jeho třetím režijním a scenáristickým kouskem, jenž naplňuje lidové pořekadlo „do třetice všeho dobrého". O film vpravdě autorský se nejedná pouze proto, že je pod ním DiCillo podepsán jako scenárista i režisér, ale také (a možná především) z toho důvodu, že v něm (jak sám přiznává) reflektoval hodně ze svých vlastních pocitů a filmových zkušeností z frenetické práce na place. Svět filmu v jeho interpretaci osciluje mezi světem Murphyho zákonů, permanentním happeningem a potenciální schizofrenií těch, kteří dokáží snít s otevřenýma očima (ve stylu „basedovky" Steva Buscemiho). Však také má proč a nač vyvalovat oko, když okolo něj střídavě explodují přetížené reflektory a stroj na výrobu kouře, , jednooký" kameraman odbíhá v pravidelných intervalech zvracet, senilně geniální matka se plete do záběrů, seriálový kretén si hraje na hvězdu a trpaslík v modrém se odmítá v lynchovsky červeném pokoji ďábelsky zasmát, protože neví proč... Tenhle situační nářez je navíc komponován v barvě i černobíle, jako realita a sen, které do sebe volně prostupují prostřednictvím geniálně jednoduchých přechodů (viz např. zvukový propojovák pípajícího budíku, který Nickovi definitivně kazí záběr a zároveň ho doma probouzí do dalšího natáčecího dne). S lehkostí průvodce po vlastních prožitých pocitech komponuje DiCillo svůj scénář jako sled tří sekvencí z Nickova životního filmového opusu (scéna psychologická - vzpomínka na tátu, scéna intimní - Nicole a Chad, scéna snová - Nicole, máma a trpaslík). Vypointovaný scénář je pak brilantně dotažen v režijní interpretaci, které hodně pomáhá vstřícný herecký tým v čele s neodolatelným „rejžou" Stevem Buscemim. V kompaktním hereckém miniansámblu se nedá přehlédnout zejména mírně hysterická a v podpaží zajímavě nevyholená Catherine Keenerová (která neodmyslitelně patří ke všem DiCillovým filmům), její civilní manžel Dermot Mulroney, takto Nickův kameraman Wolf (jenž pod drsnou slupkou piráta sedmi moří skrývá citlivou duši Mirka Dušína), či provinční klátič James LeGros (jemuž to za všechny holky nakonec Nick spočítá). Všichni jsou trochu ujetí, všichni poněkud trpí ztrátou integrity všechny si dokážete zamilovat (už dlouho jsem neodcházel z kina s pocitem, že s každým z nich bych si rád zašel na kuželky nebo na panáka).
Takže vy, kteří chodíte před filmové plátno jen bezstarostně relaxovat, teď zírejte, jak se na vás jiní nadřou. Ale hlavně za nimi do kina zaskočte, protože tohle je film, který si na komorním domácím videu tolik neužijete. Film, který si je třeba dopřát v atmosféře pospolité spřízněnosti těch, kteří ho s vámi dokáží prožívat.
Michal Šobr Cinema 2000/8/69

Autor/Zdroj: Šobr Michal/Cinema


Po smutné komedii Život v sedmém nebi (1996) přichází do našich kin se značným zpožděním předcházející snímek originálního filmaře Toma DiCilla s názvem Život v oblouznění (1994), jenž je nápaditou verzí filmu ve filmu. S tímto titulem totiž vzniká v zapadlém ateliéru nízkorozpočtový nezávislý snímek, natáčený nepočetným štábem. V jeho čele je scenárista a režisér Nick Reve, jemuž pomáhá energická asistentka Wanda a kameraman Wolf. Před kamerou se objevují herečka Nicole, ješitný Chad Palomino, trpaslík Tito a koneckonců i sklerotická Nickova matka. Naprostá většina vyprávění se odehrává v ateliéru při natáčeni tři klíčových scén, z nichž dvě se však odvíjejí jen ve snech Nicka a Nicole a třetí je zase pro změnu zachycením snu hlavni hrdinky Nickova filmu (navíc Nickovo příjmení ve francouzštině znamená sen). DiCillo se soustřeďuje na rafinovanou práci s barevným a černobílým materiálem a na zachycení atmosféry, jež provází vznik každého filmu. Ve zkratce popisuje propojené vztahy i charakteristické rysy všech zúčastněných postav od režiséra a herců až po nešikovného mikrofonistu Gese, či upozaděnou skriptku. Každá natáčená scéna (ať ve snech či ve „skutečnosti ") se z různých příčin mnohokrát opakuje, což je hlavním zdrojem komických situací. - Do detailu promyšlený, nenápadný a kultivovaný snímek s vynikajícími výkony Steva Buscemiho a Catherine Keenerové nesporně patří ke špičkovým snímkům, zabývajícím se vznikem filmového díla.
Tomáš Bartošek Filmový přehled 2000/9/31

Autor/Zdroj: Bartošek Tomáš/Filmový přehled


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910

TV Program

ČT1 - AZ-kvíz (1997) [TV pořad]

17:30 - 18:00

22 minut již uběhlo
8 minut zbývá do konce

ČT2 - V karavanu po Polsku

17:25 - 17:55

27 minut již uběhlo
3 minut zbývá do konce

NOVA - Na lovu (2021) [TV pořad]

17:30 - 18:30

22 minut již uběhlo
38 minut zbývá do konce

Prima - Inkognito

16:40 - 17:55

72 minut již uběhlo
3 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190571
Osobností: 697862
Fotografií: 763989
Plakátů: 376623
Obsahů a biografií: 178295

Poslední komentáře

Piňero (2001)

Piňero
Pro mne byl tohle velmi   solidní a zajímavě   natočený životopisný film   s vynikajícím výkonem   Benjamina Bratra v titulní   roli i když více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 7 / 10

Mizerná neděle (1998) [TV epizod...

Mizerná neděle
K Formanům přijede babička   a moc se na ni nikdo   netěší. Red porád utíká   do dílny a sklepa, Kitty je z   ní taky hotová, Eric musí   více >

Autor: FLA | Hodnocení: 6 / 10

Díkůvzdání (1998) [TV epizoda]

Díkůvzdání
Zatím asi nejlepší díl, co   jsem viděl z 1. série.   Hláška střídá hlášku,   celej díl jede   neuvěřitelně kupředu, co   dokáže udělat takové   Díkůvzdání:-)

Autor: FLA | Hodnocení: 9 / 10

Děvčátko (1978)

Děvčátko
Poněkud kontroverzní drama s   námětem nemálo podobným   filmu „Lolita“ (1962).   Příběh je údajně založen   na skutečných příbězích   více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 10 / 10

Ulovit miliardáře (2009)

Ulovit miliardáře
Tomáš Vorel je určitě   dobrý režisér a většina   jeho filmů se mi, pro jeho   docela osobitý přístup,   líbí, ale musím se   přiznat, že tohle více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 5 / 10